Avatar billede sorenlk Nybegynder
26. februar 2003 - 09:53 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ny overclock-venlig com

Jeg står og skal til at købe en ny com. Jeg mangler: Cpu, Bundkort, kabinet, cpu-køler og ram. Jeg har 3000,- at gøre med. Jeg har ledt lidt inde på edbpriser.dk, og jeg tror det bliver en xp2200+. Er dette et godt valg?  hvilket bundkort at godt at hvorclocke på? (skal jo helst ikke være så dyrt), og hvilket kabinet vil i anbefale?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 09:55 #1
Hvis du vil overclocke vil jeg anbefale dig at finde et Aopen
Avatar billede krusell Nybegynder
26. februar 2003 - 10:17 #2
Epox er godt et overclocke på.
Men Asus, Soltek, MSI, Gigabyte er nu også udemærket til det.
Det kommer lidt an på, hvilket et af deres boards, du får fat på.
Men til AMD er der ikke noget bedre Chipsset end Nforce2.
Du kan kigge her for en test af 6 brædder med Nforce2:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1759

Så kan du selv se, hvilket et der passer til dig.

krusell
Avatar billede krusell Nybegynder
26. februar 2003 - 10:20 #3
Phatlasse >

Hvad mener du med Aopen til OC?

Hvis det er som bundkort, så findes der altså andre mærker, der er bedre til det.
Og hvis det er som kabinet, så findes der kabinetter, der er meget bedre til OC. Kabinetter, med flere blæsere fra starten.

Og en lille side kommentar. Når man overclocker er det godt, at have kvalitets komponenter, der kan holde til det. Og selvfølgelig god køling.
Så du sats ikke på den vilde OC-maskine for 3000 kr.
Prøv hellere at få dig en XP 2200+, der ikke larmer alt for meget. Det er meget federe med en stille maskine, end 100 mhz mere, du alligevel ikke kan mærke forskel på.

krusell
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 10:22 #4
krusell >> Jeg mener selvfølgelig bundkort.
Jeg ved godt at der findes andre bundkort der også er gode.
Der er kun min personlige erfaring der siger mig at Aopen og Abit bundkort er gode at overclocke på.
Avatar billede krusell Nybegynder
26. februar 2003 - 10:38 #5
Ok
Jeg kender ikke selv til Aopen, som bundkort, så der må jeg sætte min lid til diverse hardware sites.
Og der plejer Aopen ikke at dukke op, når man snakker OC.
Det skulle være et godt OEM kort.
Men til privat brugere, der gerne vil pille lidt selv, skulle de andre mere kendte motherboard mærker være bedre.
Jeg har et Aopen kabinet og det er fedt nok. Men hvis man skal OC med det, skal man modificere det. Skære nogle huller til køling og den slags.

krusell
Avatar billede sorenlk Nybegynder
26. februar 2003 - 10:50 #6
Jeg har fundet et bundkort: Soltek SL-75FRN-L ATX , det er med nforce2 chipset. og ret billigt. hvad mener i om dette? og hvad er bedst: 256mb ddr3200, eller 512mb ddr2700??
Avatar billede krusell Nybegynder
26. februar 2003 - 10:55 #7
jeg ville gå efter 512, da 256 er for lidt.
Har selv et Soltek, men er ikke såå glad for det. Men de skulle være udemærket.
Jeg køber selv Asus med Nforce2. Det koster dog en smule mere.
Men som sagt, læs den test jeg linkede til igennem. Der står en masse om dem.
Blandt andet at Epox vinder som best valúe. Altså bedste køb til prisen.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
26. februar 2003 - 12:49 #8
Du kan også overveje en P4. Jeg sværgede selv til AMD i lang tid, men ville så prøve Intel igen, fordi jeg havde set de gode OC resultater. Jeg blev ikke skuffet. Jeg kører p.t. med en P4 1,8GHz, som jeg har OC'et til 2,4GHz med standard køling. Se DET er OC, der vil fremad i verden :)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
26. februar 2003 - 12:49 #9
Vedr. RAM: Jeg er enig i at 256 MB er for lidt. Specielt til Windows XP - jeg kørte selv med 256 MB et stykke tid, men fandt hurtigt ud af at det blev en flaskehals. 512 MB er helt klart minimum p.t..
Avatar billede lighterus Nybegynder
26. februar 2003 - 12:50 #10
Du har ikke lyst til at overclocke en Xp2200+, de er i forvejen ekstremt varme... Hvis du vil overclocke så køb Intel... AMDs processorer er simpelthen så varme i forvejen at du risikerer at brænde dem af hvis du overclocker(flere jeg kender har fået AMD-processorer som med standard blæser ved idletilstand er 70 grader varme, hvilket er alt for meget!).
Avatar billede sorenlk Nybegynder
26. februar 2003 - 16:29 #11
Nu tror jeg, at jeg har bestemt mig. hvad synes i om:

Cpu:    xp 2400+            1179,-
Bundkort: Soltek, SL-75FRN-L        779,-
Kabinet: Chieftec DX-01BD Black     689,-
Ram: V-Data IQ Memory 512mb drr2700    539,-
Cpu køler: ?                  ca.250,-

Ialt:                    3439,-
Avatar billede krusell Nybegynder
26. februar 2003 - 17:13 #12
Det ser nu udemærket ud.
Personligt ville jeg købe Kingston HyperX 3000 ram. Men de koster vist 300 mere end dem du har valgt.
Og jeg har et forslag til en meget stille køler, der kan klare den cpu, men den er ikke til OC.

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552&page=1

Til OC har jeg et sæt her, men det larmer en del. Men køler som sindsygt :)

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=192 med en blæser som f.eks den her:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=175&page=1

Ellers bare en anden 80mm køler, der larmer mindre :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. februar 2003 - 17:41 #13
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=877&page=1

Så kan du få skidtet kølet - og det er fuldt tilstrækkeligt på en OC'et TBXP2200+ med god luftgennemstrømning i kabinettet, som enhver OC'er har :o)
Avatar billede sorenlk Nybegynder
26. februar 2003 - 23:24 #14
Jeg har oprettet det samme topic inde på tweak.dk, og de skriver at jeg skal tage og købe en XP1700+ Thoroughbred Super Extreme Stepping, da den er ligeså god og hurtig som en xp2400+, hvis den bliver clocket. Hvad mener i om dette? Bliver sgu lidt forvirret. Vil jo også gerne have en rimelig stabil com. Den koster ikke så meget som xp2400+, så der ville jo også være plads til et epox bundkort i budgettet, med denne cpu.
Avatar billede krusell Nybegynder
27. februar 2003 - 09:32 #15
Hhm, det ved jeg ikke noget om.
Har ikke hørt om det før, så tør ikke sige noget om det. Sorry.