Avatar billede philiph Nybegynder
11. februar 2003 - 10:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CDRW Kompabilitetsproblemer

Jeg har flere CD brændere: En Plextor 48x24x48, en Samsung 40x16x40, og et Aopen 24x10x40 mf.

Alt fungerer, og jeg kan brænde CDR'er uden problemer.

Men jeg har altid foretrukket CDRW til backup og flytning af data, og her har jeg en del problemer.

Hi-Speed CDRW Formatteret på Plextor drevet kan kun læses på Samsung drevet.

Hi-Speed CDRW Formatteret på Samsung drevet kan læses på Plextor drevet, men kun med masser af retrys, og skrivninger er extremt langsomme. Det kan tage op til 2 minutter at slette EN fil...

Har opdateret firmware på Samsung drevet, har ikke fundet en nyere til plextor drevet.

Alt dette er med Roxio DirectCD 5 (opdateret med nyeste patches og driver support).

Har tidligere prøvet med Nero InCD, men der er Samsung drevet slet ikke supporteret, så der virkede det slet ikke.

Har også prøvet at kører med mine gamle 1X-4X CDRW i de nye drev, men de kunne ikke læses. Har prøvet at reformattere men efter 2 1/2 time stoppede jeg formatteringen.

Hvorfor f... virker det ikke bare. Er det derfor der kommer noget der hedder "Mount Rainier"?
Avatar billede kenp Novice
11. februar 2003 - 11:27 #1
Du skal være opmærksom på hvilket program du bruger, hvis du har formateret din RW´er i Nero, så kan de IKKE læses i Direct CD og omvendt.

Men det er jo heller ikke alle drev som er understøttet af roxio, men har du prøvet at sætte hastigheden ned på din drev, det hjælper nogle gange.
Avatar billede philiph Nybegynder
11. februar 2003 - 11:49 #2
Jeg har tidligere med success brugt både InCD & DirectCD, og kunnet "næsten" læse data imellem dem. Nero InCD har en skjult fil først i hvert bibliotek som kan ses med DirectCD. Derfor mangler den første fil i hvert bibliotek hvis du læser en DirectCD formatteret CDRW med InCD.

Hvor sætter man hastigheden på drevet?
Avatar billede kenp Novice
11. februar 2003 - 11:54 #3
Det jeg tænkte på at du i egenskaberne (i programmerne) kan sige at den ikke, må læse og skrive over en hvis hastighed (måske også ved direkte at højreklik på det enkelte drev)

Ja man kan "næste" læse data på tværs, men det går meget langsomt som du beskriver. så i praksis virker det ikk.
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2003 - 12:50 #4
Der står også på CDRW skiver hvad hastighed der er gældende.....

f.eks. kan der stå CDRW 2-4x så SKAL den brændes med en af de hastigheder og ikke 8 fordi brænderen nu kan det.....
Avatar billede philiph Nybegynder
11. februar 2003 - 13:38 #5
Skal vi lige få et par ting på det rene.

Jeg benytter lige nu udelukkende Roxio's DirectCD, så det er IKKE problemer med Nero<->Roxio der her snakkes om.

CDROM Brænderen læser en identifikationskode på CD mediet som angiver
1. Hvilken type medie det er
2. Hvem der har lavet mediet
3. En identifikationskode

Udfra dette beregner firmwaren i CD-brænder drevet hvilken brænderhastigheden der skal benyttes. Jeg gentager - Det er *firmwaren* i CD-brænder drevet der gør det. Det er derfor man fra tid til anden skal hente ny firmware til sine CD-drev, nemlig for at få support for de nyeste medier.

Der findes 2(3) typer CDRW medier
Normal Speed: 1x-4x
High speed: 4x-10x
Ultra speed 8x-24x

Normal speed bruger en anden måde at skrive på disken end de to andre. Det er derfor man ikke kan skrive på High/Ultra medier i et Normal speed drev.

Nå du skriver CD-R's kan man vælge hastigheden, men det kan man ikke med DirectCD:

Jeg har prøvet:
Egenskaber i DirectCD.
Egenskaber for drevet
Egenskaber i enhedshåndtering for drevet
Plex-tools (for Plextor drevet)

Skal man installere et specielt program for at gøre dette?
Avatar billede philiph Nybegynder
24. februar 2004 - 14:46 #6
Long time overdue... Lukker