Avatar billede sorenlk Nybegynder
18. februar 2003 - 22:03 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

OC af P4 1,6GhZ

Jeg har en p4 1,6Ghz med sdram. Og jeg vil høre om det er muligt at overclocke den. Det er en IBM computer, men bundkortet er et Intel D845HVL. Jeg kan ikke lave nogle ændringer i bios, som jo sikkert er låst af IBM. Jeg har tænkt på at opdatere min bios i håb om at kunne komme til at ændre noget. Har i nogle gode forslag til, hvad jeg kan gøre?
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. februar 2003 - 22:20 #1
Du vil ikke få meget glæde af en P4 med SD-ram. Du burde købe et nyt bundkort til DDR-ram så du kan få fuld udnyttelse af di CPU.
Når man OC, gør man det normalt ved at hæve FSB fra 100 til 133 så din 1600Mhz kommer til at køre 2133Mhz.
Avatar billede sorenlk Nybegynder
18. februar 2003 - 22:41 #2
Okay. men hvordan gør jeg så det, i mit tilfælde? kan man ikke det, når det er sdram?
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. februar 2003 - 22:53 #3
Du kan da prøve om du kan ændre FSB'n i bios fra 100 til 133 eller evt. mindre hvis ikke du kan nå så højt op...
Avatar billede sorenlk Nybegynder
18. februar 2003 - 23:01 #4
Jeg kan ikke ændre noget i Bios, men kan det være fordi den er låst af IBM? og kan jeg så evt. update min Bios?
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. februar 2003 - 23:10 #5
De har nok fjernet den i alle deres bios-opdateringer så...
Avatar billede sorenlk Nybegynder
18. februar 2003 - 23:43 #6
Jeg tænkte at da det var et Intel D845HVL bundkort, kunne det være de havde en opdatering man kunne hente fra intel. Jeg kunne da ikke forestille mig, at intel har fjernet den fra deres bios-opdatering. Er der en stor risiko ved at opdatere bios'en?
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. februar 2003 - 23:47 #7
Der er altid en risiko, men jeg har aldrig været ude for at det er gået galt.
Hvis det går galt første gang, kan man normalt prøve igen.
Avatar billede sorenlk Nybegynder
19. februar 2003 - 15:38 #8
Jeg kan ikke finde manualen til mit bundkort på nettet. Jeg går ud fra, at der står hvordan man skal overclocke den der. Ved du hvor man kan finde ud af det, til lige præcis mit bundkort?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
20. februar 2003 - 01:10 #9
Jeg sidder også med en IBM-maskine, der dog er udstyret med et andet chipset, men jeg tvivler på du kan bruge en "fremmed" BIOS - evt. kan du lave en selv, hvis du kan få fat i et program til at splitte den originale software ad!

P.t. leder jeg selv efter sådan et program, men kan ikke lige umiddelbart finde noget :o(
Avatar billede sorenlk Nybegynder
21. februar 2003 - 09:38 #10
Kreidlerhansen: Jeg ville jo bare mene, at da det er et Intel bundkort, og jeg kender den helt rigtige model, må man jo kunne ligge en intel bios på det. Du tror vel ikke, at IBM har lavet om på hardware'en på deres bundkort??? Og så lige et andet spørgsmål: hvis jeg nu endelig får den intel bios op at køre, vil jeg så kunne clocke min cpu der? man kunne jo godt forestille sig, at intel ikke har de muligheder på deres bundkort, da de måske ikke er interesseret i man clocker deres cpu, istedet for at købe en der er dyrere. Og hvis det er tilfældet, så er der jo ingen grund til at opdatere min bios. Håber der sidder nogen derude med et intel bundkort, som kan svare mig på dette.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. februar 2003 - 13:04 #11
Intel tillader, så vidt jeg ved, i hvert fald ændring af FSB fra BIOS - om VCore er en mulighed, ved jeg ikke, så det kan blive den største begrænsning!

Selv om to bundkort umiddelbart er identiske, kan man ikke vide sig 100% sikker og der er altid en risiko forbundet med at flashe til en anden BIOS - især hvis den kommer fra en anden producent!
Men du kan da prøve og så melde tilbage (hurtigt), hvis du ikke bliver nødt til at købe et nyt bundkort ;o)

