Avatar billede kallesen01 Nybegynder
04. februar 2003 - 22:47 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Programmør søges.

Hej er der nogle der er villig til at hjælpe et Projekt www.smartware.dk med at lave programmer?

Du for ingen ting for jobbet, men vi fra smartware.dk håber ikke det vil skræmme jer med at gå ind i vores lille projekt som allerede hr store planer om fremtiden.

hvis du er intresseret, så skriv lige en kommentar med hvorfor det lige skal være dig og din mail.

Vi forudsætter at du har og kan følgende ting:
1.Du skal have erfaring med Delphi
2.Du SKAL have MSN
3.Du må også gerne kunne VB (ingen krav men du må gerne ansøge hvis du kan VB)
4.Du skulle kunne være sammenarbejds villig og have smag for god humor.

Mange hilsner fra Smartware.dk
/Kallesen
Avatar billede stone Forsker
05. februar 2003 - 00:33 #1
hmm. der er ikke endnu lavet en sektion på eksperten der hedder "gratis arbejde" Hvad lever smartware af hvis alt er gratis?
Avatar billede somaliomar Praktikant
05. februar 2003 - 07:28 #2
Hmm...
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 08:19 #3
kallense >> Har du tænkt på at hvis man vil have sit navn eksponeret, ville man nok vælge et site med trafik på...

Jens B
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 08:25 #4
stone >> Vi lever ikke af nået for vi vil ikke tjene penge på det vi laver

borrisholt >> Jeg kan ikke se hvor du vil hen med dette

Fra SmartWare
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 08:27 #5
Det jeg mener hvis man skulle kaste en masse ti i et FreeWare projekt så ville man måske nok vælge torry.net

Jens B
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 08:30 #6
Hvorfor det

Jeg er ikke helt med
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 08:32 #7
FreeWare programmer er typisk noget man laver for at få sit navn publiceret ! Med henblik på senere att lave penge på sin viden. Derfor er det vigtigt at blive et i et stører fora ...

Derfor !

Jens B
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 08:34 #8
Ja men det er jo også det vi vil

Men vi vil jo ikke tag penge for nogen ting vi ikke ved om folk kan lig
Avatar billede somaliomar Praktikant
05. februar 2003 - 08:56 #9
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 09:30 #10
Hvad er der med den side jeg har set den
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. februar 2003 - 10:36 #11
Faktisk en dårlig idé.... Hvis i lægger ud med at lave gratis programmer, og lige pludselig begynder at tage penge for fremtidige programmer, så vil i miste brugere af sitet, eftersom at brugerne er vokset op med at man får alt gratis. Derfor ender i med et boykot. (taler af erfaring, da boomtown begyndte at tage penge for at spille på deres servere, ville jeg ikke have noget med dem at gøre mere, heller ikke med deres gratis services, det samme gælder for jubii og/eller andre der tager penge for noget de ikke før har taget penge for).

Og hvis projektet slet ikke handler om at tage penge for noget i fremtiden, ja, så kan jeg egentlig ikke rigtig se hvad jeg skulle med det... Jeg anser selv store freeware-programmer som værende en trussel for IT-branchen (små freeware-programmer er ok, men når programmerne blive så store som office-programmer og er gratis, anser jeg dem for værende en trussel for IT-branchen).
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 10:38 #12
dcgeek >> TAK !!!

Jens B
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 10:45 #13
dcgeek> Du er en af de få der tør stå frem! Bare diskussionen nu ikke ender i "mit program er bedre end dit program, og så er det gratis. ... og BG er dum!".

Det er da absolut et interessant argument.

JP
- som godt ved at kommentaren var OT
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 11:13 #14
Jeg kan ikke se hvad der er glat i og lave store programmer og så de er gratis
Avatar billede somaliomar Praktikant
05. februar 2003 - 11:17 #15
dcgeek >> Hvorfor anser du store freeware-software som en trussel for IT-branchen? Jeg kan ikke forstå det. Det kan også være det er pga. at jeg ret ny i brachen??
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 11:20 #16
Det kan jeg heller ikke se hvis folk har lyst til og lave store programmer gratis så skal de da det

Men det er ved og låbe af sporet det her
er der nogen der villle hjælpe os
Avatar billede somaliomar Praktikant
05. februar 2003 - 11:22 #17
proware >> Lad lige dcgeek forklarer sig... :)
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 11:23 #18
Okay men så skal vi også vende tilbage til sagen igen
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 11:25 #19
Jeg er af samme menning som scgreek .. Og jeg vil da gerne føje min mening til ...

Lad mig starte med et citat fra en Shu-Bi-Dua sang :

"Alverdens gode råd de koster ingenting, og de er ligeså meget værd"

Grunden til JEG anser stører freeware programmer som en trudsel, er del :

Vi er flere der forsøger at leve af det. Det er svært, men det går.

Der udover hvis nu div. køkkenbords kunstnere begynder at forære stører programmer væk, vil branchen tro at det er det generelle prisniveau. Problemmer er blot så kan jeg ikke sælge min arbejds kraft.

Et andet problem med de støre freeware programmer er iøvrigt at pris og kvalitet hænget sammen. På same måde som gode gamme Shu-Bi-Dua sang ...

Iøvrigt viser en stører undersøgelse, fra AAlborg UNI, af OpenSource programmer er væsenlig dyrer faktor 150-160% at suppotere.

Jens B
Avatar billede somaliomar Praktikant
05. februar 2003 - 11:28 #20
borrisholt >> Hmm... du fat i noget der...
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 11:30 #21
jeg kan godt se hvor han vil hen med det men et ny opstarte firma kan da ikke bare begynde og tag penge for nået folk måske ikke kan lig
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 11:31 #22
men hvorfor skal alt koste penge man kan jo næsten ikke få nået mere unden man skal ligge en hund på bordet
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 11:37 #23
proware >> Min avation mod freeware gælder også kun store program pakker ..

Jeg releaser selv store mængder kode gratis ...

Jens B
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 11:41 #24
Okay men nu er det jo heller ikke kæmpe programmer vi vil lave
Avatar billede zephyrus Nybegynder
05. februar 2003 - 13:26 #25
>>> proware skriver: jeg kan godt se hvor han vil hen med det men et ny opstarte firma kan da ikke bare begynde og tag penge for nået folk måske ikke kan lig <<<

JO ABSOLUT...Det er det der gør forskellen på profesionelle og amatører.

Zep
Avatar billede zephyrus Nybegynder
05. februar 2003 - 13:29 #26
>>> proware skriver: men hvorfor skal alt koste penge man kan jo næsten ikke få nået mere unden man skal ligge en hund på bordet <<<

Fordi ALT koster penge at producere. Eller også koster det tid, som for os prof. udviklere er det samme som penge.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. februar 2003 - 13:52 #27
Er enig med borrisholt.
Netop det, at store programmer bliver lanceret gratis gør jo, at dem der forsøger at leve af det, må droppe det. Små gratis programmer skader aldrig, MEN hvis man skal udgive gratis programmer, skal man samtidig også have programmer man tager penge for! Hvis man først lancerer dem gratis, og senere hen begynder tage penge for NOGLE programmer, vil kunderne anse en for værende "kapitalist" (i "negativ" forståelse, har intet imod kapitalismen, tværtimod, men det har brugerne).
Hvis du derimod lancerer gratis programmer OG kommercielle programmer, så går den måske.

Hvad der er galt med at lancere store programmer gratis?
Jo, som borrisholt jo siger, "vi er nogle stykker der prøver at leve af det", jeg lever ikke selv af det, men har planer om det, tror du jeg vil arbejde så hårdt i selv min fritid, glemme vennerne og bare læse matematik og fysik bare for senere i livet at skulle gå rundt som fattig på bistandshjælp, fordi at der ikke er behov for nye programmører til at lave nye programmer, fordi at de programmer der er på markedet allerede ER gratis?

Kan bare trøste mig selv med at der forhåbentlig er en meget lille chance for at det sker, for store programmer kræver kreative og højtuddannede programmører (ikke datamatikere, men dataloger) og disse kræver også en del tid at lave programmerne i, og hvad skal de så i den tid? Hvad skal de leve af? Bistandshjælp! Tror du de gider lægge så meget hårdt arbejde i noget, og så kun nøjes med en lille slat penge tilgengæld? "Arbejdet bærer lønnen i sig selv": Er du godt klar over, at mange af de store programmer også kræver en del
"kedelig programmering" istedet for kun den "sjove del"? Jeg tvivler stærkt på, at hvis du brugte hele din ungdom på at uddanne dig, og senere skulle arbejde hårdt, ikke få andet end bistandshjælp? Lyder for mig lidt kommunistisk...
Derfor kan jeg ikke andet end opfordrer samtlige dataloger til at holde sig langt væk fra freeware-branchen. Selvfølgelig er der behov for freeware, så mindre virksomheder (bestående af kun 1 mand) kan starte op. Men så heller ikke mere.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. februar 2003 - 13:54 #28
"fordi at de programmer der er på markedet allerede ER gratis? "
skulle vist være:
"fordi at de programmer der allerede er på markedet er gratis?"
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 17:00 #29
Jeg kan godt føgle jer

men har vi snakket om at vi vil lave store programmer
for det har vi slet ikke tid til
Avatar billede kastermester Nybegynder
05. februar 2003 - 17:15 #30
1. Til det med lige pludselig at begynde og tage penge for det. SmartWare vil altid producere gratis software, det bliver aldrig shareware, eller hvad der nu ellers findes, kun freeware. Hvis vi endelig vil tjene penge på vores projekt så skal det være et helt nyt et, så den boycutning ikke finder sted.

2. Vi forsøger jo sådanset bare at levere nogle gode ting til folket, hvor vi håber på at folk kan lide det, hvor det derfor vil give os et skridt videre mod at blive professionelle. Og så for at skræmme alle jer "ældrer" folk væk, vi er kun en flok "unger" (fra 14-17) og vi har derfor ikke noget i mod at lære noget i denne fase uden at få andet end tilfredstillelse tilbage. Hvilket jeg ikke helt føler jeg har fået fra så mange andre end mine venner og derfor slet ikke kunne finde på at tage penge for det arbejde jeg laver, da der så slet ikke ville være nogen der ville få glæde af det vi laver ud over os selv. Så tilbage til sagen, det vi søger er nogen der vil udføre noget arbejde på fritidsbasis, der er ingen aldersgrænser vi kræver bare at man har lidt selvtilid god humor og MSN Messenger til kontakt, man skal kunne et programmeringssprog til at lave programmer i, og jaaa...

Kaare

Et glad SmartWare medlem.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. februar 2003 - 17:30 #31
Ahh.... okay, så vil jeg gerne være med :)
Sålænge det kun handler om små programmer, til "leg og lær", og som konkurrenter til i forvejen gratis programmer, ja, okay :)
Det trænger alle vel til...

Jeg har ikke MSN.... Men ICQ. Skriv tilbage til:
dcgeek@mail-online.dk og skriv lidt om hvilket program jeg skal lave...
Har nemlig det problem, at jeg ikke har nogen ideer...
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
05. februar 2003 - 19:43 #32
Ville lige tilføje noget, vi er (som Kaare snakkede om) "kun" 14-17 år, og vi vil ikke begå end stor fejl ved og smide alle venner, kæresten og familien væk for at lave de helt store programmer som STAROFFICE som går i spidsen for konjurance til microsoft office, det kan jeg faktisk godt forstå de gør på et sted, hvis vi nu siger at Mic. Office har mange fejl, (som de havde i ME) så går man ind og retter de mange fejl (som jeg havde på mit ME) og så laver det bedre, og så kalder man så det noget andet, men hvorfor så tage penge fordet ???????? jo ser i det kanvære de ikke har et orginalt Borland Delphi produkt eller en orginal C++ compiler som de har licens på og så kender jeg da reglerneså godt at så må man da ikke tage penge for det eller har jeg lige misforstået noget ??? jeg vil også gernevære programmør i min fremtid, og NEJ jeg er ikkeange for at IY-Brancen vil gå tabt, for en veludviklet programmør kan lave bedre programmer end det som vi sidder og roder rundt med til hverdag! det er tros alt deres uddannelse eller har jeg igen misforstået nogei den sammenhæng ??

Jeg vil da også stå frem og sige at at Freeware er en stor trusel men de kommer ikke længere end til det punkt hvor man lige og lige kan forblive freeware, for ellers kommer der bare noglepro. og overhaler deres idé jeg har oplevet det før, jeg fik en idé fortalte den til en ven og vupti så fik han det lavet nogleuger før mig og så var den idé smulret i mellem fingerne og der hvor jeg vil her er, En pro. programmør tager ikke mange minutter for at finde ideen i et progarm og så sidde sig ned og lave det bedre.

