Avatar billede wise Seniormester
03. februar 2003 - 18:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

XML --> Pivottabel

Hej Guys

Jeg har nogle data i et XML dump, som jeg godt ville lave en pivottabel eller lignende på.
Jeg kan fint få Excel (xp) til at åbne denne base og lave spændende ting med den, men men men jeg kan ikke tilgå xml filen direkte fra fx. en pivottabel.
Der kan man jo kun vælge ODBC eller Excel datakilder, og jeg kan ikke finde nogle steder det at åbne XML....

Er der nogle af jer som har nogle gode ideer eller måske endda allerede har prøvet noget af den slags...

Lasse
Avatar billede brynil Nybegynder
03. februar 2003 - 21:16 #1
Lyder spændende!

Mener du, at du ikke kan lave en pivottabel med xml filen?

Eller vil du lave pivottabellen uden at importere xml filen ind i Excel?

Jeg er selv nysgerrig ;-)

/Birger
Avatar billede brynil Nybegynder
03. februar 2003 - 21:31 #2
Det ser ud til at være på trapperne til den nye Office 11. Check hér:

http://www.infoworld.com/article/02/11/11/021114opwebserv_1.html

...men det udelukker jo ikke, at andre allerede har fundet en brugbar løsning. Måske xml-kategorien på Exp?

Ellers tror jeg du må nøjes med at importere xml-filen og lave en pivottabel derfra.
Avatar billede wise Seniormester
04. februar 2003 - 01:04 #3
>>brynil
Ja, det jeg søger er en pivot direkte på xml filen (ligesom jeg har et par andre pivoter der går direkte på en database).  Så ville jeg nemlig til enhver tid med én opdatering få et oversigt over de aktuelle data i XML'en.

Jeg ved godt det er et luksusproblem, da alternativet ikke er værre end.
1. Åben XML filen i Excel
2. Kopierer data til "rådata" fanen i mit pivot ark
3. Opdater pivot

... men men men, jeg ved bare at hvis jeg skal have andre til at bruge det skal det være nemt, og uden ting man kan "glemme" at opdatere.

-- Det ser interessant ud med Office11, men det må også være muligt nu, måske man kan lave en odbc til XML connector, så burde det køre...
Avatar billede brynil Nybegynder
04. februar 2003 - 09:31 #4
Det er måske muligt at åbne xml filen v hj af ADO og lade Excel hente data fra et ADO-recordset!
Avatar billede wise Seniormester
23. februar 2003 - 18:41 #5
Ok, nu valgte jeg at lade det program som laver XML filen lægge den på en webserver, denne importerer jeg med en webforespørgelse til excel og lave en pivot på baggrund af denne.
Det gør at jeg både har XML dumpet og Pivoet i Excel og skal opdatere begge for at se nye data. Det har jeg lavet en makro til, så jeg kun skal trykke et sted for at se de nye data...
Tak for hjælpen, da der ikke ligger nogle svar lægger jeg selv et...
Avatar billede brynil Nybegynder
23. februar 2003 - 19:36 #6
God fornøjelse. Jeg håber den nye Office klarer problemet ;-)
Avatar billede stc Nybegynder
25. januar 2005 - 15:46 #7
Hej
Jeg er lidt ærgerlig over at denne tråd slutter som den gør. Jeg har nøjagtig samme problem, men har langt mere end 65000 rækker og dermed kan jeg ikke blot benytte samme løsning. Jeg har Excel 2003 (11?) og kan fortsat ikke finde en løsning til at arbejde direkte med XML data i en Pivot tabel. Nogen der har fundet svaret???
Avatar billede wise Seniormester
25. januar 2005 - 17:46 #8
nej jeg er desværre ikke kommet videre - og jeg mener stadig ikke man kan gå direkte i en xml fil med jet enginen (database import) :-(
Avatar billede bak Seniormester
25. januar 2005 - 18:22 #9
Som jeg læser det har wise ret. Metoden må nok være via et stylesheet at konvertere filen til en csv-fil og så bruge denne.
Avatar billede brynil Nybegynder
25. januar 2005 - 19:55 #10
Jeg ved ikke om dette er løsningen og måske har i allerede set på sitet, men det er da et forsøg værd at kigge på første del af metoden.

http://www.ozgrid.com/forum/archive/index.php/t-27818.html

Der anvendes en reference til ActiveX Data Objects Library XX og der henvises til et område med navnet 'Report' - et navngivet range.

Istedet for at anvende den sidste del af indlægget forsøgte jeg at anvende Data - Import External Data (svarede bare ja til de anvendte standard indstillinger) og fik en pivot ind, desværre ikke helt genkendelig men, det kan være det kan opnås ved at ændre indstillinger under importen.