Avatar billede skaastrup Nybegynder
01. februar 2003 - 22:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Qmail installation kører rystende langsomt

Tjavs.

Har installeret en qmail server på en RH8. Det spiller det hele, men mails tager ca et døgn for at ticke ind. Hvad kan det skyldes?? Hvor skal jeg lede efter problemet henne??

Hilsen
Skaastrup
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
01. februar 2003 - 22:47 #1
DNS-fejlkonfiguration. Prøv at slå din server op i DNS'en:

nslookup -type=mx minserver.dk

Dernæst lav en

telnet <serveren> 25

til den server med laveste prioritet og aflever en mail ved at skrive dette:
HELO
MAIL FROM: min@email.dk
RCPT TO: min@email.dk
DATA
Subject: dette er en test

Test
.

Se om din mail når frem.

Det er muligt at der i DNS'en står noget forkert, som gør at posten umiddelbart bliver afleveret til en anden server, som så sender den videre til dig. Det kan lade sig gøre hvis din ISP har en backup-mailserver, som du har valgt at bruge.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
01. februar 2003 - 22:47 #2
Hvis det ikke gør dig klogere, så
telnet <serveren> 25

til din egen server og send en mail:
HELO
MAIL FROM: min@email.dk
RCPT TO: min@email.dk
DATA
Subject: dette er en test

Test
.

Se hvad der sker.
Avatar billede skaastrup Nybegynder
01. februar 2003 - 23:04 #3
Tak for det. Lige i øjet. Efter nærmere granskning tror jeg problemet ligger ude i byen. Det er ikke alle mails som bliver forsinket, men kun fra nogle mail lister.

Så kan jeg lære at undersøge ordenligt først.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
01. februar 2003 - 23:22 #4
Fino.