Avatar billede scriptworld Nybegynder
29. oktober 2000 - 21:51 Der er 30 kommentarer

TNT2 M64 (AGP)

Hejsa!

Jeg har et TNT2 M64 (AGP) som jeg har fået. Det virker fint på min vens PC og min brors PC, men på min virker det ikke særligt godt.

Fejlen består i, at kortet låser skærmbilledet, både i Win98SE og Win2k. Jeg har prøvet med de nyeste drivere, også Detonator3 driverne.
Jeg har opdateret min BIOS på bundkortet.

Jeg kan sagtens køre i en meget høj opløsning, kortet låser lige tit.

Mit bundkort er et Matsonic MS6062S med 128 mb. ram og 450 MHz AMD k6-2. Det er en socket 7 processor. Udover grafikkortet, har jeg også et dvd-drev´og en brænder. To harddiske, lydkort (SB Live!), MPEG-2 kort (Creative Dxr3) og et Netværkskort.

Det er første gang jeg bruger AGP-grafikkort.

Er der nogen, der har nogen idéer?

Mvh,

Christian
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. oktober 2000 - 21:53 #1
Hvad har de andre?
Avatar billede nomiz Nybegynder
29. oktober 2000 - 21:56 #2
Hvordan \"låser\" de? Kan du fornemme at windows stadig kører i baggrunden?

- Simon
Avatar billede scriptworld Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:01 #3
Den ene har en IBM Aptiva og den anden har et AOpen bundkort, med kun CD-Rom drev, harddisk, netværkskort og lydkort.

Nej, den låser fuldstændigt, dog kan harddisken godt knurre lidt i et sekund eller to, efter den er låst
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:03 #4
hmm
underligt...
Har du prøvet fra \"scrap\"?
Med frisk windows installation. Det kunne jo godt være driverene der fucker totalt op?
Avatar billede scriptworld Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:06 #5
Jeg har formateret og lagt Windows 2k og win98se ind igen.

Imorgen lægger jeg WinME ind, men det giver sikkert samme resultat
Avatar billede mpj Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:16 #6
Er det en IRQ fejl?
Kig i system>>Enhedshåndtering>>ditkort>>ressoucer>> og kig i boksen forneden!
Hvis der står nogle konflikter eller noget så skriv lige... så retter vi dem!
Ellers kig også i din opstart... Når den starter op skriver den også irq´er... Hvis der står N/A eller NA nogle steder så skriv....

MPJ
Avatar billede scriptworld Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:18 #7
Hvor skal jeg kigge efter IRQ fejl?

Windows skriver ikke om nogen, men måske gør det den under opstart?

Avatar billede nomiz Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:20 #8
WinME klarer grafik og lyd godt, så det ka\' jo være... prøv det, prøv det..

- Simon
Avatar billede mpj Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:22 #9
Kunne du finde den boks, hvor der stod: Ingen konflikter?
Avatar billede fido82 Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:24 #10
geninstaller drictX
Avatar billede scriptworld Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:27 #11
DirectX7a er installeret, uden forbedring.

Ja, jeg fandt boksen, og i ingen af dem stod der IRQ-konflikt
Avatar billede steffen Nybegynder
30. oktober 2000 - 08:48 #12
Typisk K6-2-fejl, vil jeg sige.

Prøv at se på Matsonics hjemmeside om der er en BIOS-opgradering til dit bundkort der afhjælper problemet, tror ikke løsningen skal findes i windows.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
30. oktober 2000 - 19:34 #13
Og når du så har været på Matsonics hjemmeside, så gå direkte til producentens hjemmeside.

http://www.pcchips.com

evt.

http://www.pcchips.com.tw

Til Lykke!!! Du har nu opdaget at du er den ulykkelige ejer af et PC-Chips bundkort. Samlebetegnelse for den suverænt dårligste kvalitet i IT-Branchen.

Du ved at den kører på både Acer og Aopen(Acer igen), så køb dog et mærkevareboard istedet for at spare...Bundkortet er det dårligste sted at spare overhovedet!!!

Prøv at opdatere med den nyeste BIOS fra PC-Chips.
Prøv at sætte en anden K6/2 processor i boardet.
Prøv at se om du ved et uheld har \"overclocket\" AGP porten i BIOS.

mvh,
Avatar billede suldrup Nybegynder
30. oktober 2000 - 23:24 #14
Jeg har selv haft samme bundkort, dejligt bundkort syntes jeg. Jeg havde 64 MB ram, K6-2 350 mhz, 2 harddiske, sblive lydkort, 3com 100 mbit netkort, hollywood+ mpegkort, brænder, dvd-drev og TNT2 Viper Ultra, alt virkede perfect. Jeg tror at aaa_2500 har ret i at dit problem ligger i AGP-portens hastighed. Dit bundkort kan max kører AGPx1 og du har sikkert sat skærmkortet op til AGPx4 (check dine dipswitche på skærmkortet).
Prøv evt WCPUID fra http://www.h-oda.com det kan fortælle dig hvad din agp er sat til og hvor meget dit bundkort kan klare.
Avatar billede suldrup Nybegynder
30. oktober 2000 - 23:40 #15
.....jeg glemte lige noget.

Jeg kan huske at da jeg købte mit første TNT2 kort (Guillemot Maxi-gamer 32) var der nogle skriverier om at nogle bundkort ikke leverede nok strøm til APG-slottet. Det var også tilfældet med bundkortet fra Matsonic, men det blev løst med en Bios-opdatering, senere viste det sig at Guillemot ikke kunne samme med Ali V chipsettet så jeg fik det byttet. Jeg har ikke fulgt med i bladene, så jeg ved ikke om strøm-problemet er opstået igen - det tvivler jeg dog på.
Avatar billede scriptworld Nybegynder
31. oktober 2000 - 13:05 #16
Hejsa

Jeg ved godt bundkortet er noget lort, og jeg glæder mig til den dag, hvor jeg kan tage det med på stranden, og kaste frisbee med det...

Jeg kigger lige på kortet og ser om det kan være rigtigt med de dipswitche.

BTW, hvad er bedst, Asus, Aopen eller....
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. oktober 2000 - 13:41 #17
ASUS!!!! ASUS, ASUS, ASUS og kun ASUS :o))
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:52 #18
Ingen tvivl om at asus styre markede med hensyn til bundkort! De er klart nogle af de bedste! Så det kan KLART svare sig at ofre de ekstra penge på et kanon bundkort!

Det kan godt være at det er dine ram der ikke har det så godt, så det er derfor at den fucker lidt om med dit gfx kort! Men som de andre siger tror jeg også at det er dit bundkort der ikke rigtig kan finde ud af det!! =)!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:56 #19
Ja, eller Abit - De laver også nogle ret gode bundkort.
(www.edbpriser.dk)
Avatar billede cult Nybegynder
01. november 2000 - 15:47 #20
Jeg har haft præcis samme problem. Det hjalp at uninstallere \"Creative Launcher\" (SB-Live!) og fjerne \"AudioHQ\" fra opstarten. (Gøres under Kontrolpanel -> AudioHQ)
Avatar billede denboj Nybegynder
01. november 2000 - 18:26 #21
husk chipsetdriverne - (hvis altså ikke du har gjort det) Det er meget meget meget meget vigtigt.
Avatar billede dreadnought Nybegynder
02. november 2000 - 16:21 #22
Slå AGP turbo eller hvad det nu hedder fra i din BIOS.
Installer CD driveren til grafikkort.
Installer driverne til dit bundkort.
Det plejer at virke på et VIA baseret bundkort.
Avatar billede nomiz Nybegynder
02. november 2000 - 16:25 #23
Hmmm... DU siger du har FÅET det..
Er der måske noget skummelt bag ved det?

/vh
Simon
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. november 2000 - 15:15 #24
hvis du har et 3dfx kort sidende i din computer, så orøv lige at flå det ud engang!
Avatar billede teknik Juniormester
27. november 2000 - 01:10 #25
.......lyder som om du har en \"hårdt proppet\" PC...Det resulterer gerne i, at to eller flere enheder bliver tvunget til at dele IRQ...
Hvis skærmkortet er én af dem, så er det sikkert årsagen til dine genvordigheder.

Du kan checke, om der er flere ting på samme IRQ ved at dobb. klikke på \"Computer\"
i -Kontrolpanel, -system, -Enhedshåndtering.

Så kommer der en liste over IRQ værdier frem... Du skal nok Scrolle lidt ned for at Se IRQ værdi for grafikkortet...(der kan også være \"Irq holder til PCI styring\" ...dem skal du blot se bort fra...de må godt være der)

...Hvis kortet deler IRQ med et andet kort (typisk det som sidder i PCI rillen lige under AGP kortet), så prøv at flytte det pågældende kort længere ned, eller afmontere det midlertidigt, og se om ikke problemet forsvinder.....

...Hvis det er et IRQ problem, så kan du med fordel læse lidt om \"måske\" at kunne få windows til at rette IRQ værdier her : http://www.eksperten.dk/spm/27308

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 21:56 #26
>>scriptworld....ved ikke om spm. stadig er aktuelt, men jeg kan da se, at jeg helt har glemt strømforsyningen...
Du har jo typisk behov for en 300Watt PSU med alt det grje du har proppet i, men mange ældre PC\'er nøjes med en 230, eller endog 200Watt\'s PSU...

Det kunne meget let være årsagen til dine probelmer,
Ved for lille PSU bliver spændingen for lav, og der vil give kikes før eller siden...
prøv at checke om dinne venner har mere power (eler mindre udstyr)...altså i PC\'en... ;-)

Avatar billede lassebm Nybegynder
21. december 2000 - 02:21 #27
prøv evt. at downloade den nyeste opdatering til dit bundkort!
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. december 2000 - 02:23 #28
enig med teknik!
Prøv evt. at fjerne nogle komponenter så som dit netværkskort, brænder og dvd-drev! Det der ikke kræves for at din computer køre!!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. december 2000 - 13:46 #29
Det kunne jo være et forsøg værd.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
24. februar 2001 - 19:21 #30
Sker der mere her?