Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 11:52 Der er 74 kommentarer

format af c:

Jeg har xp pro versionen, men den har eftenhånden lavet så meget lort at jeg vil geninstallere det hele.

når jeg går ud i dos-prompten og skriver "format c:"

kommer den med denne meddelelse :

"format cannot run because the volume is in use by another process. Format may run this volume if this volume is dismounted first. ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD THEN BE INVALID.
Would you like to force a dismount on this volume (Y/N)?

Hvis jeg så skriver ja kommer den med denne meddelelse, som den også komme rmed hvis jeg skriver nej

"Cannot lock the drive. The volume is still in use"

håber nogle kan hjælpe

på forhånd mange tak

Daniel

Tak for alle jeres svar men jeg har flere problemer

Jeg kan ikke boote op paa mit cd-rom drev, det tillader den åbenbart ikke.
det stoerste problem er at hvis jeg booter op paa en diskette og saa vaelger cd-rom drevet og saa setup paa min xp cd, saa siger den at programmet ikke kan køre da den ikke kan køre i DOS???

håber virkelig i kan hjælpe igen
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 11:54 #1
Du skal starte op på filen der ligger i "i386" tror jeg mappen hedder
Avatar billede human Nybegynder
26. februar 2003 - 11:54 #2
Du skal fdiske drevet før du kan formatere det. Det er pga. det er NTFS filsystem
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2003 - 11:55 #3
Og filen hedder vist nok install.*S*
Hvis det ikke hjælper så vend tilbage.*S*
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 11:56 #4
men hvordan får jeg formateret c-drevet, når jeg ikke kan starte op fra cd-rom drevt, virker det hvis jeg starter op fra disketten og saa vaelger cd-rom drvet, vil den så sige at der ligger et system på og om jeg vil formatere?
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 11:56 #5
Jep fromsej:o) Og jeg husker rigtig med mappe navnet gør jeg ik?
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2003 - 11:58 #6
Det mener jeg bestemt du gør Geforce3 *S*
>>daniel21 , jeg ved det ikke , jeg har ikke XP. :o)
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 11:58 #7
Det skulle jeg mene hvis du starter installationen fra mappen "i386", men jeg er ikke sikker
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:00 #8
den hedder altså winn32, jeg prøver lige og så vender jeg tilbage
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:02 #9
det må være i386/winnt.exe i snakker om ;-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 12:03 #10
Jep det er det riversen, det godt med så mange kloge hoveder der ved noget ;o]~
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:09 #11
men jeg vil foreslå du lige henter filen: http://home.earthlink.net/~unonobody/smartdrv.exe og kører den inden du installerer. Det gør at installationen går lidt hurtigere
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:11 #12
DAMN.....den kan heller ikke starte winn32.exe i dos-mode. Den kan ikke starte noget......hva faen gør jeg?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:12 #13
winnt.exe som jeg lige skrev, hvis ikke du har set det
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:12 #14
og det er 100% sikkert
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:13 #15
virker IKKE!!...med winnt.exe!!
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:14 #16
det hat jeg prøvet hvor jeg startede op paa en boot-diskette, er det ikke sådan jeg skal gøre riversen?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:15 #17
ah, du kører ntfs filsystem...øjeblik
Avatar billede micbanand Nybegynder
26. februar 2003 - 12:16 #18
hvilken hd har du
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:17 #19
yep jeg kører ntfs, er det noget med at jeg skal f-diske?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:19 #21
hent programmet og kør det...så får du mulighed for at lave startdisketter (kræver 6 disketter)
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:19 #22
så kan du fdiske, formaterer under installationen, hvis det er nødvendigt
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:20 #23
det lyder rigtigt riversen, den prøver jeg lige og så vender jg tilbage....men hvad skal jeg gøre med programmet, det kan jo ikke være på en diskette?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:21 #24
du downloader det til fx skrivebordet og så kører det. Så får du mulighed for at oprette disketterne
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:21 #25
jeg er ikke så meget inde i det der f-disk, men jeg ligger det ned paa 6 disketter, kører den første diskette og så hvad....
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:22 #26
skal det være via en dos-prompt, skal jeg sætte bios til at starte fra disketten og så sæette den første diskette i?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:22 #27
når du har levet de 6 disketter genstarter du pc'en med den første i drevet. Du får besked når du skal skifte disktter. Der er ikke noget der kan gå galt.

