Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 12:02 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Overclocking/motherboard/m.m.

Jeg har et Aopen Motherboard AK33 -

http://english.aopen.com.tw/products/mb/AK33.htm med en

850 MHZ processor - hvor hurtig en processor kan dette motherboard klare ?
Jeg har pt. en AMD K7 Thunderbird på de 850 MHZ - kan den tåle at blive overclocket ?
Hvad giver det/kan det betale sig ?
Hvor meget kan den i så fald overclockes ?
Påvirker det RAM, Grafikkort osv./kan de tåle en overclocking af pc´en??
Grunden til spørgsmålet er - jeg smadrede jo knægtens bios og skal ud og købe noget billigt til ham - kan det betale sig at købe et motherboard til ham som kan køre med min 850 Mhz og så en ny processor til mig på det som mit motherboard max kan klare ??? (jeg ved godt at "betale sig" er et vidt begreb og en vurdering ud fra øonomi osv. men alligevel)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 12:09 #1
Overclocking er et vidt begreb. Der er mange faktorer der spiller ind.
Hvis din CPU er "låst op" kan du ændre på din multiplier. Du kan også clocke på din FSB. Mht. FSB så vil dette havde indflydelse på dit RAM og grafik.
Der findes ikke nogen fast regel for hvordan man overclocker, da det er forskelligt fra board til board.
Hvis ikke du gider bruge en helvedes masse tid på at eksperimentere med det, så er et nyt bundkort + CPU ikke såååå dyrt, hvis du holder dig omkring de 1000 - 1300 Mhz. Tror det kan gøres for under 1000 kr.

HUSK altid at der skal godt med køling på når du overclocker, dette koster selvfølgelig også lidt
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:10 #2
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:11 #3
husk bare at de kan være lidt dyrt.. som phatlasse siger så er det da bedre at opgradere for du risikere bare at smadre noget *SS* men held og lykke
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 12:11 #4
som lrd siger, så vil det være et godt sted at stille spørgsmål
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:14 #5
kik på linket jeg smed måske kan du få hjælp der *SS* forstår nu bare ikke de der overclocker *SS* al den risiko for så lidt *SS*
Avatar billede morten_leth Nybegynder
20. februar 2003 - 12:14 #6
http://www.cpudatabase.com/CPUdb/ du kan jo lige tage et lille kig herind det er et sted hvor man kan se ens cpu og hvor meget den er blevet clocket...
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 12:20 #7
UHA, har droppet overclocking allerede - det er sgu for indviklet, særligt hvis resultatet ikke er overvældende. Kan en af jer se hvor hurtig en processor mit Motherboard kan klare ?? hvis jeg får svar på det også - jamen så er jeg overtilfreds.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 12:20 #8
lrd --> Folk overclocker ikke kun for at få lidt ekstra ud af deres CPU.
Det er en sport ! (-og en hel videnskab...)
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:21 #9
*GGG* men en dyr en du *SS*
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 12:21 #10
En BIOS opdatering gør tit at dit bundkort kan tage en CPU større end det, den oprinfeligt er født til at kunne klare
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:22 #11
Man skal jo være indstillet på at lortet kan brænde af og hvad har man så udover en lang næse. *GG* Men alle hobbyer koster jo *SS*
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:23 #12
Tør slet ikke opdatere bios selv og Sandra fra sidsoft tilråder det. Meeen det får hun ikke lov til at bestemme. så længe min comp virker perfekt er der jo ikke grund til at pille for meget ved lortet *GG*
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 12:25 #13
Det kommer an på hvilken ver. din BIOS er. Med en ver R1.23 kan den tage 1.4 Ghz.
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:26 #14
har en gammel 6.0 tror jeg den hedder
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 12:29 #15
Det kan ikke passe. Den ældste ver. hedder 1.01
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 12:32 #16
>>newbee , køb et andet bundkort med CPU til din søns PC , hvor det hele passer sammen.
Det er kun et spørgsmål om at opstille flg. kriterier:
Hvad skal PCén bruges til , passer min Ram osv. til bundkortet , hvor meget vil jeg ofre.
Det med overclocking er noget for supernørder*S* , det er dem der startede med at sætte andre tandhjul på deres cykel , så borede de deres Puch 3 gear , senere splittede de deres bil ad for at få den til at køre lidt hurtigere , nu vil de vride så meget som muligt ud af deres PC.
>>Lrd rart at se du hører efter.*G*
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 12:33 #17
Har fordelt points lige - håber at i er tilfredse - jeg er - tak for svarene.
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:39 #18
er du alle steder Fromsej *GGG*
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:39 #19
du har ikke afsluttet *GGG*
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 12:40 #20
>>Lrd , nogen skal jo holde øje med dig.*LOL*
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:43 #21
*LOOOL* han skriver han deler de point men manden har jo ikke afsluttet det *GG*
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2003 - 12:47 #22
Rolig nu , det gør han.
Avatar billede lrd Nybegynder
20. februar 2003 - 12:50 #23
håber vi da. nå men ha en god dag
Avatar billede newbeechristensen Nybegynder
20. februar 2003 - 20:23 #24
*GGG* Så håber jeg ikke at du føler dig snydt Lrd *GG* ER der andre der ønsker at gøre krav på points ?? Igen - af hele mit hjerte - tak for hjælpen.
Avatar billede lrd Nybegynder
21. februar 2003 - 09:33 #25
så lidt og tak for point