Avatar billede wever Nybegynder
02. november 2000 - 15:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WAP/HTML

Jeg har hørt at WAP og HTML programmering er næsten det samme er det rigtigt?? og hvis ja kan jeg så godt programere WAP uden videre?

Hilsen
Mathias
Avatar billede getalife Nybegynder
02. november 2000 - 16:06 #1
Nej.. :o) .. og dog... se et eksembel herunder:

Kig ind på Nokias hjemmeside... eller www.wapportal.dk .. der finder du mere :o)

<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\" \"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\">
<wml>
  <card id=\"splash\" ontimer=\"biozonen/login.wml\">
        <timer value=\"5\"/>
        <p align=\"center\">
              <small>Velkommen til<br/></small>
              <big>Noget</big><br/>
              <small><br/>
              © 2000</small></p>
  </card>
</wml>
Avatar billede janegil Nybegynder
03. november 2000 - 14:32 #2
Ja, det er det samme. Hvis du er i det mindretallet som får HTML-koden din godtatt av ayyatollah-programmet på http://validator.w3.org .
Avatar billede dennis111 Nybegynder
04. november 2000 - 16:48 #3
hvis du kunne tænke dig en wap side så prøv http://www.wapdrive.dk/ du kan også finde wap side programmer på download.com bare søg på wap
Avatar billede dennis111 Nybegynder
09. november 2000 - 14:48 #4
Hejsa
Html og wml er ikke det samme
Avatar billede ht Nybegynder
16. november 2000 - 07:54 #5
HTML og WML er ved at blive mere og mere som hinanden - se nu XHTML, som er på vej over imod XML, som er ved at blive den fælles baggrund for at lave WWW- eller WAP-sider. i XHTML skal alle tags - ligesom i WML - være skrevet med små bogstaver, og \"selvafsluttende\" tags som fx < img src=\"xxx.gif\" alt=Billedtekst\" />, skal som vist afsluttes med en skråstreg. På den måde er udvikling af hjemmesider og WAP-tjenester ved begge at blive bygget mere og mere på samme grundlag (XML), og det gør det lettere og lettere for dig at udvikle til begge platforme.

Det er dog ikke ensbetydende med at du kan lave WAP-tjenester ved hjælp af HTML - eller XHTML for den sags skyld - der er stadig for stor afstand. Du bør kigge på www.waperfa.dk/oss.html og se på programmeringseksemplet der, og de MIME-typer der er beskrevet der, som anvendes til WAP, og som skal med i enten din webservers/webhotels opsætning, eller i en .htaccess fil i den folder på webserveren, hvor du lægger din WAP-tjeneste.

Så nej, WML og HTML er (endnu ikke) det samme, men der er ikke nogen stor afstand, så du kan ret let lære WML - og ikke mindst de begrænsninger, som WML giver i fx størrelsen af et WML card, sammenlignet med HTML.
Avatar billede pomfrit Nybegynder
22. november 2000 - 09:01 #6
Hvis du lærer XML. Kan du ved at benytte stylesheets (XSL) nemt transformere din data til både HTML og WML. Det er ikke no\'et slid at lære og samtidig er det en smuk løsning.

Se http://www.w3schools.com/
Avatar billede wever Nybegynder
12. december 2000 - 17:17 #7
Ja det hjalp mig IKKE!!