Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 15:41 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Fra VHS-video til PC.....

Okay, jeg er fuldstændig lost.....
Jeg har et par almindelige vhs-videobånd som jeg gerne vil have overført til min computer....
jeg har et ASUS Geforce4 ti4200 grafikkort med tv-out og video-in
mit problem er at jeg overhovedet ingen ide har om, hvordan jeg skal tilslutte skidtet....
I min video er der ikke s-vhs, men jeg har et kabel med scart-stik, som jeg bruger når jeg anvender tv-out....
Er der en eller anden der kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre?????

På forhånd tak.. :-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
22. februar 2003 - 15:42 #1
Du skal bare bruge et alm. antenne kabel fra videoen og over i computeren
Avatar billede geforce3 Praktikant
22. februar 2003 - 15:43 #2
Svar
Avatar billede geforce3 Praktikant
22. februar 2003 - 15:44 #3
Og så bruger du dit tv-tuner program og søger efter videon ligsom med almindelig tv kanale
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 15:45 #4
der er ikke mulighed for at sætte et antennekabel i computeren....
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 15:46 #5
Han sagde jo video-in og ikke tv-tuner kort ..  Derfor virker geforces løsning ikke. Det han skal bruge er "video out" signalet fra videoen. En vel assorteret radio tv butik skulle have et sådant stik, hvor man tager video-ud signalet fra scart stikket. Ellers må du selv igang med loddekolbe og stik og kabler
Avatar billede geforce3 Praktikant
22. februar 2003 - 15:46 #6
Hvordan ser det video in så ud?
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 15:52 #7
i grafikkortet er der en s-vhs indgang/udgang..... der skal man så sætte et kabel i der fulgte med kortet.... hvor der i den anden ende er en slags boks, hvor man kan tilslutte enten s-vhs-in/out eller composite-in/out....
lige nu har jeg sat det kabel, jeg snakkede om i mit første indlæg, i composite in og scart-stikket i videoen......
Little_John >> mener du så at der skal et kabel fra videoen til scart-kablet, eller hvad????
Avatar billede amd Nybegynder
22. februar 2003 - 15:56 #8
SKal ik spille klog på det, men er det ik bare et tv-out kabel fra video til video-in??
ellers virker det perfekt med tvkort for 500 kr;)
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 15:56 #9
Ja, det kabel du skal bruge er scart- til s-vhs eller et scart til composite. Hvis du har mod på selv at lave det, kan jeg godt finde benforbindleser - men det kan knapt betale sig. Det er nemmere at købe det færdig, burde ikke koste mere end ca. 100 kr..
Avatar billede dach Nybegynder
22. februar 2003 - 15:57 #10
Løsningen fra geforce3 er fin nok, og den vil uden tvivl virke. Kvaliteten bliver bare ikke ret god. VHS er jo i sig selv ikke noget at prale af - kvalitetsmæssigt - så du burde overføre video & lyd hver for sig.
Hvis din VHS-maskine kun har Scart, og ikke video & audio in/out, bør du købe et specialkabel. Du kan bruge et såkaldt video kopieringskabel, hvor der så er forskellige adaptere du kan sætte i hver ende. Der plejer også at være et scart-stik med, samt phonestik, stereo-minijack omformer (fra 2 phono til et stereominijack) m.m.
Du vil også kunne anvende et af de der kabelsæt - på 10 meter - som anvendes til DVD/PC <--> TV. I supermarkederne (f.eks. Netto) plejer de at koste omkring 60 kr. I en elektronikfprretning (f.eks. Brinck) koster de ca det dobbelte.
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 15:58 #11
jeg har et kabel med scart til composite......
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:00 #12
Hvis du har en scart til composite så bare brug den, mellem video'en og "boksen" fra dit geforce 3 kort ..
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:01 #13
little_john >> det er det jeg har prøvet, men det virker ikke rigtigt....
jeg ved ikke om det er fordi jeg gør noget forkert.... :)
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:02 #14
det er lige som om den ikke rigtigt kan finde ud af at hente noget ind fra videoen...
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:02 #15
..Men vær opmærksom på om det er scart til composite, eller composite til scart.

Forbindelserne i scart stikket kan ses her: http://www.pcwking.freeserve.co.uk/scart.html

Som du kan se, skal det være ben 19 der skal være forbundet med composite stikket ..
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:04 #16
hmmm...... det kan selvfølgelig godt være det ikke er det jeg har så....
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:06 #17
Hvordan er den du har da forbundet?
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:06 #18
er der da forskel på om det hedder scart til composite eller composite til scart???
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:08 #19
altså det kabel jeg har bruger jeg normalt til at forbinde mellem computer og tv, når jeg skal bruge tv-out fra grafikkortet...
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:09 #20
Ja, der er forskel .. scart til composite er forbundet på ben 19 i scart stikket. Composite til scart på ben 20.
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:10 #21
nu har jeg så bare sat scart-stikket i videoen i stedet for, og sat composite enden i video-in på grafikkortet....
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:11 #22
Det er composite til scart. Hvis du har erfaring med at lodde kan du jo åbne stikket og flytte den fra ben 20 til ben 19 ..  ellers må du ud og købe et kabel. Jeg kan i øvrigt ikke anbefale "supermarkeds indkøbet" som en nævner ovenover. Find en radio tv-pusher - de ved hvad det er for et kabel du har brug for ..
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:13 #23
så det vil sige at jeg skal ha fat i et scart til composite i stedet for det jeg har?????
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:14 #24
<snip>
så det vil sige at jeg skal ha fat i et scart til composite i stedet for det jeg har?????
</snip>

Jeps! eller igang med en loddekolbe..
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:15 #25
print denne side ud, og tag den med ned i butikken. Så kan de straks se hvad det er for et kabel du mangler ..
Avatar billede heja Nybegynder
22. februar 2003 - 16:16 #26
alrighty..........
så må du vel hellere have nogle point...... det lyder som om du har styr på det..
Avatar billede little_john Nybegynder
22. februar 2003 - 16:28 #27
Takker for point ..