Avatar billede fsn80 Nybegynder
10. februar 2003 - 22:15 Der er 8 kommentarer

fejl ved optælling af ram, dog kørere det stabilt inde i XP

Jeg har her for nylig købt en P4 2.4 GH med 512 DDR samsung ram, og som overskriften siger tæller biosen ikke alle rammen op, den stopper ved 140mb som om der er fejl, men i Xp komme der ingen fejl, som kunne pege på at rammene er fejlbehæftet. Hvad kan det evt. være der går galt ved optællingen af rammene, nogen forslag?
Avatar billede abpdk Nybegynder
10. februar 2003 - 22:18 #1
Hvor længe har du haft maskinen til at kører ad gangen? Ramene kan stadig sagtens være defekte bare fordi XP ikke umiddelbart siger noget. Det kan ske den bare ikke er "faldet" over fejlen.
Avatar billede abpdk Nybegynder
10. februar 2003 - 22:29 #2
Du kan jo prøve at køre Sandra (http://www.sisoftware.net/?dir=&location=sware_dl&a=&lang=da) og se hvad den siger.
Avatar billede coltman Nybegynder
10. februar 2003 - 22:41 #3
Hvilket Motherboard er det?
Avatar billede fsn80 Nybegynder
10. februar 2003 - 23:16 #4
Min maskine har kørt i ca 1½ dag, som det længste i en køre.
Mit bundkort er nok ikke noget at prale af, der er af mærket SIS 645E.
Og jeg har kørt diveres hardware test prog's feks. Dr. Hardware og Sandra, men de finder ikke noget.
har også kørt en Cpu stress test program, som presser den 100%, godt nok kun i 6 timer, men det klarede den fint.
Avatar billede armgas Nybegynder
10. februar 2003 - 23:21 #5
prøv memtest-86 det er et KANON godt ram test program. det vil typisk være det som en forretning vil teste ram med.

http://www.memtest86.com/

det finder alle ramfejl, men ikke alle som nødvendigvis er RAM fejl.. der opstår nogle gange fejl når man tilgår sine RAM, det kan være bundkort fejl eller defekt CPU

(Og nej XP har en uhyggelig tendens til at skide på RAM fejl indtil den går ned med et brag. det måtte jeg selv sande med et defekt bundkort som brændte RAM af som var det en toaster)
Avatar billede coltman Nybegynder
10. februar 2003 - 23:53 #6
Der er de sædvanlige muligheder: at teste Ram'en i en anden maskine hvor der ikke er problemer, teste med Ram som man ved er i orden. EVT. gå ned i foretningen og få dem til at teste det...

Jeg har kikket lidt på nettet og har ikke fundet at chipsættet skulle ha problemer generelt...
Avatar billede fsn80 Nybegynder
11. februar 2003 - 15:40 #7
Jeg har haft kørt memtest i ca 6 timer uden nogen error's ,så skulle jeg bruge pc'en. Havde ikke lige forventet at det ville tage så lang tid, så testen er ikke færdig, armgas kan du sige sådan ca hvor lang tid den memtest vare?
Avatar billede armgas Nybegynder
15. februar 2003 - 16:27 #8
det afhænger af hvor grundig du vil være
en fuld burn-in tager ca. en uge men hvis der ingen fejl er efter 2 timer så fejler dine RAM sikkert ikke noget. (den gennemgår jo bare dine RAM systematisk med skiftene mønstre, men RAM fejl plejer at betyde BUNKER af adresser dukker op i memtest bare de første 20 min)