Avatar billede sjulle Nybegynder
09. november 2000 - 00:18 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Overforbrug af systemressourcer

I en nyinstalleret W2K, uden at der er installeret 3. parts drivere eller noget, burger W2K ca 50 % systemressourcer.

Taskmanager siger at jeg bruger 99% til idle processes, men performance viser et forbrug på 50 %.

På NT40 i min dual-boot, bruges kun 1 % i performance, MED mange drivere og andet installeret.

Jeg har en dual celeron, på et gigabyte bx6-d bundkort.

Mit spørgsmål er: hvad skal jeg gøre for at få W2K til at køre fornuftigt ???
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. november 2000 - 00:23 #1
Okay .. du skal regne med Task Manageren. Det er min erfaring.
Desuden skal du jo også tænke på hvordan du selv mener det kører. Kører det godt, altså hastighen eller ER det langsomt ?
Avatar billede sjulle Nybegynder
09. november 2000 - 01:29 #2
Hmm..
ja taskmanageren bruges jo osse i NT, uden at den benytter 50 %... I NT står taskmanageren max for 3 %
Jeg synes at det korer sån da.....
men det er jo lidt utilfredsstillende at W2K fortæller mig at 50 % af systemets yde-evne er brugt p åingen ting
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. november 2000 - 02:01 #3
det kan der være noget om :(
Jeg har selv brugt Win2K i lidt over et halvt år og jeg har ikke oplevet at windows brugte 50% af system resourcerne på \"ingen ting\".
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. november 2000 - 06:52 #4
Det lyder lidt som om at én af dine drivere har en medfødt defekt ... prøv at bruge \"driver verifier\".. Læs om det her:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q244/6/17.ASP
(har ingen erfaring med det)
Avatar billede steffen Nybegynder
09. november 2000 - 08:21 #5
For det første:

System ressourcer og processor-udnyttelse er 100% forskellige ting.

System ressourcerne går til at tegne vinduer og holde styr på GUIs over hele systemet mv. - Og her 50% helt almindeligt og ikke på nogen måde kritisk - i windows 2000 kan du faktisk ikke løbe tør for den, den udvider bare pladsen med behovet.

Så dit system kører formentligt 100% (eller måske 99%) optimalt - du har bare stirret dig lidt blind på det forkerte tal.
Avatar billede svein Nybegynder
09. november 2000 - 09:08 #6
Som Steffen, det er ikke noget i vejen med at din  maskine buger 99% på SystemIdel process. Det er faktisk ret normalt. Unormalt ville være at den stod til 0%, for det ville betyde at din processor hadde 0% \"ledig tid\"!

Men at Performance viser 50%, kan være fordi din PageFile ikke er sat optimalt.
Windows 2000, som  Windows NT, bruger noget der hedder PageFile, som er en dynamisk swapfil. Denne skal, i følge Microsoft sættes på følgende  vis:
Størrelse: Være min. 1,5x din  fysiske hukommelse.

Placering: Ikke ligge på system eller bootdisk, hvis mulig.
Forsøg at checke din page file opsætning:
Højrekik i MyComputer, Properties, Advanced, PerformanceOptions, Change.
Sæt din page file til samme størrelse (1,5x af din fysiske hukommelse) i Inital og Maximum.

Avatar billede sjulle Nybegynder
14. november 2000 - 12:40 #7
Svein det har ikke hjulpet...
min page file er default 375 Mb.
Men jeg præciserere lige....
Nyinstalleret W2k, INTET andet. ved første reboot står den og bruger 50 %. Hvis det sker for mig, hvorfor så ikke andre??
Installationen er standard, med netværksunderstøttelse.
Hvis det er forkerte tal.... hvorfor vises de så ?? det må vel betyde at der er noget galt !!
Jeg undskylder den lidt lange svartid
Avatar billede svein Nybegynder
14. november 2000 - 14:56 #8
Du har 50% brug af CPU i performance, eller?
Hvis ja, gå så i Processes og sorter sådan at den process med højest processor forbrug kommer på top! Og hvad er så det for en?
Du kan i tillæg også tilføje countere i denne TaskManager.
Gå i View og vælg Select Colums og vælg PageFaults og check så hvad for process der har højest PageFaults verdi!

