Avatar billede criterius.dk Nybegynder
20. januar 2003 - 12:55 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

ExpNote

Forslag til Kategorier:

Eksperten : ExpNote
Eksperten : ExpNote : Generelt
Eksperten : ExpNote : Opsætning
Eksperten : ExpNote : Udvikling
Eksperten : ExpNote : Udvikling : Bugs
Eksperten : ExpNote : Udvikling : Forslag
Avatar billede bearhugx Nybegynder
20. januar 2003 - 13:10 #1
Udenmærket ide :-)

Det hjælper også til at få expNote til at være en mere integreret del af eksperten.dk
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 13:17 #2
Jeg ville være meget begejstret hvis disse kategorier var at finde :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
20. januar 2003 - 13:18 #3
Evt. i en overgangstid på notens hjemmeside ...

BTW - hvor mange har hentet den og tester ???
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. januar 2003 - 13:34 #4
Hvad er ExpNote?
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 13:42 #5
Jeg ved ikke hvor mange der har downloadet klienten, men 50 har p.t. tilmeldt sig expnote-tjenesten.

Hvis der skal meget mere guf på expnote-siden har vi brug for en dedikeret webmaster. Jeg har simpelthen ikke tid til at pudse systemet af, svare på brugerspørgsmål og viderudvikle klienten på en gang...
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 13:43 #6
darkstar >> http://expnote.exp.dk
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
20. januar 2003 - 13:48 #7
dasj >>

OK - helt i orden, det forstår jeg godt :)

Her var så en oplagt opgave for en person, der gerne vil arbejde med systemudvikling og -planlægning og som ønsker en god reference ...

Måske du burde spørge efter / rekrutterer én i en af de andre kategorier ...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
20. januar 2003 - 14:05 #8
Jeg er interesseret i at være webbie :-)
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 14:11 #9
Jeg har allerede én på tråden som måske vil udvikle en ny expnote-klient i C/C++. Nu må vi se hvad han siger, når han har fået kigget dokumentationen igennem :)
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 14:11 #10
bearhugx, skriv lige til mig på icq, så finder vi ud af noget.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. januar 2003 - 14:21 #11
Det lyder som en lidt besynderlig ting at man skal have sin egen klient. Hvorfor ikke bare sende en besked via ICQ eller AOL Messenger?
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 16:03 #12
Det er vidst forsøgt, men jeg tror ikke udfaldet var successfuldt. Jeg finder det nu ikke besynderligt at have sin egen klient...
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. januar 2003 - 16:27 #13
Tror i ikke at en underkategori under Eksperten-kategori'en ville være rigeligt i første omgang!? :)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2003 - 16:28 #14
Jeg har hentet expnote og installeret det men fatter virkelig ikke hvad det kan bruges til.... der er bare en blå skærm... Men det er måske en meget skrællet Beta udgave? :D
Avatar billede cozey Nybegynder
20. januar 2003 - 16:47 #15
Hvis ikke i allerede har en, så er jeg da evt. interesseret i at lave et design til siden (Det virker lidt BETA-agtigt nu) ...
Avatar billede dsj Nybegynder
20. januar 2003 - 16:52 #16
Hjemmesiden ER lidt beta-agtig, men et nyt design skulle være på vej.
Avatar billede initializing Nybegynder
20. januar 2003 - 16:53 #17
Ej i mener ikke at ExpNote behøves en kategori vel? Der er jo intet svært ved det.. Tast brugernanv ind og vupti.. Så kører skidtet..
Avatar billede initializing Nybegynder
20. januar 2003 - 16:54 #18
Dsj tjek nu din mail.. Det var det ang. ExpNote som du sendte til mig..
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. januar 2003 - 17:08 #19
>>initializing
Det kunne jo også være foreslag til viderudvikling af serveren, bedre features i klienten, andre klienter, problemer i forbindelse med tilslutning, firewall-problermer, skidet-vil-ikke-starte-hvad-gør-jeg-spørgsmål osv....

Kan absolut ikke se hvordan en expNOTE-kategori skulle kunne undværes... Måske kan den i nogle uger endnu, men som tingene udvikler sig tror jeg ikke vi slipper uden om endnu en kategori omkring Eksperten! :)

I den forbindelse kunne man måske samtidig fjerne "Hjælp Eksperten"... Normalt bliver den brugt til spørgsmål som handler om alt muligt andet end Eksperten, de spørgsmål der ellers stilles i kategorien burde enten være under Eksperten : Generelt eller Eksperten : Forslag... ;)

//hermandsen
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. januar 2003 - 17:11 #20
>>initializing
Der er også nogen der mener at der intet svært er ved Internet Explorer, men alligevel findes der en kategori til den, som indeholder godt 100 spørgsmål...

//hermandsen
Avatar billede cozey Nybegynder
20. januar 2003 - 17:20 #21
initializing>>>
Måske vil kategorien ikke blive brugt ligeså meget som f.eks. Programmerinf - script - php, men hvad kan det skade at den kommer? ...
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. januar 2003 - 17:34 #22
Jeg synes stadigvæk ikke at der er smart at den skal have sit egent program.

Det er langt mere oplagt at bruge tiden på at udvikle det, som der skal til for at lave en fed service, fremfor at genopfinde den dybe tallerken. Projektet har ikke de store chancer for at overleve på denne måde.

Hvorfor ikke følgende:

Ekspert X har ICQ kørende og der kommer en besked:

"Hvordan får jeg ASP til at virke med database X?"

Fordi at han mener at kunne svare på spørgsmålet åbner han beskeden og svarer direkte via ICQ:

"S: Prøv at åbne kontrolpanelet [...] og så videre.

Den efterfølgende dialog kan for Ekspertens vedkommende foregår 100% via ICQ (eller en anden IM), imens at det hele bliver lagret på Eksperten som hidtil.

*Det* ville være smart.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. januar 2003 - 17:36 #23
Teksten "[...] Ekspertens vedkommende [...]" skal læses som "[...] Ekspert X's vedkommende [...]".
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. januar 2003 - 17:53 #24
>>_darkstar_
Kan godt se din ide, men den indeholder MANGE problemer!!!

- En travl person på Eksperten modtager måske 20-30 nye spørgsmål hver dag... Svarer han/hun så samtidig på spørgsmål kommer der ekstra beskeder, hvilket betyder at vi måske når op på 60-70 mails... Det bliver uoverskueligt at have på ICQ! Her ville det f.eks. være smart at kunne dele sine meddelser op i grupper, så du får ud for hver kategori.
- Der findes mange ICQ-klienter... Jeg bryder mig absolut ikke om den som flertallet bruger fra www.icq.com... Den er langsom, tager en masse ram og er fuldt med reklamer (bruger selv Miranda-ICQ)... Det leder samtidig til problemer med history, som måske ikke understøttes ret godt af den enkelte klient.
- Brugeren SKAL have ICQ installeret, hvilket nogle måske ikke bryder sig om, der i blandt mig!
- Hvornår ved man at man har læst et spørgsmål? Jeg har et godt stykke over 1000 ulæste mails i min indbakke. Hvis det var ICQ-beskeder ville jeg da være helt væk på hvilke jeg ønskede at læse, og hvilke jeg ikke ønskede at læse...

Hvis det endelig er, så må det komme som et plug-in til f.eks. Miranda-ICQ eller Trillian, men så er det stadig en ny protokol der skal udarbejdes...

For mig handler det nok mest om at ICQ har for mange begrænsninger til hvad crew'et bag expNOTE/Eksperten ønsker, samt at brugerne på Eksperten skal tvinges til at installere ICQ!
Jeg vil da heller ikke tvinges til at skulle bruge Internet Explorer, bare for at kunne komme på internettet. Desværre er jeg af og til nød til det pga. latterlige MS-elementer, men de sider undgår man så bare...

Kan du se hvor jeg vil hen? Hvor mange mails modtager du selv om dagen fra Eksperten?

