Avatar billede lasseriis Nybegynder
06. februar 2003 - 10:43 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Sløv grafik: Rage 128 ultra

Hejsa. Vi har for nyligt fået nogle nye dell-maskiner, som indeholder et såkaldt "32mb ATI Rage 128 Ultra"-kort. Jeg har desværre ikke stået for indkøbet (så havde jeg nok valgt noget andet hardware). Men jeg kan ikke rigtig finde ud af helt præcis hvor elendigt dette grafikkort egentlig er. Selve kortet (ultra) findes vist kun i dell-maskiner. De yder i hvert fald ikke imponerende meget! Når jeg spiller NFS hot Pursuit 2 oplever jeg en del hakken i grafikken, og det er altså 16 bit farver ved 800x600.
et eller andet sted læste jeg så at forinstallerede driver ikke understøttede openGL. Uden at vide en skid om spil og grafikkort tænkte jeg at en nyere driver måske kunne give lidt mere ydelse(?). Men ATI vil ikke anerkende kortest eksistens(driveren finder ingen kompatibel hardware), så jeg hentede en nyere driver fra dells hjemmeside. Og så brugte jeg et program kaldet gClock til at teste mit openGL med. Men den computer med den originale driver fik sådan set flere FPS end den maskine med den nye driver! Jeg går ud fra at der med FPS menes Frames Per Second og at desot flere, desto bedre.

Så det jeg egentlig skal have af vide er om der er nogen der har nogle råd, idéer et eller andet. Så jeg kan finde ud af hvordan jeg optimerer ydelsen på de her kort (eller fortæller min chef at vi skal have 4 nye grafikkort).

Hjælp.
(det drejer sig om Dell Precision 340 maskiner)
Avatar billede jensendk Nybegynder
06. februar 2003 - 10:47 #1
Hvad skal I bruge maskinerne til? De  er vel næppe købttil spil, og så er ATI rage128 faktisk ok..
Avatar billede kadann Nybegynder
06. februar 2003 - 11:14 #2
Der er nok ikke så meget du kan hive ud af det ATi-kort, da det er en ældre og svag sag..

Hvis du vil bruge maskinen til spil, så er det afgjort et hårdere grafikkort du skal have fat i.. og der kan du jo få kort fra 500 kr. og op til 3500 kr, når vi taler kort til spil. Det er jo så spørgsmålet hvor meget din chef er villig til at lægge.

De to bedste muligheder, efter min mening, når man tager pris og ydelse i betragtning, er et Geforce4 Ti4200 eller et Radeon 9500/9500Pro.. der er så fordele og ulemper ved begge kort, men jeg ville nok vælge et Radeon.

Som med alt andet, så er der personlige meninger om alt.. så der vil sikkert være en masse som vil mene noget andet end jeg gør.. :)
Avatar billede coltman Nybegynder
06. februar 2003 - 11:35 #3
Jeg er enig med de to svar du har fået, Rage128 32MB er fint til kontorbrug, og selv CAD-arbejde kan det også bruges til. Det er sådanset kun spil der har brug for den nyeste #D-acceleration (CAD arbejde kan med det nyeste software dog godt drage nytte af det).

Hvis dit arbejde er at spille så'n til hverdag... (Hmmm.. Hvor er det???  ;-) )
Avatar billede lasseriis Nybegynder
06. februar 2003 - 13:23 #4
Det er til et fritidscenter. Og de skal primært bruges til spil og internet. Jeg blev nemlig ikke spurgt da der skulle købes ind (var i gang med værnepligten) så derfor har de bare købt noget de troede der virkede! Men det gjorde det jo så ikke. (der er også brændere i alle maskinerne, fuldstændig unødvendigt). Nå hvad ligger Radeon kort i sådan prismæssigt?
Avatar billede coltman Nybegynder
06. februar 2003 - 13:31 #5
Prøv at gå på http://www.edbpriser.dk/ og se, der er forskellige configurationer og prisklasser, men her får du de billigste priser (i hvertfald blandt dem der rapportere til EDBPriser).

Som Kadann skrev er der personlige menniger om alt, og jeg er mere ovre i Nvidia lejren ;-)
Avatar billede lasseriis Nybegynder
08. april 2003 - 10:37 #6
nå,i for alle sammen point....(fandt ikke nogen løsning, men nu har i jo hjulpet...)