Avatar billede jj2 Nybegynder
04. november 2000 - 19:29 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

HDD-lampe blinker i tomgang

-Er det almindeligt at harddisk-lampen blinker ca. 1 gang i sekundet når computeren køre i tomgang f.eks. i pause-skærmen
Sort skærm.scr.

MVH
Jens Jakobsen
Avatar billede apollo69 Nybegynder
04. november 2000 - 19:35 #1
Ja.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. november 2000 - 14:55 #2
Helt almindeligt... det er windoze mv. der roder en smule i baggrunden, tjekker op på standby tilstande osv.
Avatar billede teknik Juniormester
07. november 2000 - 22:28 #3
Ikke normalt på de PC\'er jeg roder med....
Skyldes næsten altid et eller andet program, som er i drift.
-Typisk Mcaffe Virusscanner, som kører når pauseskærmen er aktiv.
-Tryk Ctrl-Alt-Del og se hvilke programmer der er åbne.
Prøv evt. at afslutte alt hvad der kører undtagen Explorer.
...Du skal ofte vente 20-40 sek på, at der kommer en \"endelig afslutning\" af visse programmer.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede jj2 Nybegynder
08. november 2000 - 05:53 #4
Hej Teknik
-Jeg har kun set det en gang før på en PC\'er med slidt HardDisk.
-Desuden ville pull-down-menuer flippe tilbage, hver gang HDD-lampen blinkede.
-Der er ingen overflødige TSR-programmer på ctrl-del-winduet.
-Virus-scanner er ikke installeret.
-Så det bliver nok ikke let at finde årsagen?

MVH
jj2
Avatar billede apollo69 Nybegynder
08. november 2000 - 19:14 #5
teknik>> pauseskærmen er jo sådan set et program der er i drift.
Avatar billede teknik Juniormester
09. november 2000 - 17:55 #6
>>apollo69 ja det er i drift, men det er så lille, at det kører udelukkende i RAM
dvs. = Diskadgang er ikke nødvendig.

>>jj2
For at se om det bare er \"pjat\", eller der virkelig er \"noget\", som kræver diskadgang, så prøv at gøre følgende:
i -start, -kontrolpanel, -skærm, (=egenskaber for skærm)
-pauseskærm, -Indstillinger for energisparefunktioner (nederst)
Sæt \"sluk for harddiske\" helt ned...dvs. ned på 3 minutter.
Lad så PC\'en stå i 3 minutter, og lyt efter, om ikke HDD-lyden forsvinder....Hvis den kan gå i \"power down-mode\", så er det bare et \"fup\"-blink, hvis den bliver \"oppe\", så er der et eller andet som kræver HDD-adgang
Avatar billede jj2 Nybegynder
11. november 2000 - 06:58 #7
>>teknik
-Jeg har prøvet slukke for HDD og det gav ingen ændringer. -Den blinker stadig med samme puls-rate. -Så måske er lampen  designet til at vise andre aktiviteter end disk-adgang?
-Hvis der er tale om en fejl? -Ville det være meget rart at finde den før garantien udløber?

-Men foreløbig betyder det ingenting for computerens funktioner & brugsværdi.

>>tigerdyr.
-Hvad er windoze? -Jeg søgte på AltaVista. -Men der var ingen hits!

mvh
jj2

Avatar billede speedy Nybegynder
11. november 2000 - 07:35 #8
jj2>> Windoze er slang for Windows.

/SpEeDy
Avatar billede teknik Juniormester
11. november 2000 - 16:54 #9
...Kan være den blot \"kigger efter CD\"...er problemet det samme med CD i drevet og uden ?
...\"Doze\" = slumre = langsomt/sløvt/søvndyssende...
Avatar billede jj2 Nybegynder
13. november 2000 - 19:24 #10

>>Speedy
OK! -Wintune95 kan ikke komme med forslag til forbedring af min Windows 98 opsætning. -Så jeg vil nok ikke selv bruge udtrykket. -Men hele computer-ordbogen er vel nærmest slang?

