Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2003 - 12:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kan ikke mounte cdrom drev

Jeg har installeret freebsd, og prøver at mounte cdrom drevet.

når jeg skriver
#/sbin/umount /cdrom
for at se om det er mountet, får jeg svaret:
umount: /cdrom: not currently mountet

når jeg så vil mounte og skriver
#/sbin/mount /cdrom
får jeg svaret:
cd9660: /dev/acd0c:Invalid argument

jeg er newbee, så i må gerne skære det ud i pap eller guide mig.
Avatar billede signout Nybegynder
14. februar 2003 - 12:43 #1
Du kan skrive mount for at se om det er mountet. Det vil bare vise dig status, og ikke forsøge at unmounte det.
i din /etc/fstab skulle du have en linie der ligner
/dev/acd0c              /cdrom          cd9660  ro,noauto      0      0

Det er den der fortæller mount hvilket device den skal prøve at mounte når du skriver at det er i /cdrom du vil have den

Invalid argument kan betyde at den ikke kan finde et filsystem på skiven. Er det en AUDIO CD? Har du haft bootet maskinen siden install?
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2003 - 12:45 #2
når jeg kigger efter i /dev, viser den følgende, som jeg tror er cdrom:
acd0a
acd0c
acd1c
Avatar billede signout Nybegynder
14. februar 2003 - 12:48 #3
acd0c er hele skiven, og det er den du skal bruge.
Det kan forresten også være fordi det er en multisession CD du prøver at mounte, og at det sidste track ikke er et datatrack. Den prøver nemlig som default at mounte sidste track på skiven hvis der er flere.
Avatar billede signout Nybegynder
14. februar 2003 - 12:48 #4
Og nu smutter jeg til Polen, så held og lykke med det :)
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2003 - 12:51 #5
når jeg kigger efter i fstab, står både den linie du har skrevet, og acd1c er mountet som cdrom1.
når jeg skriver "mount" viser den
ad1s1a, f, g og e som    /  tmp    usr  og    var    samt
procfs on /proc (procfs, local)
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2003 - 12:53 #6
god rejse, jeg lader det stå åbent endnu, jeg vil gerne have lidt mere hjælp.
skiven var skam en /RW, det kan den jo nok ikke læse  :)
kan den læse alm dataskiver lavet under win98?
Avatar billede signout Nybegynder
14. februar 2003 - 12:56 #7
Tak skal du have. Og ja, det kan den sagtens læse
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2003 - 13:00 #8
nu siger den
mount: /dev/acd0c on /cdrom: incorrect super block
det gør den, både når jeg skubber freebsd skiven og en alm win98 dataskive ind og prøver at mounte
Avatar billede ebe Praktikant
14. februar 2003 - 13:17 #9
nu kører den!  :)
jeg skrev bare mount /cdrom og lod den tage resten fra fstab