Avatar billede kondi.koder Nybegynder
18. februar 2003 - 17:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Langsom overførsel mellem partitioner

Hejsa !!

Når jeg overføre fra en partition i Linux til en anden, så sker det med hastighed af 2 mb/s (maks). Og det er uanset typen på den ene eller den anden partition. (dvs. det er ikke bare et problem med fat32).

Jeg har en 80 gb harddisk, og den er partioneret som flg.:
hda1 9500mb  reiserfs
hda2 500mb  swap
hda3 20000mb reiserfs
hda4 50000mb fat32 lba

Nogen idéer ?

- kondi.koder :-)
Avatar billede nyhjem Nybegynder
18. februar 2003 - 17:41 #1
Du kan teste din harddisks hastighed ved at bruge følgende kommando

hdparm -t /dev/hda1
Hvis harddisken er langsommere end 30Mb/sek kan du tune hardisken. dvs. checkke om ultra DMA er slået til mv. alt dette gøres også med programmet hdparm.
Skriver du hdparm uden nogen parametre, for du en oversigt over hvilke funktioner du kan bruge*S*
Det virker altid for mig.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. februar 2003 - 18:56 #2
/sbin/hdparm -c1 -d1 /dev/hda

burde gøre tricket...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. februar 2003 - 19:02 #3
det kræver naturligvis, at du har hdparm installeret... apt-get install hdparm
Avatar billede kondi.koder Nybegynder
18. februar 2003 - 22:56 #4
Ok, thomas. Det ser sq ud til du er blevet 50 point rigere.
Det hele køre væsentlig hurtigere.
Har du andre trick i baghånden, eller kørere systemet så hurtigt som det kan komme til nu ??

- kondi.koder :-)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. februar 2003 - 23:56 #5
dine diske kører i hvert fald så hurtigt som de umiddelbart kan komme til...

det kan ikke afvises, at du kan få din spand til at yde en smule mere ved at compile din kernel selv og fjerne support for diverse chipsæt, du ikke har...
Avatar billede nyhjem Nybegynder
19. februar 2003 - 00:02 #6
du ska' så os bare lige huske at linux ikke gemmer ændringerne du har lavet.
Ihvertfald ikke i slackware som jeg bruger.
Dvs. næste gang du genstarter er de langsomme igen
Avatar billede thomasledet Nybegynder
19. februar 2003 - 00:27 #7
nyhjem> du har 100% ret...

kondi.koder> du er naturligvis nødt til at smide hdparm-kommandoen i et script, som du kører under opstart engang...
Avatar billede nyhjem Nybegynder
19. februar 2003 - 00:36 #8
en af grundene til at ændringerne ikke bliver gemt er iøvrigt at man, hvis man tuner sin disk for meget, ka' få linux til at tabe kontakten med disken, og i værste fald kan man miste data.
så når du bare skriver hdparm ska' du IKKE bruge de kommandoer der står dangerous ud for med mindre du ved hvad du laver*s*