>>teknik.
Problemet er det samme med en\' CD i drevet. -Men det er måske ikke helt korrekt at kalde det et problem? -Før det kan bevises, at det betyder noget for computerens funktioner og brugsværdi? -100% fejlfrie computer & programmer eksistere vist ikke?

-Så jeg vil trække mig og sige tak for de mange gode forslag.
-Jeg finder nok forklaringen på et eller andet tidspunkt?

MVH
jj2
Avatar billede apollo69 Nybegynder
13. november 2000 - 19:35 #11
Det er meget normalt at lampen blinker lidt når pauseskærmen køre. Jeg forstår ikke helt \"teknik\" og hans tale om fejl. Men det kan jo bare være jeg tager helt fejl.

/apollo69
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. november 2000 - 20:16 #12
>>apollo69, nææh, jeg fatter den heller ikke helt... på samtlige maskiner jeg har \"leget\" med ,siden 386\'erne, har der været lidt aktivitet på disken lige meget hvad... dette dækker både \"bambus\", Scumpaq og IBM maskiner.
Avatar billede teknik Juniormester
13. november 2000 - 22:40 #13
...Ja lidt ret får i da ...

Jeg checkede umiddelbart blot mit eget system, ASUS MB, WinME, og IBM HDD.
Og det giver kun melding om HDD aktivitet når der rent faktisk er aktivitet.....

Da jeg startede reservemaskinen op led den imidlertid af samme \"syge\", som \"jeres maskiner\"....
I mine øjne en fejl, at der \"signaleres\" HDD-aktivitet, da det i mine øjne er det en \"HDD-lampe\" burde Indikere.
At i ikke mener at det er en \"fejl\", da det er \"almindeligt forekommende\" det kan man jo så diskutere.

Jeres fortsatte kommentarer bragte mig imidlertid tilbage til jj2\'s problem...
Problemet skyldes, at lampen egentlig ikke er en HDD-aktivitet\'s lampe, men en
\"Aktivitet på IDE-controller\" lampe

Sygdommen er dog ikke værre end at den kan kureres.
Den skyldes nemlig, som jeg da også foreslog tidligere, at maskinen \"ser\" efter en CD.
...en funktion jeg normalt deaktiverer, da det for mig blot er ressourcespild at se efter en CD hvert sekund......

Du/i kan få Blinket væk ved af fjerne fluebenet i \"Automatisk besked ved indsættelse af CD\"
i -kontrolpanel, -system, -enhedshåndtering, -CD-drev.

mvh :-)))))
Teknik

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
14. november 2000 - 08:57 #14
*hehe* der er samme problem med rene SCSI systemer... bl.a. på mit P2B-S (med hdd-led sat til scsi)
Avatar billede teknik Juniormester
14. november 2000 - 16:10 #15
>>Tigerdyr  Jeg var på det rene med at du kørte på 1.klasse (SCSI)...går ud fra at det også omfatter CD-drevet.
..er det egentlig den samme \"se efter CD\" fuktion, som skaber aktivitet på
din SCSI-controller...????
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
14. november 2000 - 17:09 #16
hmm...tjooo, tjaa.... Plextor må siges at være SCSI :o)
Anyway, selv i Win2K (når nu der stadig ikke er nogen Visio der kan køre på Linux :o( *nedtur*.) med \"auto insert notification\" osv. slået fra sker der jævnligt noget på hdd led\'en.
Pt. kan jeg mindes at have myrdet \"Autorun\" og \"Auto insert notification\"...

Men det kan da egentligt godt være at du har ret...jeg må nok erkende at jeg aldrig har tjekket når maskinen er i Linux tilstand *hehe*
Avatar billede jj2 Nybegynder
16. november 2000 - 20:04 #17
>>>teknik
Det hjalp! -Nu blinker den kun ved HDD-aktivitet ligesom mine andre computer!

