Avatar billede appel Novice
13. februar 2003 - 21:54 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Stillbillede fra Premiere

Jeg har optaget noget ret godt video, og har hentet det fra mit DV kamera, i avi format.
Jeg bruger Premiere 6.0 til at redigere mine videoer i.

Mit spørgsmål er så:

Når jeg vil tage et enkelt stillebillede ud fra min avi fil i Premiere er kvaliteten som regel ret dårlig, dvs uskarpt, selvom filmen ser knaldskarp ud... Hvordan kan det være? Jeg tager bare en enkelt frame ved at køre med piletasterne og dernæst "export". Er der andre måder hvorpå man kan få stillbilleder i bedre kvalitet ?
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. februar 2003 - 22:01 #1
Har du prøvet at tage et screenshot?
Kan det ikke lade sig gøre så prøv:
http://www.bsplayer.org/html/download.html
Når så du har loaded filmen skal du blot
pause den ved dit still og højre-klikke på billedet
og vælge "kopier frame"
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 22:14 #2
eksport clip /timeline, der er 2 måder.
at vælge tage et enkelt frame.
Prøv evt. at gå ind under sittings og check at du f.eks samme str. som billede.

du kan også bare tage et printscreen og importe det til et billedebehandlings- program.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. februar 2003 - 10:55 #3
Du skal tænkte på at et videobillede i pal kun har en opløsning på 720x576 og det er ikke specielt meget hvis du vil bruge billedet til eksempelvis prints. Derudover er en frame i et videobillede sammensat af 2 fields, der indlæses skiftevis, det man også tiltiders hører omtalt som a og b frames. Du sikkert ikke er videre interesseret i en længere forklarring på hvorfor problemet opstår men mere hvordan du løser det, springer jeg direkte til den del, det ovenstående var blot for at oplyse om selve grundproblematikken.

Når du eksportere dit billede/din frame kan du vælge imellem interlaced og interpolated, her vælger du sidstnævnte, som bevirker at computeren vil forsøge at beregne sig frem til hvordan de mangle fields skal se ud, udfra nogle mere eller mindre avancerede algoritmer der tager fornehold for forskellige ting.

Så altså: vælg interpolated
Avatar billede appel Novice
15. februar 2003 - 22:59 #4
>>cqleerup

Hvor kan man vælge det interpolated henne ?? Jeg syntes ikke jeg kan finde det.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. februar 2003 - 14:43 #5
>> appel, er lidt i tvivl lige nu om det i premiere hedder sådan, det er jo nogle gange nemt at blande programmerne lidt sammen, men led evt. efter a og b frames, eller render to fields eller frames (vælg så frames)

måske der er mulighed for mixed eller noget, kig evt. i indstillingerne for selve premiere under prefences.

Men det er også muligt at den står rigtigt nu, og at billederne rent faktisk ikke kan blive bedre.
Avatar billede appel Novice
16. februar 2003 - 16:29 #6
>>cqleerup

Jeg kan vælge mellem upper, lower fields eller no fields. Yderligere kan jeg slå deinterlace fra eller til. Hvad mener du er det optimale for mig?
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. februar 2003 - 16:34 #7
Har du prøvet min løsning?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. februar 2003 - 16:42 #8
No fields, og slå Deinterlace TIL.
- Deinterlace er det samme som at slå interpolated til.
Avatar billede henninga Novice
18. februar 2003 - 19:47 #9
Det ændrer ikke noget i Premiere selv om du vælger "No Fields" og "Deinterlaced".
Når jeg har eksporteret frames fra video i Premiere bruger jeg bmp-formatet og læser det efterfølgende ind i Photoshop. Her vælger jeg Filter>Video>Deinterlace og billederne bliver bare flotte.

cqleerup har givet den tekniske forklaring på hvorfor det er nødvendigt.

Du kan også tage et screenshot som doggy82 foreslår - det kræver bare at din pc-skærm viser 768x576 pixels. Hvis du gør det er billedet klar til brug med det samme.
HenningA
Avatar billede appel Novice
18. februar 2003 - 21:24 #10
>> henninga

Jeg kan ikke se nogen forskel overhovedet når jeg har eksporteret en frame til et bmp billede fra Premiere og dernæst "deinterlacet" det i Photoshop 6.0.
Hvad kan det skyldes ?
Det har ikke noget med NTSC eller PAL format at gøre vel ?
Avatar billede appel Novice
18. februar 2003 - 21:26 #11
Der sker ligeså lidt som når jeg bruger deinterlace i Premiere (dvs stort set ingenting...).
Avatar billede appel Novice
18. februar 2003 - 21:29 #12
>>doggy82

Jeg har prøvet at hente det program du linkede til. Det bliver hverken bedre eller dårligere med det...
Avatar billede henninga Novice
18. februar 2003 - 21:41 #13
Se forskellen her:
http://www.abmedia.dk/video/field.htm

Du kan tydeligt se det på ryggen af pigen.
HenningA
Avatar billede appel Novice
18. februar 2003 - 22:10 #14
tjek http://www.surfersinfo.dk/still.htm
Jeg kan ikke se forskel... Det er det øverste billede der er behandlet i Photoshop. Resultaterne bliver dog noget bedre hvis man kører en "sharpen" på det...
Avatar billede henninga Novice
18. februar 2003 - 22:16 #15
Jeg kan da se forskel endda uden at tage briller på.
Prøv at kigge grundigt på den der spids der stikker ud - i det nederste billede er den mere "takket" (interlaced).
HenningA
Avatar billede henninga Novice
18. februar 2003 - 22:24 #16
Undskyld udtrykket "spids" - Det er vist sejlet  :-)

Jeg har haft det inde i Photoshop og det bliver lige så flot som det øverste.
Men skarphed er der ikke så meget af. Det ligger i optagelsen.
Prøv eventuelt med det næste billede (eller 3-7 længere fremme).

HenningA
Avatar billede henninga Novice
18. februar 2003 - 22:28 #17
Iøvrigt en flot hjemmeside og god video. Fedt!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. februar 2003 - 09:49 #18
Så kan det nok ikke blive bedre, og jo - det er en god idé at eksportere som interpoleret eller deinterlaced
Avatar billede appel Novice
20. februar 2003 - 14:01 #19
Ok jeg ved bare ikke hvem der skal have pointene.
Man kan jo sige at cqleerup var først på banen, imens henninga kom med en alternativ metode i samme dur...

Hvad siger i?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
20. februar 2003 - 14:02 #20
Hvem har givet dig svaret ? - det er op til dig
Avatar billede appel Novice
20. februar 2003 - 22:15 #21
Nå du nu presser mig kan i få lidt til deling :-)
Avatar billede henninga Novice
20. februar 2003 - 22:20 #22
takker - og god fornøjelse.
HenningA

ps. Jeg har en side om video:  http://www.abmedia.dk/video/