Avatar billede zevicez Nybegynder
23. februar 2003 - 18:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

HyperThreading

Hej derude eksperter..
Nogle der kan svare på Hvad HyperThreading til p4 er??
(er ikke interesseret i links til lange guider e.l!)

På forhånd tark :)
//Esben
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:57 #1
Hyper-Threading Technology, which was pioneered on Intel's advanced server processors, helps your PC work more efficiently by maximizing processor resources and enabling a single processor to run two separate threads of software simultaneously. The result is greater performance and system responsiveness when running multiple applications at once. So you can multitask like never before.
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. februar 2003 - 18:58 #2
umm så får du nok ikke den store forståelse hvis det skal siges kort ..
jeg vil nu aligevel linke til en guide jeg systes er god .... så kan jeg lade de andre tage pointene og skrive den korte forklaring ;)

http://arstechnica.com/paedia/h/hyperthreading/hyperthreading-1.html
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 18:58 #3
Altså en teknik til at køre 2 tråde samtidigt - hvilket teoretisk giver bedre performance.
Avatar billede zevicez Nybegynder
23. februar 2003 - 19:01 #4
så vidt jeg forstår, er det sådan at man kan køre MANGE programmer/aplikationer på en gang uden det lagger m.v

Hvilke chipsæt understøtter det???
Er da noget man HELT klart skal vælge bundkort efter, hvis man vil have p4
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 19:05 #5
Du kan køre 2 tråde samtidigt. Det er så op til Operativ Systemet at udnytte dette. Om det "lagger" afhænger af de programmer (som hver kan bestå af 1-mange tråde) der kører.
Avatar billede zevicez Nybegynder
23. februar 2003 - 20:09 #6
kan det uddybes hvad 1-TRÅD helt præcis er?? Eller skal vi over i fagsprog e.l så? :)
Avatar billede soreno Praktikant
23. februar 2003 - 21:05 #7
Ethvert program består minimum af én tråd, men kan også bestå af flere (1-mange).
Man kunne forestille sig at et spil brugte en tråd til:
  - rendering
  - input fra brugeren
  - netværkskommunikation
  - AI

Et måske mere realistisk eksempel er en progressbar (dem der går fra 0 til 100%..). En tråd til progressbaren og en tråd til det som progressbaren viser hvor langt er kommet.

Oven i det har Operativ Systemet også en del tråde - bl.a. kan nævnes at når flere programmer skal dele én cpu så må den deles mellem flere programmer. Det er der én tråd der styrer. Men så begynder det at blive fagsprog.. :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. februar 2003 - 21:11 #8
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. februar 2003 - 21:15 #9
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
24. februar 2003 - 10:14 #10
Kort er det Pentium 4, 3 ghz der kan udføre FLERE opgaver samtidig hvilket skulle kunne give bedre performance, det kræver derudover et bundkort der understøtter det. ex. Asus P4533T

mvh
ng_tnt