Avatar billede bigbird Nybegynder
18. februar 2003 - 12:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tildeling af netværksprinter

Ja..

Man kan under brugeren på DCen vælge hvilke drev som han skal have adgang til.. Kan man ikke også gøre det med en printer ?

Under AD kan man vælge at tilføje en printer, men den siger blot at det skal gøre fra printer folderen, og der er printeren allerede delt... Problemet er at printeren ikke sidder direkte på DCen, men derimod direkte på netværk, og findes derfor kun som en ip adresse...

Nogle foreslag ?
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 17:55 #1
Tilføj printeren på DC'en ved at klikke på Start -> Settings -> Printers -> Add Printer -> Klik på Next -> Vælg Local printer -> Fjern flueben i "Automatically detect and install my plug and play printer" -> Klik på Next -> Marker "Create a new port -> Vælg "Standard TCP/IP" -> Klik Next -> Giv porten et navn -> Klik OK -> Vælg printer driver eller installer driveren fra producentens medleverede Cd -> Vælg at dele printeren på netværket -> Angiv lokation -> Print en test side -> Klik Finish.

Så virker det også i AD.
Avatar billede bigbird Nybegynder
18. februar 2003 - 20:20 #2
Okay.. Jeg fik ikke forklaret mig fint nok...

Jeg kan sagtens tilføje den som sådan.. Men jeg ville gerne have den ind i users and computers, således at man kan tildele printeren til bruger, ligesom man tildeler brugerne netværksdrev...
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 22:09 #3
Uden at installere driveren på de lokale klienter?
Avatar billede bigbird Nybegynder
18. februar 2003 - 22:15 #4
Den skal den trække med... På en eller anden måde.. :)
Således at når en fra regnskab logger på, så får han printeren i hans egen afdeling.. Hvis andre logger på så får de den printer som de skal bruge...

Det burde da være muligt...
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 22:20 #5
Tjo, men du skal bare tænke på at printeren(driveren) skal være installeret på den lokale klient.
Avatar billede arvesen Nybegynder
19. februar 2003 - 08:58 #6
Der findes et program der hedder con2prt.exe eller con2prn.exe, dette program kan lægges ind i logonskriptet, og bruges til at vælge printer ped, ved hjælp af share navnet.

Måske er det programet du er ude efter.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 09:38 #7
Benyt ellers f.eks. dette login script:

REM Vi opretter en mappe med den lokale computers navn
Md c:\%computername%

REM disse linier giver vist sig selv;
If exist ”c:\lokaleAPC*” net use lpt1 \\servernavn\elevprinternavn
If exist “c:\lokaleBPC*” net use lpt1 \\servernavn\lærerprinternavn

Kræver selvfølgelig at computerne er navngivet lidt logisk:
lokaleAPC001
lokaleAPC002
lokaleAPC003
lokaleAPC004
lokaleAPC005

lokaleBPC001
lokaleAPC002
lokaleAPC003
lokaleAPC004
lokaleAPC005
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 15:51 #8
En kommentar på en afvisning af et svar er altid velset ;)
Avatar billede bigbird Nybegynder
19. februar 2003 - 16:58 #9
Beklager schulze, men jeg havde ikke lige tænkt på at den afviste dig.. Jeg prøvede det første svar jeg fik, det virkede, og jeg godkendte svaret...