Når jeg inden så længe får fundet ud af at programmere min BIOS om, kan jeg vel også forsøge mig med din? :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. februar 2003 - 13:07 #12
I øvrigt er det vist kun chipset'et der hedder D845HVL - og hvis du prøver at søge med det kriterie på EDBpriser.dk, vil du opdage at der er flere producenter, der benytter samme chipset - du skal så, hvis du altså KAN bruge en BIOS fra en anden producent, finde et af disse bundkort med nøjagtig de samme features...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. februar 2003 - 13:45 #13
Du kan slet ikke flashe med Intel's BIOS'er, da der er tale om AMIbios - men IBM kører, så vidt jeg ved, med Phoenix-BIOS :o/
Avatar billede sorenlk Nybegynder
21. februar 2003 - 15:27 #14
Jeg er ret sikker på det er et intel bundkort, da alt hvad windows finder af hardware på bundkortet (lydkort og netkort), detekter den som intel. og på intel's hjemmeside er det et bundkort magen til.Som jeg forstår det på intel's hjemmeside, kan man også godt flashe sin bios: http://developer.intel.com/design/motherbd/hv/hv_bios.htm
Men jeg har ikke prøvet det endnu (det er jo lidt risikabelt)
De har også noget der hedder "intel Express BIOS Update", den har jeg prøvet at køre, men den melder fejl, når jeg prøver at køre den, fordi det ikke er en intel bios der ligger i forvejen.
Vi du noget om, om der findes et program så man kan hæve sin FSB inde fra Windows, og kan det bruges til alle bundkort?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. februar 2003 - 14:35 #15
Der er masser af programmer til at hæve FSB fra Windows - men umiddelbart har jeg ikke været i stand til at finde nogle, der virkede til andet end AMD-processorer *aaaaaargh*

Jeg kan LOVE dig for, at det er et Intel-bundkort - men IBM har med al sandsynlighed skiftet BIOS'en ud til en fra Phoenix istedet for Intels egen = jeg er ikke sikker på, du kan flashe til en helt anden BIOS!

Jeg har selv leget med en del af Intels BIOS'er, men har endnu ikke prøvet at flashe fra DOS :o/ Må jeg bare prøve, så!
Avatar billede sorenlk Nybegynder
22. februar 2003 - 17:16 #16
Nu har jeg sgu fundet en spændende hjemmeside: http://www.digit-life.com/articles/roundupi845sept2k1/
Intel D845HV er det bundkort jeg har. Der står noget om nogle switches, hvor man kan ændre FSB + der står at det er en Phoenix BIOS fra starten..
Hvad ville være dit forslag til det næste jeg skal gøre? skal jeg fínde ud af hvor de switche sidder, eller skal jeg prøve at flashe den med en intel bios, og så justere på multiplieren? Forresten troede jeg ikke at man kunne ændre på multiplieren på en p4????
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. februar 2003 - 19:33 #17
Du kan ikke flashe med en BIOS fra Intel :o/ Jeg har lige prøvet på min :o)

Og du kan IKKE ændre på multiplieren på P4, ubetinget! Det kan højst lade sig gøre, hvis man lodder lidt hist og her på bundkortet, hvilket jeg IKKE har tænke mig at gå i gang med :oP

Men hvis du kan finde en flok jumpere på dit bundkort, skulle det nu nok kunne lade sig gøre at ændre på FSB'en på den måde - dog bliver det et relativt stort spring (FSB fra 100 => 133 = 1.600Mhz => 2.128Mhz...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. februar 2003 - 19:36 #18
"The BIOS based on the Phoenix BIOS offers few possibilities in changing settings. This board will be an excellent choice for those who don't like dealing with board's insides and wants only a stable product."

Hvad der end står med multiplier, kan du ikke bruge til noget - og Phoenix-BIOS'en lader en del tilbage at ønske, desværre! Som beskrevet, er der ikke ret mange ting at lege med i BIOS :o(
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. februar 2003 - 19:37 #19
"Supermicro P4SBA, Intel D845HV

The trump of these cards is reliability. The Intel and Supermicro boards will be an excellent choice for those who are not very interested in overclocking."
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. februar 2003 - 19:40 #20
Det fedeste ville være at finde selve BIOS-chippen og skifte den ud med en anden fra et bedre (læs: OC-venligt) bundkort...
Avatar billede sorenlk Nybegynder
22. februar 2003 - 21:53 #21
Okay, så tror jeg mit næste skridt bliver at finde ud af noget med de jumpere :) spørgsmålet er bare hvordan jeg finder ud af hvordan de jumpere skal sidde. Jeg har jo ikke manualen, og jeg kan ikke finde den inde på intel's hjemmeside :( (mon du også kunne hjælpe mig her?)
Ellers tror jeg bare det ender med jeg køber et nyt bundkort, lidt ærgeligt, for jeg har lige købt computeren. Men mange tak for hjælpen, det er altid rart med andres meninger og ideer.
Avatar billede sorenlk Nybegynder
23. februar 2003 - 20:11 #22
Kreidlerhansen: Du ved ikke hvor jeg evt kunne finde en manual til mit bundkort? Eller en hjemmeside, hvor de evt skriver noget om det?
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
24. februar 2003 - 01:39 #23
opret et nyt spm.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
24. februar 2003 - 17:35 #24
Hvis det endelig skal være, så kan du vel finde ud af, hvilken model din PC'er er og så kan du sikkert finde manualen via http://www.pc.ibm.com/