Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 19:08 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Bootup windows 2000

Jeg installerede linux, men da det ikke havde support til min ide controler kunne den ikke finde mit windows 2000 som jeg havde paa min 2nd partition. Saa jeg installerede nu windows XP for at faa startet min computer op og taenkte at i nok vidste hvad jeg skulle skrive under bootup koden for at jeg kan starte mit gamle windows 200 op igen.

foerste hd er paa 12 gb som jeg proevede at installerer linux paa, men slettede derefter alt paa den og installerede windows XP

anden hd er paa 120 gb og den er delt op i en hd paa 4 gb og en paa 16 gb. den partition paa 4 gb indeholder mit windows 2000

min boot fil (under winxp) indeholder foelgende:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

hvad skal jeg skrive for at faa mulighed for at starte mit windows 2000?
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
20. februar 2003 - 19:10 #1
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Sådan ser min bootloader ud. kan det hjælpe?
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 19:13 #2
jov det tror jeg faktisk at det kan....jeg var bare i tvivl om microsoft brugte partition 0->    eller de kaldte det patition 1->
og det svarer du her paa :)
jeg tester det lige
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 19:20 #3
hmm ikke helt nok endnu....men kan du sige mig hvordan dine partitions er sat op?
har du 2 hd's eller er det bare en hd der er delt op?
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
20. februar 2003 - 19:50 #4
Jeg har 3 HD's i, men mine styre systemer ligger på de første 2 på den første HD.
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
20. februar 2003 - 19:51 #5
problemet kan være at du har haft LINUX installeret den laver mange partitioner.
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 20:13 #6
du har misforstaaet noget... der saadan set ikke noget "problem". Jeg har styr paa alle mine partitions og de er som de skal vaere.

en partition med winXP 12 gb fra en 12gb's hd (1)

en anden partition med windows 2000 (drev paa 4 gb ud af en 120 gb's hd(2))

og en sidste partition paa 116 gb til min data

winxp er installeret og jeg skal bare faa windows boot loader til at finde min partition med win2000.

denne linje skal redigeres saa den henviser til mit win2000
multi(X)disk(Y)rdisk(Z)partition(Q)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

X,Y,Z,Q de tal skal jeg bruge og det er dem der skal henvise til min hd, men hvad er de?
Avatar billede jonashansen Nybegynder
20. februar 2003 - 20:21 #7
Hmmm jeg tror det er fordi din pc stinker!! brug XP istedet for det der døde win2000
Avatar billede jonashansen Nybegynder
20. februar 2003 - 20:23 #8
du lugter også - det gør alle fra Fanø
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
20. februar 2003 - 20:24 #9
det kommer an på hvilken partition der er lavet først det er meget svært at sige. men hvis din 120 GB er primær slave så vil det være:
X=0,Y=1,Z=0,Q=(partition nummer).
lidt info om din primær / sekundær opsætning er nødvenlig
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 20:27 #10
12 gb hd er master
partition 1 - winXP
120 gb er slave
partition 1 - win200
partition 2 - rod

jeg tester lige det du skrev
Avatar billede jonashansen Nybegynder
20. februar 2003 - 20:28 #11
test lige også det jeg skrev - jeg er nemlig ret intelligent
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
20. februar 2003 - 20:32 #12
ja - du er også anmeldt - jonashansen
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 20:34 #13
det virkede ikke :/
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 20:36 #14
har du ellers nogle ideer? eller bliver jeg nød til at geninstallerer lortet? :(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 20:36 #15
Kommentar: hhlundgaard 20/02-2003 20:32:02:
Ja og 1100 point ude , det er vist høje tid at få jonashansen anmeldt.
Avatar billede jonashansen Nybegynder
20. februar 2003 - 20:40 #16
fuck jer!! der er bare for mange idioter inde på eksperten nu til dags - jeg gider sgu da ikke give point til, dumme svar der ikke besvarer noget
Avatar billede hhlundgaard Nybegynder
20. februar 2003 - 20:42 #17
Jeg har ikke lige nogen løsning - men det kan fixes det ved jeg, men hvordan skal jeg ikke kunne sige. desværre
Avatar billede becko Nybegynder
20. februar 2003 - 20:54 #18
prøv her !
default=multi(altid 0 på IDE)disk(altd 0 på IDE)rdisk(Angiver disk nummer, første disk = 0)partition( første partition 1)\WINNT

MULTI(X) Syntax
The MULTI(X) syntax of the ARC path is only used on x86-based computers. In Windows NT version 3.1 this path is only valid for IDE and ESDI drives; in Windows NT version 3.5, 3.51 and 4.0 it is valid for SCSI drives as well.

The MULTI() syntax indicates to Windows NT that it should rely on the computers BIOS to load system files. This means that the operating system will be using interrupt (INT) 13 BIOS calls to find and load NTOSKRNL.EXE and any other files needed to boot Windows NT.

The X, Y, Z, and W parameters have the following meaning:
·    X is the ordinal number of the adapter and should always be 0 (see the text below for the reason).
·    Y is always 0 (zero) if the ARC path starts with MULTI(), because MULTI() invokes the INT 13 call as described above and therefore does not need the DISK() parameter information.
·    Z is the ordinal for the disk on the adapter and is usually a number between 0 and 3.
·    W is the partition number. All partitions receive a number except for type 5 (MS-DOS Extended) and type 0 (unused) partitions, with primary partitions being numbered first and then logical drives. NOTE: The first valid number for W is 1, as opposed to X, Y, and Z which start at 0 (zero).
Theoretically, this syntax could be used to start Windows NT on any drive in the system. However, this would require that all drives are correctly identified through the standard INT 13 interface; since support for this varies from disk controller to disk controller and most system BIOS only identify a single disk controller through INT 13, in practice it is only safe to use this syntax to start Windows NT from the first two drives connected to the primary disk controller, or the first four drives in the case of a dual-channel EIDE controller.

In a pure IDE system, the MULTI() syntax will work for up to the four drives maximum on the primary and secondary channels of a dual-channel controller.

In a pure SCSI system, the MULTI() syntax will work for the first two drives on the first SCSI controller (that is, the controller whose BIOS loads first).

In a mixed SCSI and IDE system, the MULTI() syntax will work only for the IDE drives on the first controller.
Avatar billede sektor Nybegynder
20. februar 2003 - 21:11 #19
wow tak det virkede :P

men \WINNT\System32\ hal.dll filen er beskadiget så den vil have at jeg skal geninstallerer windows :(

så jeg bliver nok nød til det så... men tak for hjælpen :)
her er dine points
Avatar billede fcs Novice
20. februar 2003 - 21:15 #20
Jonashansen>> Den slags sprog og opførsel hører ikke hjemme på eksperten. Stop det øjeblikkeligt eller din bruger deaktiveres.

FCS/Coadmin
Avatar billede becko Nybegynder
20. februar 2003 - 22:50 #21
sektor > prøv med en repair, den genopretter også din boot.ini.
vælg ikke første repair mulighed, men fortsæt til den finder den gamle installation og vælg repair.

Takker for point 8)
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 22:52 #22
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparering eller opgradering af Windows XP,
hvis den er preinstalleret OEM version. Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og
Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer