Avatar billede tryl Nybegynder
10. februar 2003 - 13:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort: Hvilket? (til videoredigering, ikke spil)

Jeg står og skal have samlet en ny computer, men omkring grafikkort har jeg mistet overblikket. Derfor beder jeg om foreslag til hvilket et jeg bør vælge.

Jeg spiller ikke, så på det område har jeg ingen krav.

Mht. opløsning og antal farver, er mine krav kun max. 1600x1200 og farvedybte på 24 bits (altså ikke alverden).

Kortet skal kunne benyttes med Win98se, WinXP og Linux - der behøves ikke være officielle linuxdrivere, men det skal kunne køre.

Af krævende ting skal jeg benytte computeren til videoredigering på hobbyplan, så kortet skal benyttes i forbindlese med et dedikeret videoredigeringskort, sandsynligvis Pinnacle Studio Deluxe 8. Derfor behøves der fx ikke være TV-out. Til gengæld lægger jeg højere vægt på faciliteter i kortet der evt. øger hastigheden i videoredigeringen, men ting der kun har betydning for spil vil jeg helst ikke betale ekstra for.

Jeg vil meget gerne have mulighed for at benytte to skærme, men det er ikke et krav.

Det er ikke lige hardware jeg er så god til, så det kan godt være at jeg kan nøjes med et forældet kort til nogle hundrede kr, men jeg vil vilig til at give en 1000-1400 kr, men kan jeg spare en god sjat penge på at få et der kun er lidt dårligere, så vil jeg gerne det :-)
Avatar billede coltman Nybegynder
10. februar 2003 - 13:30 #1
Jeg tror jeg ville vælge noget i denne stil:

Matrox Millennium G550 Dual-DVI, eller Millennium G450

Læs mere: http://www.matrox.com/mga/business/home.cfm
Avatar billede jensendk Nybegynder
10. februar 2003 - 13:32 #2
*Nikker* Matrox, enten permedia'en, eller G550. Glem Nvidia og ATI, deres billedkvalitet er ikke så finpudset som Matrox's.
Avatar billede coltman Nybegynder
10. februar 2003 - 13:35 #3
Jeg mener at Permedia'en nok er den dyreste løsning, og nok for dyr i forhold til budget'et...
Avatar billede tryl Nybegynder
10. februar 2003 - 18:31 #4
Det ser umiddelbart ganske fornuftigt ud. Før jeg deler point ud vil jeg dog lige se om der skulle være andre forslag eller kommentarer.

Jeg har et Matrox-kort i min gamle computer, og det har der aldrig været bøvl med, heller ikke under Linux.
Avatar billede tumben Novice
11. februar 2003 - 01:04 #5
Matrox G550..så går du ikke galt ibyen...billige nu hos zitech..demoshoppen
Avatar billede tryl Nybegynder
11. februar 2003 - 15:11 #6
Det bliver et Matrox Millennium G550, som jo ligger i den billige ende af hvad jeg havde regnet med.

Tak for svar og kommentarer.