Avatar billede Kasper Nybegynder
25. januar 2003 - 17:00 Der er 14 kommentarer

Scanning af IP-scope

Jeg har en server, som kører som DHCP server og har sat et IP-scope i rangen 10.7.6.x til 10.7.x.x
Jeg kører et klasse B netværk med cirka 64.000 IP-adresser.

Nu skal jeg finde ud af, hvilke adresser, som er i brug, reserveret m. m..

Findes der en dos-kommando, hvor man kan scanne et sepcifikt IP-scope?
Avatar billede soreno Praktikant
25. januar 2003 - 17:05 #1
10. er et klasse A netværk..
Avatar billede htm Nybegynder
25. januar 2003 - 17:06 #2
Nej - dette skal du se på din dhcp server der er oftest hvor du kan se hvilke IP'er der givet ud af dhcp-serveren
Avatar billede thomasledet Nybegynder
25. januar 2003 - 17:15 #3
er det en decideret netværksscanner, så er det nok nmap, du leder efter

http://www.insecure.org/nmap

vær dog opmærksom på, at det er de færreste administratorer, der bryder sig om, at deres netværk bliver scannet... brug det kun på dit eget udstyr!
Avatar billede soreno Praktikant
25. januar 2003 - 17:36 #4
Jeg har ikke haft held med at få nmap til at fungere optimalt under win32 (testede for ca. ½ år siden).
Avatar billede thomasledet Nybegynder
25. januar 2003 - 17:38 #5
ikke desto mindre findes der en win32-udgave af skidtet... jeg har dog ingen erfaring med den... har ikke lige mulighed for at teste den... har ikke windows...

ellers må man antage, at hvis det er meget vigtigt, så kan man sætte en *nix-spand op, der kan gøre tricket... eller finde et andet program, der måske kører bedre under windows...
Avatar billede zooldk Nybegynder
25. januar 2003 - 17:53 #6
Superscan 3.0 (freeware) er en af de allerbedste pinger/resolver/portscannere til windows. Her kan du automatisk scanne hele subnets osv.
URL: http://www.webattack.com/get/superscan.shtml
Thomasledet har ret - brug kun værktøjer af denne art på dit eget netværk.

God fornøjelse

ZoolDK
Avatar billede langbein Nybegynder
25. januar 2003 - 18:44 #7
nmap på linux kan scanne hele nettverk og kartlegge hvilke maskiner som er i bruk i løpet av sekunder. Har testet den på eget nettverk. Har aldri prøvd nmap på Windows/dos.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. januar 2003 - 19:22 #8
Har akkurat lastet ned og testet superscan.
Meget praktisk og brukervennlig program. Anbefales !! :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
25. januar 2003 - 23:28 #9
.. Finner stort sett de samme tingene som nmap. Mye enklere og hurtigere å bruke enn nmap. Klarer hurtig og enkelt å scanne ranger av ip. Meget bra. :-)
Avatar billede datadezign.dk Nybegynder
25. januar 2003 - 23:49 #10
På arbejde har vi denne her : http://www.flukenetworks.com/us/LAN/Handheld+Testers/OptiView/Overview.htm den kan vist udføre samme funktioner men den koster vist også knapper, hmm måske man skulle lege lidt med den på mandag :)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. januar 2003 - 04:12 #11
Avatar billede langbein Nybegynder
26. januar 2003 - 04:14 #12
Hva er prisen sånn omtrent ??
Avatar billede caspers Nybegynder
26. januar 2003 - 05:46 #13
OptiView kan ikke scanne ip numre, men den kan mange andre lowlevel netværks ting.

Hvis du bruger et rigtigt OS (Linux) kan du bare lave et ping og få listen over aktive (Linux maskiner) ping -b 10.7.255.255
Avatar billede fragz Nybegynder
29. januar 2003 - 13:11 #14
hvad med commandoen ARP -a.....??