Avatar billede pj-2002 Nybegynder
12. februar 2003 - 22:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Analog video capture

Jeg har med et Pinnacle PCTV Pro og har med stort held fået lavet en del video8 film til mpeg2 filer på min harddisk via det medfølgende software til kortet. Kvaliteten er ok. Jeg har valgt capture på SVCD standard indstilling i programmet Men men når jeg ser filmen i Medie Player i Windows eller i Adobe Premiere så afspilles filemene i et smalt højt format. Det medfølgende program optager i 480x576 og det er ligesom om det burde have været omvendt, sådan at formatet havde passet. Dog kan jeg se filmene korrekt i Medie Player efter indstallation af Nimo Codex, men i Adobe er formatet fortsat forkert.
Kan nogen fortælle mig hvad der sker her ?. Jeg formoder at det medfølgende software til Pinnacle burde optage korrekt når jeg vælger en standard SVCD indstilling...
Avatar billede xodeus Novice
13. februar 2003 - 12:40 #1
Det er dine codecs den er gal med. Adobe bruger ikke codecs udefra, derimod dens egne. Så det du fx vil kunne se på en DVD afspiller vil se rigitg ud sålænge din opløsning samt størrelse er sat korrekt.
Avatar billede xodeus Novice
13. februar 2003 - 12:41 #2
Men efter hvad du skriver så er 480 X 576 en smalt højt format. Allerførst tager man bredden derefter højden, derfor skal det nok være omvendt.
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
13. februar 2003 - 15:25 #3
xodeus: Jeg ville også forvente at det skulle være 576*480, men Pinnacles default formater for vcd, svcd, og dvd står alle med det lille tal først !!!
Filmene ses også ok i MediaPlayer og i Pinnacle kortets eget program, så på en eller anden måde må informationerne der er lagret være ok, billedet er nemlig i Adobe, som nævnt, sammentrukket i bredden dvs. at folk bliver meget høje og tynde :-)

Vedr. Adobe og codex, bliver codex så ikke installeret sammen med programmet ?
Hvordan tvinger man medie playere og redigerings programmer til at anvende codex og hvordan finder man ud af hvilke codex der skal anvendes?
Jeg har fx. haft meget bøvl med at installation af Nimo codex gav rigtigt format i MediaPlayer, men vendte billedet på hovedet. Efter lang kamp med uninstall og ny install med valg af de forskellige codex komponenter lykkedes det pludselig at formatet blev rigtigt i MediaPlayer, men jeg ved faktisk ikke hvad jeg gjorde, hvilket ikke er så rart :-(
Avatar billede henninga Novice
15. februar 2003 - 23:17 #4
Det er rigtigt nok at SVCD er 480x576 - bredde x højde.
Når du afspiller med DVD afspiller (som disse formater er beregnet til) bliver billedet trukket ud til den korrekte størrelse (768x576).
Det er MPEG2 SVCD.
Ved MPEG1 VCD er formatet 352x288.
Ved MPEG2 DVD er formatet 720x576.
Og fuld størrelse video er 768x576 (DV dog 720x576).
HenningA
Avatar billede henninga Novice
15. februar 2003 - 23:19 #5
Du kan prøve at læse lidt her:  www.abmedia.dk/video/
HenningA
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
16. februar 2003 - 01:16 #6
henninga: Tak for opl. nu fatter jeg en lille smule mere af hvad der foregår omkring formater (har også læst din web side). Jeg har brugt lørdag eftermiddag forgæves på at finde svar selv på nettet - Du er følgelig selvskrevet til point, men jeg har lige et par tillægsspørgsmål jeg håber du kan hjælpe mig med.
1. vedr. mit spørgsmål om hvordan man installere den rigtige codec sådan at MediaPlayer kan afspille mpg filerne, kender du løsningen?. Jeg skrev godt nok at jeg kan se dem i MediaPlayer men det er ikke helt rigtigt idet bredde/højde er ok, men billedet står på hovedet, og forskellige valg af div. codecs i Nimo Codec løser det ikke. Jeg har to pc'er den ene afspiller korrekt den anden kan jeg som sagt ikke få til det. Hvordan ser man hvilken codec der skal til og hvordan får man fat i den?
2. jeg kan se på din side at jeg gemmer filerne i forkert format når jeg efterfølgende vil editere dem. Jeg forstår det sådan at editering af mpg vil give forringet kvalitet i den redigerede fil. Men softwaren til TV-kortet kan kun gemme i mpeg format. Kan jeg optage fra mit PCTV Pro kort i avi format, med Adobe Premiere eller kræver det specielt editeringskort?
3. hvis ja til 2. hvilket format skal avi filen gemme i for at få bedste kvalitet med samtidigt hensyn til forbrug af plads.
4. Når man efter endt redigering vil gemme på cd går jeg udfra at valg af SVCD altså mpeg2 er det rigtige - mit analog video8 synes jeg ikke bliver meget bedre ved at vælge DVD format, det fylder bare mere !
Som du kan forstå er jeg novice på video området, så svar på disse spørgsmål vil spare mig for meget forgæves arbejde tror jeg :-)
Avatar billede henninga Novice
16. februar 2003 - 22:22 #7
Hej igen - og tak for ordene.
1. for at se hvilket codec der er brugt kan du hente dette program http://www.headbands.com/gspot/  GSpot oplyser om codec og om du har det rigtige osv. et godt lille program.
2. Ja du får bedste kvalitet hvis du redigerer i et format som gemmer hver enkelt billede. Hvis du tager dem ind i Premiere i MPEG vil den genskabe de manglende billeder, så det kan godt lade sig gøre, men kvaliteten er ikke god.
3. Som du sikkert har set giver den største fil også den bedste kvalitet, men da dit kort kører ind i MPEG1 eller MPEG2, får du det bedste med MPEG2.
Hvis du vil køre ind i AVI er det en god idé at bruge DV Codec - det fylder ca. 215MB/minut og er rigtig god kvalitet. Det kræver et redigeringskort som f.eks Pinnacle Studio Deluxe ( www.pinnaclesys.com ) eller en Dazzle ( http://www.dazzle.com/home.html ) - til priser omkring 2500 - 3500 Kr.
4. Hvis du syntes at SVCD er godt nok så er det bare dét du bruger. Jeg bruger osse selv SVCD og endda osse VCD til længere film. Dem laver jeg med TMPGEnc http://www.tmpgenc.net/ som er fint til MPEG1.

Prøv eventuelt at søge på eksperten for informationer omkring VCD/SVCD/DVD. Der har været rigtig mange spørgsmål omkring emnet.

Håber det hjælper dig på vej.
HenningA
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
16. februar 2003 - 22:41 #8
HenningA: Tak for hjælpen - jeg kan komme videre udfra dine informationer - Du har fået pointene.
En ting mangler jeg dog at forstå: Du siger at du anvender programmet TMPGEnc til at lave SVCD og VCD med, hvad er fordelen ved det fremfor at få editeringsprogrammet til at lave den endelige fil i det format du vil have?
Preben
Avatar billede henninga Novice
16. februar 2003 - 23:00 #9
TMPGEnc laver lidt pænere VCD-filer end Nero brænderen. Premiere kan jeg ikke få til at lave MPEG1 og MPEG2 filer som kan bruges på en DVD-afspiller.
Det er sikkert noget med bitrate og sådan noget, som jeg ikke ved så meget om.
Måske er det osse bare noget jeg har vænnet mig til ;o)
I starten brugte jeg Nero brænderprogrammet, men fik at vide her på eksperten at TMPGenc var bedre - så det . . .

God fornøjelse med dine projekter.
Jeg prøver at fylde mere på hjemmesiden så forhåbentlig er den et besøg værd af og til.

HenningA