//hermandsen
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. januar 2003 - 19:17 #25
Argh.. Nu har jeg lige skrevet en kilometer lang tekst, hvorefter at den blev smidt væk fordi at min session var timet ud. Æv.

hermandsen>> - En travl person på Eksperten modtager måske 20-30 nye spørgsmål hver dag... Svarer han/hun så samtidig på spørgsmål kommer der ekstra beskeder, hvilket betyder at vi måske når op på 60-70 mails... Det bliver uoverskueligt at have på ICQ!

Men så er der jo netop Ekspertens almindelige hjemmeside.

hermandsen>> Her ville det f.eks. være smart at kunne dele sine meddelser op i grupper, så du får ud for hver kategori.

Det kan man vel også lave på den ene eller anden måde. hvis ikke andet så laver man en afsender for hver kategori.

hermandsen>> - Der findes mange ICQ-klienter... Jeg bryder mig absolut ikke om den som flertallet bruger fra www.icq.com... Den er langsom, tager en masse ram og er fuldt med reklamer (bruger selv Miranda-ICQ)... Det leder samtidig til problemer med history, som måske ikke understøttes ret godt af den enkelte klient.

Jeg er ikke fanatisk tilhænger af ICQ og bruger det blot som eksempel fordi at det er den mest kendte.

hermandsen>> Brugeren SKAL have ICQ installeret, hvilket nogle måske ikke bryder sig om, der i blandt mig!

EH??!?! Hvad er det nu lige at der er under udvikling? Et eller andet program, som man *SKAL* have installeret for at kunne få disse beskeder fra Eksperten. Den eneste forskel er, at det ikke er nær så velafprøvet og stabilt, samt ikke mindst - at man kun kan bruge det til én ting.

hermanden>> Hvornår ved man at man har læst et spørgsmål?

De ligger vel i ens ICQ-indbakke...

hermandsen>> Jeg har et godt stykke over 1000 ulæste mails i min indbakke. Hvis det var ICQ-beskeder ville jeg da være helt væk på hvilke jeg ønskede at læse, og hvilke jeg ikke ønskede at læse...

Jeg kan ikke se hvad argumentet er. 1000 ulæste beskeder er og bliver 1000 ulæste beskeder hvadenten de ligger i din indbakke i ICQ eller i dit postprogram.

hermandsen>> Hvis det endelig er, så må det komme som et plug-in til f.eks. Miranda-ICQ eller Trillian, men så er det stadig en ny protokol der skal udarbejdes...

Men det ville jo være En God Ting(tm) fordi at man dermed benytter teknologier som mange bruger i forvejen.

hermandsen>> For mig handler det nok mest om at ICQ har for mange begrænsninger til hvad crew'et bag expNOTE/Eksperten ønsker, samt at brugerne på Eksperten skal tvinges til at installere ICQ!

Du har godt nok stirret dig blind på mit eksempel med ICQ. Så du ikke at jeg skrev "eller en anden IM"?

hermandsen>> Jeg vil da heller ikke tvinges til at skulle bruge Internet Explorer, bare for at kunne komme på internettet. Desværre er jeg af og til nød til det pga. latterlige MS-elementer, men de sider undgår man så bare...

Osse i den grad. Man kunne også ooverveje om ikke man kunne lave det som en lille Java-applet, som kunne bo i et lille browservindue. Jeg synes bare at det  er totalt overkill at lave sin helt egen softwaredistribution for noget som en IM (eller en plugin til samme) burde kunne håndtere.

Jeg har helt klart den frygt at det vil afholde mange fra at bruge programmet fordi at det er for omstændeligt. Selv forsøger jeg at installere så lidt software, som muligt fordi at der desværre er masser af ekstremt dårlige installationsprogrammer derude, som sviner ens computer til med filer og underlige indstillinger.
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. januar 2003 - 21:12 #26
>>_darkstar_
"Jeg kan ikke se hvad argumentet er. 1000 ulæste beskeder er og bliver 1000 ulæste beskeder hvadenten de ligger i din indbakke i ICQ eller i dit postprogram."