-Så du har løst problemet! HDD-LED viser HDD-aktivitet & CD-LED viser CD-rom aktivitet.

-Hvordan tildele jeg dig dine velfortjente points?

MVH
jj2
Avatar billede teknik Juniormester
17. november 2000 - 15:52 #18
>>jj2
Du havde givet mig points tidligere...altså accepteret mit første svar....selv om det ikke var løsningen...
...muligvis en svipser.
- Men points er altså landet det rigtige sted.
Evt. ekstra points gives ved at lave et nyt spm. med reference til det gamle spm.
...men det behøv\'s du altså ikke.
Avatar billede jj2 Nybegynder
17. november 2000 - 20:08 #19
>>teknik
-Du har ret igen! -Du har fået dine points! -Det var ingen svipser!
-Du var den eneste som mente det var ualmindeligt, at HDD-lampen blinker i tomgang.
-Det er første gang jeg stille spørgsmål via eksperten og måske har jeg givet points for tidligt?
-Men heldigvis lykkes det dig at finde svaret. -Så alt er vel iorden!

MVH
jj2
Avatar billede apollo69 Nybegynder
17. november 2000 - 20:29 #20
teknik har ret, jeg har afprøvet det,  men det er nu ikke ualmindeligt at den blinker.
Nu er det ikke for at være på tværs, men dit spørgsmål var: -Er det almindeligt at harddisk-lampen blinker ca. 1 gang i sekundet.........
Du spørger ikke om en løsning på et problem.
tiknik fandt så ud af hvorfor, og har da fortjent pointene. Jeg blev da også lidt klogere.
Det kan give problemer med nogen brugere,ingen navne, hvis de føler sig snydt for point, så spørgsmålet skal formuleres korrekt.

/apollo69
Avatar billede jj2 Nybegynder
19. november 2000 - 20:49 #21
>>>apollo69

-Det er korrekt, at jeg ikke har spurgt efter en løsning på problemet. -Formulering af spørgsmål er et problem i sig selv! -Måske fordi jeg ofte oplever, at jeg ikke får svar på det jeg spørger om? -Til gengæld får jeg ofte svar på nogle spørgsmål, som jeg ikke har stillet og som jeg slet ikke er interesseret i at få besvaret.

-Men her er der tale om en positiv undtagelse. -Jeg får svar på det jeg spørge om og svar på et spørgsmål som jeg ikke har stillet. -Og jeg kan oven i købet bruge svaret på det spørgsmål som jeg ikke har stillet!

-Men det er nok svært at gøre alle tilfreds?
-Jeg vil forsøge at være mere præcis næste gang!

-Så <teknik> fik altså points da han som den eneste svarede, at det ikke var almindeligt på de computere han havde rodet med.
-Det passe godt med mine egne observationer.
-Kun en\' ud mine fem computer \"blinker i tomgang\". -Så derfor fik han points.

-Men ellers har jeg aldrig før set problemet omtalt i læsebreve i computermagasiner m.m. -Ligesom jeg heller ikke har kendskab til statistikker, som fortæller, hvad der er mest almindeligt?
-Men nu vil jeg prøve at se efter når jeg ser på andre computer. -Måske kan jeg lave en større statistik?

-I praksis viste det sig, at <teknik> først fandt en løsning - måske fordi han var mest motiveret? -Da han jo ikke anså det for almindeligt? -Men i har muligvis alle bidraget til en løsning?
-I det mindste køre min nye computer bedre efter at check-mærket er fjernet, da jeg ikke bruger autostart på CD-Rom.

-Jeg havde nok ikke selv fundet løsningen ligeså hurtigt?

-Desuden har jeg en anden hardware-problem. -Men jeg må nok lige rette lidt ved formuleringen før jeg offentligør spørgsmålet.

MVH
jj2
Avatar billede apollo69 Nybegynder
19. november 2000 - 20:55 #22
Rolig nu.
Avatar billede jj2 Nybegynder
01. januar 2001 - 19:52 #23
Lukket