Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 22:25 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Køb af bærbar!

Hey! jeg står og overvejer om jeg skal købe en stationær eller en bærbar! er lidt bange for at det er "træls" at sidde længere tid af gangen og arbejde ved en bærbar!

Men hvor findes de billigste bærbare?? Nogle der kan anbefale en speciel model?
juhl
Avatar billede game_tracker Nybegynder
17. februar 2003 - 22:27 #1
hvis den kun skal bruges til arbejde vil jeg anbefale en bærbar (jeg bliver ikke træt af at side ved en)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 22:28 #2
Det eneste der kan være træls er manglen på mus og ordenligt tastatur. Men det kan du jo købe og tilslutte ved siden af :)

Dell, Toshiba og IBM laver de bedste notebooks. Desværre er ganske få af disse billige, men Dell har nogle OK level entry notebooks.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
17. februar 2003 - 22:30 #3
www.laptops.dk -ham der sælger dem har ikke styr på ret meget... Men jeg har købt en x20 (sælges ikke der mere men er ca. den samme som x21) og er meget tilfreds med produktet...

Men som du selv siger, det er MEGET træls at sidde og arbejde ved den i længere tid.. specielt fordi tastaturet er så tæt på skærmen så man kommer hurtigt til at sidde meget tæt på skærmen...
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 22:31 #4
okay!! jeg spiller ikke specilet meget. Faktisk aldrig... kan i anbefale en decideret model. og evt. et sted hvor dne kan købes?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 22:41 #5
Jeg ville koebe en Dell.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 22:42 #6
Btw: 15" og 17" powerbooks skulle vaere ENORMT fede, men det er desvaerre ikke PC'er :(
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2003 - 23:00 #7
Mange er rigtigt glade for Dell laptops (laptops'ene er glimrende - erfaringerne
med Dell's support er mere blandede).

Hvis man skal arbejde meget ved en laptop er en ekstern mus et must og
ekstern keyboard + skærm på kontoret en god ting.
Avatar billede semey Nybegynder
17. februar 2003 - 23:10 #8
Glem ikke Acer.
prøv at kigge på edbpriser.dk
Avatar billede jones_net Nybegynder
18. februar 2003 - 11:08 #9
Hvor meget har du tænkt dig at bruge på maskinen? Det har neget at sige, for hvis du vil bruge max 10000 så skal du ikke kigge efter kendte mærker, men hvis du vil bruge 15000 kan du begynde at stille krav...

Personlig ville jeg hellere bruge 50% extra, og så købe en Dell eller Compaq, men nu går jeg måske også mere op i kvaliteten end andre gør, da jeg arbejder med det til dagligt.

/J
Avatar billede dstruct Nybegynder
18. februar 2003 - 13:16 #10
ville ALDRIG! købe dell, de har da glimrende maskiner men de tager også overpris for dem ..
nææ du, byg selv er vejen frem og du kan nemt spare et par tusinde
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 13:21 #11
dstruct> Hvordan bygger man selv en bærbar??
Avatar billede hcars Novice
18. februar 2003 - 13:31 #12
Bærbar eller stationær:
Hvis man er i tvivl, så bør man ihvertfald _ikke_ købe en bærbar. Prisen er MEGET højere, levetiden og kvaliteten er ringere.
Hvis man skal købe en bærbar skal det være fordi man har et behov for mobil databehandling.
Jeg ville heller aldrig købe Dell eller Compaq eller noget andet "mærke", der tager overpris bare for at sætte deres mærkat på.
Næ du, det er (som med kvinder, drikkevarer og meget andet) indholdet der tæller. Og Dell og Compaq og alle andre bruger altså de samme byggesten til at samle en færdig PC af: Processor fra Intel eller AMD, bundkort fra ASUS, Acorps osv osv.
så hvis du skal bruge noget noget helt specielt (fx til spil, grafikkort) får du det bedste ved at bygge selv.
Har du ikke specielle krav, så find den billigste anvendelige på www.EdbPriser.DK.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 13:41 #13
Til dels enig med hcars mht. stationær PC, men mht. bærbar er en mærkevare enste vej frem.