FDISK er ikke så avanceret under installation. Instruktionerne står nederst på skærmen på et tidspunkt. Noget med L for at slette partition, O for at oprette etc.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:23 #28
daniel21: via dos-prompt? hvis du mener oprettelse af disketter, så skal du ikke bekymre dig om det...bare kør programmet og du finder ud af det.

mht. BIOS...ja
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:24 #29
via dos-prompt? hvis du mener fdisk...nej, det er i installationen
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:24 #30
fedt, jeg prøver
Avatar billede micbanand Nybegynder
26. februar 2003 - 12:29 #31
du kan muligvis også bruge disk wizard starter edition det gør jeg på seagate hd idiotsikker bootprogram kan hentes på seagates hjemmeside kan ikke huske adressen men søg under seagate og den skulle kunne finde siden kan laves som disketter eller cdrom så er der heller ikke problemer med de helt store hder
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:33 #32
mens jeg har jeg skal jeg lige høre jeg har jo også et d-drev, spørger den også om den skal formatere det?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 12:34 #33
du skal selv vælge under installationen. Den gør ikke noget automatisk. DU har fuld kontrol, men hvis du er i tvivl, så ring på min mobil. Telefonnr kan du se på min hjemmeside
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 12:37 #34
tak, pænt af dig riversen
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:10 #35
Lad mig lige indskyde - hvis du da ikke allerede har sat maskinen i gang - Du behøver ikke formattere dit D-drev - det kan du vente med, til xp er færdiginstalleret på c:. Dernæst kan du højreklikke på D: og vælge "formater", hvis der også er ged i den partition - hvis partitionen virker og evt. kun har været brugt til data-filer (musik/film/dokumenter) er det ikke nødvendigt at gøre noget ved den.

Jeg udførte operationen på ca. 2½ time i weekenden på en maskine, der heller ikke ville boote fra cd, og hvor jeg derfor var nødt til at hente bootdisketter først. Det var da også helt problemfrit, og nu spiller det bare igen.

Held og lykke med det.
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 13:19 #36
riversen ---- shit på 4. cd var der en fejl, så programemt blev afsluttet, hvad nu?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:24 #37
daniel21: du mener vel diskette? Du må oprette ny disketter...men udskift den fjerde :-). Det skete også for mig
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:25 #38
rotne: han har bootdisketterne nu...der er bare fejl på en af dem. Iøvrigt siges det at bootdisk.com er ulovligt så det link må du ikke smide mere.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:26 #39
daniel21: der er ingen grund til at kigge på bootdisk.com. Du får ikke noget ud af det udover det samme som du allerede har.
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 13:26 #40
ja riversen på 4. diskette siger den at SBP2PORT er beskadiget, hvor er det dog irrerterende....!
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:27 #41
ja, vi elsker disketter....not
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:27 #42
Jeg har ikke hørt om, at det skulle være ulovligt. Og hvis det var, ville tjenesten vel blive lukket. Den har eksisteret i lang tid, og hvis nogen havde noget imod det og kunne få en dommer til at give dem ret, ville det være lukket i løbet af 0,0.

Såøh...

Hér kan du nøjes med at hente diskette nr. 4

http://www.etplanet.com/windows/bootdisks/
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:30 #43
Det er vel gået galt, fordi den diskette, du har skrevet bootdiskette nr. 4 til, har været defekt. Prøv igen - det skal nok komme til at virke.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:31 #44
rotne: vil du dermed sige der ikke findes ulovlige side på internettet? Jo, det er ulovligt. Jeg tror i hvert fald på de argumenter der er givet her på eksperten.
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:31 #45
Og husk endelig at følge riversens råd om at hente smartdrv.exe - XP advarer selv imod at installere uden denne fil - det tager laaaang tid :-)
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 13:32 #46
har prøvet 3 gange, den fil er DEFEKT
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 13:35 #47
Ok, og hvor skal jeg ligge den fil, ned på en diskette?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:36 #48
til skrivebordet og så køre den ligesom filen du fik fra mig i første omgang
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:37 #49
riversen -> Du har da højst sandsynlig ret, - det lyder i al fald som om, du vil være i stand til at videresende mig til en diskussion hér på eksperten om netop denne side. Men når Microsoft selv stiller filerne til rådighed for gratis download har min samvittighed ingen problemer med at hente dem fra et andet sted, der har et navn, man kan huske. Jeg har også fundet http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q310994 men dérfra kan man ikke nøjes med at hente en enkelt, som man har screwet up.
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:38 #50
smartdrv.exe skal lægges på en diskette, så du kan proppe den i maskinen, når du har fået de 6 bootdisketter lagt ind.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:39 #51
rotne: jeg prøver lige at finde det. Men argumentet er, at det er distribution af copyrightet MS materiale (bl.a dos filer) hvilket ikke er tilladt.
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 13:39 #52
http://www.eksperten.dk/spm/320462
<snip>
Kommentar: annikadk
23/02-2003 11:30:08    Det er ikke lovligt at lægge MS-dos ud på nettet, eller dele deraf.
Derfor er bootdiskene ulovlige at linke til.
Følg evt. http://www.eksperten.dk/spm/319212 - hvor de prøver at lave en gratis version.

