Avatar billede DaneX Praktikant
23. januar 2003 - 23:49 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

For høj ping, når andre er på LAN/WAN

Jeg deler min ADSL med min roommate, som downloader rigtig meget. Og problemet er at når han downloader, så stiger pingen i mit rollespil voldsomt.
Og vi snakker om en ping fra ca. 100ms til omkring 2000-2500ms og det gør spillet rimeligvis uspilleligt.

Hvad kan der være galt her?
Det virker som om at hans maskines netkort siger "Af banen, af banen - her kommer banen!" og nærmest fucker netværket op. Jeg kan sagtens selv få lov til at downloade med en rimelig hastighed selv når han sidder og suger til sig. Men pingen i mit spil er et stort problem for mig.

Nogen idéer?

Jeg kører WinXP Pro og min roommate kører Win98 SE.
Vi sidder på ADSL fra Cybercity med en Zyxel router som det er muligt for os at gå ind i opsætningen på.
Avatar billede DaneX Praktikant
23. januar 2003 - 23:53 #1
Det virker som om at spil protocolen ikke er aggresiv nok, hvis man kan sige det sådan. Er det noget man kan ændre på?
F.eks. at sætte forskellige porte til en højere prioritet end andre?
Jeg ved at ISP'er kan gøre dette, men kan man selv det som privat?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
23. januar 2003 - 23:57 #2
Der er efterhånden nogle programmer, som ved download er uhyggeligt gode til at tune forskellige parametre, så båndbredden udnyttes maksimalt. Det afhænger faktisk ikke alene af operativsystemet, men også hvilket download-program, han benytter.

Prøv eventuelt at eksperimentere med at bruge nogle andre programmer til download, f. eks. den indbyggede ftp-kommando.
Avatar billede DaneX Praktikant
24. januar 2003 - 00:00 #3
Her er i øvrigt min ping tider lige nu:
Ping statistics for 206.112.64.6:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 650ms, Maximum = 863ms, Average = 730ms

Og det er ikke engang en slem ping lige nu, men jeg har lige trukket hans kabel ud af hub'en og her er den normale ping:

Ping statistics for 206.112.64.6:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 106ms, Maximum = 133ms, Average = 113ms
Avatar billede DaneX Praktikant
24. januar 2003 - 00:00 #4
Darkstar:
Han downloader kun via Kazaa.
Avatar billede logout Nybegynder
24. januar 2003 - 00:03 #5
Hey - hvad med at benytte en switch i stedet. hubben sender jo pakker rundt i hele netværket - jeg tror en switch vil hjælpe jer!
Avatar billede logout Nybegynder
24. januar 2003 - 00:03 #6
og de er billige nu
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2003 - 00:06 #7
jeg har samme problem jeg deler adsl med 2 andre computere og når de ikke downloader har jeg ikke nogen problemer ligger på en ping på ca 200 ms så er oki hurtigt men lige så snart de begynder at downloade ryger den op på min. 1200 - 6000 ms
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2003 - 00:07 #8
og kører med switch det hjælper ikke
Avatar billede DaneX Praktikant
24. januar 2003 - 00:08 #9
logout:
Nu består vores netværk jo kun af 2 computere og en router.
Avatar billede logout Nybegynder
24. januar 2003 - 00:11 #10
Ja, men en switch distribuerer ALTID trafikken bedre end en hub. Men måske det ikke løser dit problem.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2003 - 00:13 #11
lige et hurtigt tillægs spørgsmål hvor spiller du henne
Avatar billede DaneX Praktikant
24. januar 2003 - 00:13 #12
Logout:
Ja det vil jeg godt give dig ret i - men i så lille et netværk som vores vil det ikke have nogen betydning.
Og som Gruf også skriver så er det ikke der problemet ligger.
Avatar billede DaneX Praktikant
24. januar 2003 - 00:13 #13
Gruf:
Jeg spiller Dark Age of Camelot (US versionen)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2003 - 00:14 #14
oki spiller selv mudspil på www.valhalla.com
Avatar billede DaneX Praktikant
24. januar 2003 - 00:15 #15
Ok - kender jeg ikke noget til. Hverken typen eller stedet.
Avatar billede logout Nybegynder
24. januar 2003 - 00:16 #16
OK, hvis han har prøvet det...
Avatar billede -eminem- Nybegynder
24. januar 2003 - 18:10 #17
at købe en switch hjælper absolut ingenting da det ikke er routeren der er overbelastet men selve båndbredden.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. januar 2003 - 08:18 #18
Svaret er at du må bede din kammerat stoppe med at downloade eller hvis han kun downloader fra kazaa så bede ham gå ind og sætte max download og upload på, men det er langtfra sikkert det vil hjælpe dig specielt meget.

ellers skal du ud i en enten dyr eller kompliceret løsning
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. januar 2003 - 08:18 #19
det var et svar ;)
Avatar billede DaneX Praktikant
31. januar 2003 - 01:14 #20
Nu kender jeg så ikke Kazaa, da jeg ikke vil røre det møj.
Men er det i Kazaa du siger at man kan sætte max download og upload på?
Avatar billede ts5584 Nybegynder
04. februar 2003 - 09:44 #21
har zyxel routeren traffic shaping ? det er ved at komme mere og mere i billige routere, og det skulle da kunne løse dit problem
Avatar billede aridian Nybegynder
18. august 2003 - 14:41 #22
Ja du kan let sætte max download og upload i kazaa, ville vel være rimeligt nok at han kun bruger halvdelen af jeres fælles download/upload, og det vil helt sikkert hjælpe noget på din ping.
Avatar billede aridian Nybegynder
18. august 2003 - 14:42 #23
oohh shit det var kun lige en 6 måneders gammel spørgsmål. sorry nm me :)