Avatar billede landesman Nybegynder
14. februar 2003 - 20:05 Der er 13 kommentarer

stifinder adgang

Hejsa.

Kan dette være rigtigt ?

I flg. zonealarm skal den bruge "windows stifinder" for at jeg kan komme på Internettet.

C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
Avatar billede abpdk Nybegynder
14. februar 2003 - 20:08 #1
Avatar billede landesman Nybegynder
14. februar 2003 - 20:19 #2
Jo, men går jeg ind i "Program Control" i Zone Alarm, kan jeg se at Bl.a. Internet Explorer er aktiv, men også "Windows Stifinder" Den skal vel ikke bruge Stifinder til noget. For mig ser det ud som om Stifinder (Dvs. hele min computer) bliver gjordt tilgængelig på Internettet. Jeg har lige installeret ZoneAlarm og skal så nu tage stilling til hvilke programmer jeg mener er sikre og hvilke der ikke er.
Avatar billede abpdk Nybegynder
14. februar 2003 - 20:59 #3
Har du kikket på ZoneAlarm User Community. Der står vist et eller andet med at det kan skyldes en trojansk hest, så du skulle måske overveje at få virus-scannet din maskine.

http://forums.zonelabs.com/zonelabs/search?q=explorer.exe
Avatar billede aovergaard Nybegynder
14. februar 2003 - 21:51 #4
Du må kunne indstille de forskellige programmer i Zonealarm. Stifinderen skal ikke aktiveres. Du kan selv bestemme hvilke programmer som skal have adgang til Internettet.
Avatar billede perhaps Nybegynder
14. februar 2003 - 22:08 #5
rigtigt aovergaard. Nu kender jeg ikke ZA, men du må vel som ved alle andre firewalls kunne instille den til at stifinder ikke skal ha' lov til at gå på nettet.
Avatar billede landesman Nybegynder
14. februar 2003 - 22:26 #6
Hej

Hvis jeg forsøger at lukke for Windows explorer, kan jeg slet ikke komme på Internettet.

abpsk: Jeg har nu både scannet med Norton (installeret lokalt) online scan via "Housecall" samt kørt en scanner på trojanske heste. De fandt intet.

Kan de være fordi jeg er på et lokalt nætværk ? (2 maskiner)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. februar 2003 - 00:30 #7
Du skal ikke lukke for Explorer for så kan du ganske rigtig ikke komme på Nettet, men du kan rolig lukke af for stifinderen samt for diverse programmer som du ikke ønsker skal hoppe på af sig selv. Det er altid rart selv at have føling med hvad der går på.
Avatar billede landesman Nybegynder
15. februar 2003 - 09:13 #8
Nej, hvis jeg lukker for Windows stifinder (windows explorer) kan jeg ikke komme på nettet.
Avatar billede perhaps Nybegynder
15. februar 2003 - 10:49 #9
landesman>stifinder og exploror  er to forskellige ting. Stifinder er dit "træ" med alle dine mapper. Stifinderens opgave er at give dig let adgang til dine mapper. Exploror er "den lille motor" som får det hele til at køre og som bla.a hjælper dig med at få adgang til internettet.
Avatar billede perhaps Nybegynder
15. februar 2003 - 10:50 #10
Exploror SKAL have lov til at gå på nettet. Stifinder SKAL ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 20:02 #11
Nej det er ikke rigtigt,den behøver ikke stifinder: Hvor står det?

men visse funktioner på nettet hvor du bruger stifinder , kræver selvfølgelig adgang til stifinder f.x. hvis du kopierer fra en ftp server. hvis den spørger efter stifinder er det fordi er program har ønsket adgang via Inettet

danny
Avatar billede landesman Nybegynder
15. februar 2003 - 20:51 #12
Jeg kunne forstille mig det er Internet explorer den starter op, men den står som Windows Stifinder. Når jeg klikker for at se stien viser den : C.\windows\wxplorer.exe.
Kan det skyldes jeg har 2 computere på den samme internetforbindelse via en switch ?
Jeg har scannt i hoved og r.. , men uden af kunne finde hverken virus ller trojanske heste.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. februar 2003 - 21:12 #13
Nej det har ikke noget at gøre med din delte forbindelse via switchen.
Har du ændret på din policy på pcén. Zonealarm skal vel have read  adgang (som minimum)til windows explorer. Kunne det være det.
På en eller anden måde kræver den adgang til stifinder måske via et andet program.
Danny