Borrisholt <--- jeg kan godt følge dig til punkt og prikke, men vi sidder heller ikke og laver de store programmer som du gør ;-) så ville jeg sku også tage penge for det... :-) for så villejeg kalde det surt arbejde ;-)

/Kallesen
Avatar billede borrisholt Novice
05. februar 2003 - 20:37 #33
Kallesen >> Se det er jo lidt en anden snak .. Jeg har bare en stører avation mod de det open source projekter ... Ikke små programmer som fxnoget der kan rippe en CD og den slags tools ...

Linux verden er et godt eksempel på hvor galt det kan gå. Jeg har desvære ikke tiden til at deltage .. Men det skal vel ikke udelukke mig fra en sjælden gang i mellem at deltage ??

Har ikke MSN, bruger ICQ.

Jens B
Avatar billede proware Nybegynder
05. februar 2003 - 20:41 #34
borrisholt >> Vi kan da også godt bruge folk vi kan kalde på hvis vi skal havde hjælpe så hvis du vil endnu så lads os høre nået mere om dig og hvad du laver
Avatar billede kastermester Nybegynder
05. februar 2003 - 21:07 #35
dcgeek & borrisholt > Det lyder jo fedt nok, men der er bare ikke rigtig nogle af os der bruger ICQ det ville være kanon hvis i lige ville hente messenger fra www.msn.dk og så lige tilføje os, min mail på msn er kastermester@hotmail.com så skal jeg nok give jer alle de andres mail også.
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. februar 2003 - 12:53 #36
ARGH!!!
Hvorfor er det lige at man trykker Ctrl+R i stedet for Ctrl+T og dermed reloader siden på ny i stedet for at åbne en ny Tab i Phoenix! :(((

Nå, men jeg er i hvert fald med...

Og så få lige opdateret jeres nyeder på www.smartware.dk/nyheder/, der er snart gået to uger siden i skrev at de 3 nye programmørere ville blive offentliggjort om en ugestid! ;)

ICQ: 43950538
MSN: hermandsen@hotmail.com

Til alle:
Den eneste ICQ/MSN-klient i nogensinde vil få brug for, ever!
http://miranda-icq.sourceforge.net/download.php
For at få MSN-protokollen skal i tilføje et plugin...
http://www.nortiq.com/miranda/index.php?action=viewfile&id=351

//hermandsen
Avatar billede agercon Nybegynder
11. marts 2003 - 15:04 #37
Primært til Borrisholt:

Som leder af de danske aktiviteter omkring OpenOffice.org samt projektkoordinator i virksomheden ProFOSS vil jeg gøre opmærksom på, at fri software ikke fratager programmører muligheden for at tjene penge. 95% af alle udviklere arbejder med at implementere systemer eller udarbejde specialløsninger.

Med andre ord er det kun de 5% af programmørerne som vil få problemer ved et totalt skift til fri software (og et totalt skift er langt fra sandsynligt).

ProFOSS lever udelukkende af fri software herunder udvikling af kode til eksisterende fri software-projekter. Mangler en kunde en bestemt funktionalitet i et fri software-produkt, så kan de bestille dette hos os - og vi kontakter så freelancere, der udfører opgaven.

Den største opgave vi har i øjeblikket er koordination af oversættelsen af OpenOffice.org-hjælpen til dansk.

Så udviklere og programmører kommer ikke til at lide nød pga. fri software - tvært i mod - udviklingen vil komme tættere på kunderne.

De herligste hilsner
Claus Sørensen, leder af den danske OpenOffice.org-aktiviteter
cs@openoffice.org - http://da.openoffice.org/
Avatar billede predator Nybegynder
03. juni 2003 - 17:17 #38
Evt. bruge trillian... den kører flere Instant Messenger netværk på en gang

MSN, ICQ, AOL, Jubii MSN, og et par stykker mere
Avatar billede el_fredo Praktikant
03. juni 2003 - 17:22 #39
Kæmpediskussion. Jeg ville bare lige tilføje, at man selvfølgelig godt kan begynde at tage penge for noget, der før har været gratis. Hvis ikke man er villig til at betale for et godt koncept, hvor tror i så vi var i dag? U2 har sikkert spillet gratis til et eller andet gig på et tidspunkt. Så blev de populære... boykotter i også dem, fordi de tager 200-500 kr for en billet??? Vågn op og lugt til kaffen.