Åbner du en besked fra en bruger på ICQ, lad os sige en Eksperten-spørgsmål-uddelere-bruger... Så ligger der måske ikke bare en besked, men flere 100, hvis man evt. har været på ferie... Så er det da ikke lige sikkert at jeg har tid til at tjekke dem alle i gennem, eller lade min computer stå tændt, så jeg kan se hvor langt jeg er kommet med at tjekke spørgsmål i gennem...

En IM-indbakke og en mail-indbakke er måske ikke så forskellige, men  som oftest er history-funktionen i en IM-indbakke bare til at vise tekst. Ved udmeldinger fra Eksperten snakker vi kategori, bruger, point, link og måske fuld tekst indhold af spørgsmålet, hvilket vil være uoverskueligt i ren tekst. Jeg ved ikke med dig, men jeg ville være godt træt af at skulle kigge hele min history i gennem for at finde det link jeg skulle bruge, kopiere linket, åbne det i Phoenix og så markere beskeden som læst (hvor sidst nævnt endnu ikke er noget jeg har set i nogen IM)...

- Den med den travle person der har mange mails hver dag... bla bla bla...
"Men så er der jo netop Ekspertens almindelige hjemmeside."
Jeg kan da ikke se noget sted på Eksperten der giver en oversigt over hvilke sider jeg sidst har læst hvor jeg fik en mail fra...
Det der skal til er en oversigt der viser at du har de og de meddelser fra Eksperten, og at enkelte af disse er blevet læst af dig!

Selv benytter jeg et system i denne retning:
http://hermandsen.adsl.dk/mail.png

Outlook Express har jeg så indstillet med nogle meddelses regler som gør at de rigtige mails kommer de rigtige steder hen... På den måde kan jeg hurtigere få tømt ud i mine mails og overskue tingene...

Det får du hverken ICQ eller nogen anden IM til, med mindre de(n) er bygget til det...

Ville man så overveje at bygge et plugin til en sådan IM, så ville det da også være fint, og dem med den rigtige IM kunne så også få glæde af det, men hvad så med os andre? Tjaaa, enten installerer vi et eller andet nyt program som vi kun bruger til Eksperten. Programmet indeholder desuden en masse funktioner som vi ikke har brug for, det ligger altså bare og optager plads og ressourcer (hey, vi burde sætte MS på sagen, det klarer de godt med deres OS efterhånden)...

Så er du også i mod at vi bygger vores egen klient til at tage sig af tingene.
Når nu det program er rettet direkte mod en funktion, så tror jeg mange vil have fuld forståelse for at enten installerer de det program, eller også må de leve med en fyldt mail-box.

Som du kan se har dsj netop også meldt ud af der sidder en C++-programmør på sagen som vil oprette en klient til Win32, så kan os der har gidet at betale en masse penge til en lille krumrygget mand med fedtede briller, få flere valg muligheder...

Jeg synes absolut ikke at du har nogen grund til at være kritisk. Systemet er et tilbud, tag det eller lad være... Synes du der mangler ICQ-support, så kontakt dsj og spørg til dokumentationen, så kan du evt. få lov til at udvilke dit eget ICQ-plugin!

//hermandsen
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
20. januar 2003 - 21:56 #27
Hmmmm..... igen har du overset min note om ICQ eller blot ignoreret den.

Jeg tror jeg vil trække mig pænt ud af diskussionen og passe min konto med alle mine fine, Ekspert-points før at denne her diskussion går i kludder.

God vind.
Avatar billede hermandsen Juniormester
20. januar 2003 - 23:20 #28
Kommentar: _darkstar_
"Jeg synes stadigvæk ikke at der er smart at den skal have sit egent program."
Jeg har netop argumenteret for at expNote SKAL have sit eget program, af brugervenlige årsager... Du finder ikke et program som er skræddersyet til Eksperten-brugernes behov, hvilket jeg har prøvet at forklare dig hele tiden...

Jeg håber ikke du er sur, for det er absolut ikke det der har været meningen. Jeg prøver bare at argumentere for at expNote er et godt system som endnu ikke er færdigt... Giv det tid! ;)

//hermandsen
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 14:22 #29
Lukket ;o)