Avatar billede deffejohn Nybegynder
13. februar 2003 - 18:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

100% CPU-brug

Hejsa Eksperter
Jeg har en IBM Pentium III 800MHz. Jeg bruger WINXP. Hvis jeg trykker ctrl+alt+del kan jeg se at under fanebladet processor står der nedert "aktiv systemproces". Dens CPU-forbrug ligger på 98-99% HELE TIDEN. Hvis jeg derimod trykker på fanebladet ydeevne, hvor man kan se grafen for CPU-bruget, viser d sig at den ligger normalt. Hvis jeg f.eks. prøver at gå ind på en CS-server fryser den og jeg kan kun trykke ctrl+alt+del for at lukke CS ned.
Hvorfor har jeg dette problem?? Og vigtigst af alt hvad skal jeg gøre for at løse problemet???
På forhånd tak:)
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 18:43 #1
har du kørt en virus-scan af din comp ?
Avatar billede alrua Nybegynder
13. februar 2003 - 18:43 #2
de 98% er 98% af den samlede cpu-load. Hvis du har en cpu-load på 5% er det altså 98% af de 5% - så der er ikke noget at være bekymret for..

Mht til cs så er WONs servere nede for øjeblikket, så du kan ikke joine spil på nettet :)
Avatar billede deffejohn Nybegynder
13. februar 2003 - 18:45 #3
ok scanner nu!
Ahh WON-serverne er nede...så er det nok problemet! Men syns d virker rimelig underligt med at en "aktiv systemproces" står på 98-99%! D r første gang jeg oplever d!
Avatar billede deffejohn Nybegynder
13. februar 2003 - 18:47 #4
Desuden har jeg et sidefilforbrug på ca 165MB...er det normalt?
Avatar billede alrua Nybegynder
13. februar 2003 - 18:49 #5
prøv at checke hvor stort dit _samlede_ cpu-forbrug er - det står nede i bunden. Som nævnt ovenfor er det 98% af dit samlede cpu-forbrug der går til aktiv systemprocess...
Avatar billede alrua Nybegynder
13. februar 2003 - 18:50 #6
og det er helt normalt med et sidefilforbrug på 165 MB - jeg bruger selv omkring 500 MB
Avatar billede alrua Nybegynder
13. februar 2003 - 18:50 #7
hvis dit cpu-forbrug virkelig var 100% ville din computer slet ikke reagere når du bad den om noget som helst... :)
Avatar billede deffejohn Nybegynder
13. februar 2003 - 18:53 #8
lige nu står der 50-60 nede i bunden. Men j scanner os min harddisk lige nu og mit antivirusprogram bruger en del
Avatar billede alrua Nybegynder
13. februar 2003 - 18:55 #9
så er der jo intet problem :D
Avatar billede deffejohn Nybegynder
13. februar 2003 - 18:57 #10
Nej d lader til at d ik var så slemt alligevel! Men mange tak for hjælpen! D var sq lækkert med så hurtig hjælp!
Avatar billede alrua Nybegynder
13. februar 2003 - 18:57 #11
selv tak da :)
Avatar billede speedy Nybegynder
14. februar 2003 - 09:16 #12
alrua>>hehe, det er ikke helt rigtigt det du siger. "aktiv systemproces" eller "System Idle Process" viser hvor meget LEDIG CPU-kraft der er. Hvis du lægger alle de andre processers forbrug sammen vil du se at "aktiv systemproces" altid er det resterende op til 100%.

Men du har ret i at det er helt normalt :)

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
14. februar 2003 - 09:20 #13
Følgende er taget fra: http://www.devhood.com/messages/message_view-2.aspx?thread_id=30874

--

The system idle process is what is refered to as a sentinal process. It basically gives the CPU something to do when it does not have any other processes scheduled (this allows nicer code in the scheduler, since it does not have to have special cases when there are no runable/ready processes). Also, this process can be useful from an OS cleanup point of view (looks for deadlocks, etc.)

It runs at the lowest priority, and so will get cycles when nothing else is requesting CPU attention. So if you are not doing anything, then it is perfectly normal for it to have high CPU usage.