Iøvrigt er det dumt at spare på ting som skærm, tastatur og mus når man køber stationær, eftersom disse er din fysiske kontakt med maskinen. Ofte er de helt billige PC'ere udstyret med en alt for ringe skærm og tastatur og mus til 59 kr.
Avatar billede hcars Novice
18. februar 2003 - 14:59 #14
el barto>
Bærbar mærkevare: ja her er der jo et navn på, men man bør stadig se skidtet og vurdere om det opfylder ens behov og om man har en god fornemmelse overfor produktet. Og så er det ligemeget om det er IBM, Dell eller bambus the greatest.
Meget enig med dig om skærm, tastatur og mus: her er der ingen grund til at spare. Da jeg første gang på arbejde fik et plastiktastatur (fra en Dell-PC!) til erstatning for mit gode gamle tunge IBM-tastatur til den gode gamle dumme station, troede man at det var en dårlig aprilsnar udenfor sæsonen.
Men Dell, IBM og andre sparer ad helvede til, når de leverer konkurrencedygtige pc'er til erhvervslivet.
Avatar billede jones_net Nybegynder
19. februar 2003 - 09:11 #15
Stationær: Byg selv - det er den eneste måde at få varerne til en rimelig pris (forudsat man selv kan samele...) Der må ikke spares på mus, tastatur og skærm, da kvalitetsvarerne ikke er urealistisk dyre. Selv sværger jeg til Logitech mus og tastatur, men jeg har heller ikke prøvet andet, da jeg altid har været meget glad for deres ting:-)
Lidt statistik (jeg har et program kørende i baggrunden):
Jeg sidder i en IT afdeling - jeg taster 10.000 gange på tastaturet om dagen, klikker 1.900 gange på musen, og glor på skærmen i 5 timer - derfor er det vigtigt for mig at have et tastatur der ikke skal hamres på, en mus der ligger godt i hånden, og en skærm der ikke flimrer og er uskarp.

Bærbar: Jeg bruger mærkevarer, da jeg desværre har haft en del dårlige erfaringer med løse skærme, tastaturer der ikke virker, små låsetapper der knækker osv. på billige maskiner.

reinerworm>> Hvis du primært skal bruge din PC samme sted men du vil have en bærbar, så overvej at investere i extra mus, tastatur og skærm (evt. en dockingstation) - det vil give dig meget bedre arbejdsmuligheder i længden:-)

/J
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2003 - 09:24 #16
jones>

Med hensyn til byg selv og billigt, så er det noget sludder.

Man kan ikke bygge en PC til samme pris som en samlet
discount PC'er.

Men for forholdsvis få ekstra penge kan man få noget
kvalitet i.s.f. discount ved selv at samle.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 09:42 #17
arne_v> Jeg tror heller ikke jones tænker på discount, men kvalitetsvarer.

Det er rigtigt at man ikke selv kan bygge en discount POC billigere, men man kan bygge en kvalitets PC billigere end dem som Dell f.eks. sælger.

Hvem kan konkurrere med priser på under 3000 for komplet system - skærm...Ingen...

Men taler vi kvalitet koster det pludselig 9000, og så er der penge at spare ved at bygge selv. En del af prisen er jo også "service" og "garanti" og bygger man selv slipper man for at betale for det ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2003 - 09:53 #18
Enig.

Det mest frustrerende ved at betale for en mærkevare stationær er
at det ikke engang altid er ægte kvalitet.

[ex Compaq Presario ejer]
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 09:58 #19
hehe...en gang Scumpaq aldrig Squmpaq....
Avatar billede jones_net Nybegynder
19. februar 2003 - 10:18 #20
arne_v>> Jeg tænker på kvalitets maskiner, det er selfølgelig vigtigt at nævne:-) Discount maskiner for 3.000 kan ikke betale sig at lave selv - det har du helt ret i!!

/J