AnnikaDK / Coadmin

(kommentarer/svar med link er slettet).
</snip>
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:39 #53
rotne: smartdrv.exe har vist kun funktion, hvis man kører winnt.exe og det gør man jo ikke når man bruger de 6 winxp bootdisketter.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:41 #54
tak geforece3
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 13:42 #55
nu har jeg hentet en ny version af diskette 4, så nu må vi se....
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:42 #56
linket til etplanet er vel heller ikke lovligt så, eller?
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:44 #57
DOS er en helt anden snak. Det har altid været et styresystem, man har skullet betale for.
Bootdisketter til XP har absolut intet som helst med DOS at gøre. Man har jo i forvejen betalt for XP-cd'en, og så skulle fanden stå i, at man ikke kan installere det, fordi man har en gammel BIOS, der ikke kan ændre boot-sequence.

Smartdrv.exe skal køres umiddelbart inden man propper cd'en i og kører d:\i386\winnt.exe
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 13:45 #58
nææ det er den vel ik, den indeholder jo det samme som www.bxxxdixx.cxx (afslørende ik);o]~
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:46 #59
riversen -> Nej hvis linket til b***disk.com var ulovligt, var det andet helt sikkert også.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:46 #60
rotne: bootdisk.com indeholder også dos-bootdisketter
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:47 #61
rotne: co-admins har talt så sådan er det..om det så er fakta eller ej, må du overbevise dem om
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:49 #62
ifølge regel 2.4 SKAL dette spørgsmål anmeldes. Gør man ikke dette overtræder man reglen om at anmelde alle ulovligheder man oplever, og ifølge regel 2.5. risikerer man så deaktivering. Dem der ikke har anmeleldt endnu risikerer altså deaktivering...sjov regel, men nu ryger vi vist udover spørgsmålet...jeg stopper herfra
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:52 #63
riversen->det der gør, at man kan tale om ulovligheder på b***disk.com er netop DOS-disketterne - men dem skal daniel jo heller ikke bruge.

Begge eksp.-spm i geforce3's indlæg omhandler bootdisketter til DOS, som jeg er helt enig med coadmin i, er ulovlige.

Coadmin har så vidt jeg kan se ikke udtalt sig om ulovligheder i bootdisketter til XP - hvor man så finder disse disketter, må primært afgøres af egen samvittighed.

Jeg gætter på, at b***disk.com ville kunne gøres helt lovlig, hvis man fjernede muligheden for download af DOS-disketterne.
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:55 #64
riversen -> Hehe - du har ret, det virker som om, jeg er i farezonen for at blive ekskluderet af det fine selskab. Og alle brugere, der har set denne tråd ligeså.

Nåmen det spændende bliver jo at høre fra daniel. Vores snak er bare sjovt tidsfordriv :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:56 #65
rotne: selvom daniel ikke bruger dos-disketterne fra bootdisk.com er linket stadig ulovligt.

Nu må vi se...jeg har ikke anmeldt, så jeg risikerer nok også ekskludering ;-)
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 13:59 #66
riversen -> det lyder rigtigt. Hvis eksistensen af ulovlige links på siden gør hele siden ulovlig, så må det være sådan.

Vi venter i spænding om vores fremtid.....
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 14:00 #67
grrrr...nu er der en anden fejl på disk 4 perc2 filen, jeg går amok, hvad skal jeg gøre nu, har i andre forslag??
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 14:01 #68
daniel21: en gang tiiiiiiiiiiiiiil!!! :-)
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 14:03 #69
daniel -> Hehe - du har vel ikke brugt den samme diskette igen?

Jeg er helt sikker på, at der ikke er fejl i filerne, uanset hvorfra de hentes. Det ville man have opdaget og rettet før.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 14:04 #70
ja, jeg har selv brugt den fra MS, så der skulle ikke være fejl på. Havde dog fejl på 1 diskette 2 gange i streg. Anden gang kunne jeg dog bare begynde forfra uden nye disketter...ved ikke hvad der gik galt der, men disketten virkede 3. gang
Avatar billede daniel21 Nybegynder
26. februar 2003 - 14:08 #71
nej ikke den samme diskette, og nu bliver jeg nødt til at installere det hele igen det tager en eeeeeeeeeeeeeeeeeevighed.....:-(
Avatar billede rotne Nybegynder
26. februar 2003 - 14:24 #72
Ja og alt det bøvl bare fordi ens BIOS er for gammel. Det kører som en drøm, når man kan få lov at boote fra cd.
Surt show, men keep up the gode humør :-)