Men det kan jo også være noget \"ikke Windows\" specifikt, som f.eks. din RAM-brikke(r).
Avatar billede steffen Nybegynder
14. november 2000 - 18:11 #9
Hallo!

50% brugte system ressources er HELT normalt.

Andet er der ikke rigtigt at sige til det .. (se ovenfor) ..
Avatar billede sjulle Nybegynder
14. november 2000 - 18:32 #10
det er jo bare det jeg synes er underlige....
i NT40, bruger den 1% ved idle og i W2k 50%
I taskmanageren er det idle der topper med 99% af CPU tiden.
den process der har pager mest er en der hedder svchosts.exe.... og den bruger meget...
Avatar billede steffen Nybegynder
14. november 2000 - 19:16 #11
Det er jo fint - idle betyder netop ubenyttet - altså \"fri\" processortid.

Vi snakker vist forbi hinanden.

System ressources siger ikke noget om den aktuelle belastning på systemet - kun om, hvor meget plads der for øjeblikket er afsat til at oprette nye vinduer i grænsefladen osv.
Avatar billede sjulle Nybegynder
14. november 2000 - 23:37 #12
ja......
og nej
99% idle MEN samtidig
50% CPU usage
det ksn jo ikke passe at den skal bruge 50% af CPU tiden til at lave ingen ting.....
Da slet ikke når akkurat samme systen, bare i NT4.0 har
99 % idle og
1% CPU usage
Avatar billede svein Nybegynder
15. november 2000 - 08:46 #13
Hej sjulle>
Nu skal vi til at se væk fra 99% idle, for som der er slået fast så er det helt normalt!!!
Det vi skal forsøge at finde ud er hvorfor den i Performance har en CPU-usage på 50%, noget der ikke kan siges at være normalt!
Du siger at en process der hedder svchost er den der pager mest! Er det når du har valgt PageFaults eller Sidefejl?
Jeg kunne også gerne tænke mig at høre hvad der står i EventViewer/Logbog da der kan være snak om en service der ikke helt vil starte op og dermed forårsager denne høje CPU brug.
Avatar billede steffen Nybegynder
15. november 2000 - 10:17 #14
svein:

Som jeg læser det, er der tale om 50% system ressources - men han skifter jo lidt i det, det er vært at vide hvad der egentligt bliver omtalt ..
Avatar billede zaq1 Nybegynder
16. november 2000 - 00:26 #15
Kunne det måske tænkes at det har noget at gøre med at det er et dual M.board? Måske understøtter W2k ikke boardet fuldt ud - ser der er en nr. 2 CPU, men kan ikke bruge den?
Avatar billede svein Nybegynder
16. november 2000 - 09:33 #16
azg1>
Godt at nogen er vågen her!!  Det kunne jo være det der var løsningen.

sjulle>
Check denne side for at se hvordan du laver understøttelse for multiprocessorer i Windows 2000.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q234/5/58.ASP
Avatar billede sjulle Nybegynder
16. november 2000 - 23:03 #17
Tak skal i ha...
Zag1 .... du havde ret...
den stod til at være acpi multiprocessor, og da jeg skiftede til MPS multi, så virkede det bare
Ualmindelig fedt
og svein tak for linket...
hvun kan jeg give jer begge point, når jeg kun kan se svein og steffen i mine pointmuligheder ???
Avatar billede sjulle Nybegynder
16. november 2000 - 23:05 #18
nåååå.....
ZAG1.... skriv lige noget som svar, så skal jeg nok kreditere din forbløffende viden
Avatar billede steffen Nybegynder
16. november 2000 - 23:21 #19
Hø - så blev vi alle klogere i dag :-)
Avatar billede zaq1 Nybegynder
16. november 2000 - 23:50 #20
Mange tak for de rosende ord :)
Avatar billede sjulle Nybegynder
17. november 2000 - 00:48 #21
øøhhh.....
det må du sgu undskylde Zag1.... jeg lavede vist kludder i det.....
Avatar billede zaq1 Nybegynder
17. november 2000 - 08:25 #22
hvad mener du?
Avatar billede zaq1 Nybegynder
17. november 2000 - 08:27 #23
Nåh pointene, det gør ikke noget...