Avatar billede kaim Nybegynder
03. marts 2003 - 15:28 Der er 7 kommentarer

Wireless/stofanet

Hejsa,

Jeg står og skal ha' stofanet, og samtidigt vil jeg gerne ha' wireless til min bærbar.

Så er spørgsmålet om det kan lade sig gøre at sætte en AP efter stofa-modemmet(direkte). Jeg tænker på at købe en 3com AP 2000 og en 3com PCMCIA til bærbaren.

Er der nogen der har erfaring med dette el. lign., så vil jeg gerne hører om der er nogen problemer forbundet med det her sætop.

mvh
Avatar billede soreno Praktikant
03. marts 2003 - 15:32 #1
Modemet tilsluttes en switch eller direkte til en PC med et alm. UTP kabel.

Jeg kender ikke specielt meget til wireless, men en "AP" er vel i princippet en switch ?

Sådan:
modem <-UTP-> "AP/switch" <-wave-> "PC"

Modemet låser sig til MAC adressen på PC'en - så hvis det ikke virker i første forsøg så prøv at slukke modemet i et par minutter.
Avatar billede kaim Nybegynder
03. marts 2003 - 16:54 #2
Ok, men normalt vil det ikke virke med modem til switch til PC, til en pc vil det, men ikke flere pc'er, fordi du kun får tildelt en IP fra Stofa. Jeg regner med at AP'en får en IP fra Stofanet, og den indbyggende DHCP i AP'en giver IP'er til de enheder der er tilsluttet til det trådløse net.

Så modemet skulle gerne låse sig til MAC-adressen på AP'en.

Jeg har lavet en sådan setup med ADSL og en BenQ wireless-router, her får wireless-routeren en ip fra TDC og tildeler IP'er til klienterne der er tilkoblet, men jeg er lidt i tvivl om det viker på samme måde med et modem fra stofa, jeg tror at det ville være det samme, men for at være på den sikre side.
Avatar billede soreno Praktikant
03. marts 2003 - 17:02 #3
Aha, det vil sige at en "AP" er en router.

Modemet fra Stofa er i princippet også en router. Jeg tror umiddelbart ikke du får problemer. Det eneste jeg kan blive i tvivl om er om der er check af MAC-adresse (via modem..) når du signer på - hvis der er det skal du have et familie abb.

Jeg tror ikke du kommer i kambolage med betingelserne, for der står:
"Tilslutningen må kun anvendes til én pc, med mindre abonnenten har indgået skriftlig aftale med Telia Stofa om en anden tilslutning."

En router kan vel ikke karakteriseres som en PC.. :-)
Avatar billede xirb Nybegynder
23. september 2003 - 08:04 #4
Hej kaim,
Fandt du nogen siden ud af det?

Jeg står nemlig i præcis samme situation netop nu - skal have Stofanet og vil gerne gøre det trådløst.

Så vidt jeg lige kan gennemskue kan det både lade sig gøre med et Acess point (AP) og en Trådløs Router (som jo pr. definition dermed også er et AP).
Fordelen ved Router fremfor _kun_ AP er så, at routeren kan smide flere interne IP'er rundt i luften, og dermed kan man altså ha' mere end én PC på netværket/internettet selv med et alm. stofa-abonnement...(?)
En AP virker derimod kun som en forbindelse, så hvis den er sluttet direkte til Stofas kabelmodem vil det altså svare til , at en PC er sluttet direkte dertil, og man kan således ku ha' én PC tilknyttet ad gangen (muligvis er det dog anderledes hvis man får flere IP'er fra Stofa - men det kræver jo så et familieabonnement - og alligevel er jeg egenmtlig i tvivl om ike det også kræver - og alligevel er jeg lit i tvivl om, hvorvidt AP'et så fungerer som switch/hub, men det MÅ det vel gøre.)

Har jeg ret?
:-)
Avatar billede xirb Nybegynder
23. september 2003 - 08:07 #5
(OK, ikke verdens bedste formuleringer, jeg prøver lige igen uden mit keyboard går amok:

GENTAGELSE:)

Hej Kaim,
Fandt du nogensinde ud af det?

Jeg står nemlig i præcis samme situation netop nu - jeg skal have Stofanet og vil gerne gøre det trådløst.

Så vidt jeg lige kan gennemskue kan det både lade sig gøre med et Acess Point (AP) og en Trådløs Router (som jo pr. definition dermed også er et AP).

Fordelen ved Router fremfor _kun_ AP er så, at routeren kan smide flere interne IP'er rundt i luften, og dermed kan man altså ha' mere end én PC på netværket/internettet selv med et alm. Stofa-abonnement...(?)
En AP virker derimod kun som en forbindelse, så hvis den er sluttet direkte til Stofas kabelmodem vil det altså svare til, at en PC er sluttet direkte dertil, og man kan således ku ha' én PC tilknyttet ad gangen.

(Muligvis er det dog anderledes hvis man får flere IP'er fra Stofa - men det kræver jo så et familieabonnement - og alligevel er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt AP'et så fungerer som switch/hub, men det MÅ det vel gøre.)

Har jeg ret?
:-)
Avatar billede kaim Nybegynder
25. september 2003 - 22:18 #6
Det kan godt lade sig gører med en router/AP, du skal registrerer routeren MAC-adresse ved Stofa, dette kan gøres fra routeren.
Stofanet reg. MAC-adresser, det er denne måde at de kan se at der er flere pc'er på netværket, men ikke bag en router...:-)
Avatar billede xirb Nybegynder
25. september 2003 - 22:38 #7
Hvor hurtigt eller langsomt kører det?
- Kan du mærke, om der er forsinkelser - evt. i forhold til, da du havde alm. kabelforbindelse (hvis du har haft det)?

Tak for info på forhånd! :)