Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:26 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

ip adresse

Hej!

Jeg sidder med en windows 2000 server på et netværk. Denne maskine skal være webserver. IP adressen udadtil er 80.160.128.2

når man skriver denne ip adresse i IE skal man altså havne her på serveren.

jeg har fået at vide af tdc at der sendes videre til følgende ip adresser når der kommer en forespørgsel på 80.160.128.2

port 80 --> 192.168.1.3
port 21 --> 192.168.1.4
port 53 --> 192.168.1.4
port 25 --> 192.168.1.2

alle skal gå til denne server.

samtidig skal jeg dele internet forbindelsen med de andre på netværket. der sidder to netkort i.

domænet på serveren hedder call4u.dk - hindrer det adgang til domænet www.call4u.dk på nettet? det har jeg haft nogle problemer med nemlig..

det var en del spørgsmål - håber nogle kan hjælp hurtigt!!

point gives når der hele er løst :)

mvh JG
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:28 #1
jeg giver gerne flere point...
Avatar billede webcon Nybegynder
19. januar 2003 - 16:34 #2
Det er korrekt at TDC router din forbindelse på din fast IP, til de angivne 192.168....

Jeg går ud fra at du benytter IIS på din W2K, så hvis du vil have "Internet" på den, skal din server have ip-adressen 192.168.1.3, samtidig kan du give det andet netkort en anden ip-adresser til brug for dit netværk.

Kaldet fra internettet www.call4u.dk vil så også fungere.

/webcon
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
19. januar 2003 - 16:34 #3
Din server skal have IP-nummeret 192.168.1.3.

Jeg kan ikke helt se hvad for andre spørgsmål du har. Det ville være gavnligt hvis du brugte spørgsmålstegn der hver der er tale om et spørgsmål og ikke en konstatering.
Avatar billede webcon Nybegynder
19. januar 2003 - 16:39 #4
Hvilke IP-adresser benytter du dig i øvrigt af på dit netværk ?

/webcon
Avatar billede webcon Nybegynder
19. januar 2003 - 16:41 #5
Det mest hensigtsmæssigt er selvfølgelig, at alle dine brugers IP-adresser ligger i rangen: 192.168.1.10 - 192.168.1.254, med Mask: 255.255.255.0. herved har du også reserveret 10 ip-adresser til dine faste servere. Alle dine brugere skal så have en default gateway, som der hos TDC er 192.168.1.1.

/webcon
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:43 #6
det hele er sådan set et stort spørgsmålstegn... jeg aner intet om 2000 server..

jeg har givet computeren domænet call4u.dk - men det skal ikke have noget med internet domænet www.call4u.dk at gøre - denne side ligger nemlig ved et webhotel..

jeg bruger ISS.

skal jeg give den internet forbindelse jeg IKKE har delt, IP adressen 192.168.1.3 - og hvad skal jeg så give den anden?

inde i sharing i den ene forbindelse er der noget der hedder services - hvad skal slås til der og hvordan for at nettet virker på de andre computere?
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:44 #7
webcon: ok - det starter jeg lige med.
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:46 #8
hvordan skal DHCP sætter op korrekt?
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:50 #9
webcon: nu har jeg i DHCP sat start - end til: 192.168.1.10 - 192.168.1.254
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
19. januar 2003 - 16:58 #10
der svares ikke på 80.160.128.2 - selvom jeg har lavet min ip adresse til 192.168.1.3
Avatar billede langbein Nybegynder
19. januar 2003 - 23:16 #11
"jeg har fået at vide af tdc at der sendes videre til følgende ip adresser når der kommer en forespørgsel på 80.160.128.2

port 80 --> 192.168.1.3
port 21 --> 192.168.1.4
port 53 --> 192.168.1.4
port 25 --> 192.168.1.2

alle skal gå til denne server. "

Hva slags internettforbindelse er det du har og hvordan er det de nevnte portene blir forwardet til lan ? For å spørre på en litt annen måte: Hva er det som sitter mellom Windows 2000 serveren og internett tilkoplingen ? Et ADSL router/modem ? (Det er i så fall den som sørger for forwardingen til de aktuelle interne IP.)

Det vil eventuelt være helt uvanlig å forwarde til 3 forskjellige interne ip, dersom alle den nevnte funksjonene skal kjøre på den samme server. Det mere "vanlige" vil være å forwarde alle de aktuelle portene til den samme ip.

Hva slags nettverksoppsett er det snakk om ? Et typisk hjemmenettverk eller noe mere "bussinessrelatert". (Det vil vel være litt uvanlig å kjøre en server inne på lan for en profesjonell anvendelse. For et hjemmenettverk så bør vel dette kunne passere som ok.)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. januar 2003 - 23:21 #12
"jeg har givet computeren domænet call4u.dk - men det skal ikke have noget med internet domænet www.call4u.dk at gøre - denne side ligger nemlig ved et webhotel.."

For de andre brukerne ute på internett eller for www.call4u.dk så skulle ikke dette ha noe å si. For dine egne PC'er på ditt lan, så kan det vel kanskje få den effekt at dine egne PC'er kan ta feil hvis man forsøker å gå inn på denne adressen.

Det som "bestemmer" for trafikken ute på internett er de regisreingene som ligger her:
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?action=cmsview&language=da&
Avatar billede webcon Nybegynder
19. januar 2003 - 23:45 #13
Du kan godt have et domænenavn på din server som du har gengivet, men kun såfremt du har sat DNS op på din server, som forwarder til www.call4u.dk.

Hvis man i en brugers browser skriver www.callu4.dk tror netværket, at det er dit domæne call4u.dk den skal kalde, og ikke www.call4u.dk.

/webcon
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
20. januar 2003 - 17:40 #14
langbein: jeg har tdc adsl erhverv. der sidder en router der forwarder til disse ip'er. jeg forstår heller ikke hvorfor det er til 3 forskellige interne ip'er - men det kan jeg få dem til at ændre.
hvorfor skal man ikke køre en server inde på LAN til proffesionelt brug? det er meningen man skal logge ind på serveren fra de andre computere - så alle dokumenter osv ligge gemt på serveren og ikke på de enkelte computere. og så man kan logge ind med samme brugernavn fra alle computere.

webcon: hvordan sætter jeg DNS op på serveren?
Avatar billede langbein Nybegynder
20. januar 2003 - 20:50 #15
Dersom man skal bruke bare en server, så bør man sette bare en ip på denne og så bør man forwarde til denne ene ip. (I Linux så er det faktisk rent teknisk mulig å tilordne flere ip til en net adapter, men man pleier vel ikke å bruke dette på denne måten.)

Hvorfor ikke server inne på Lan ..

Til profesjonelt bruk så er det vanlig å dele inn i nettverkssegmenter med forskjellig sikkerhetsnivå, gjerne typisk en ytre "rød" sone (Internett) så en mellom sone, dmz eller "orange", og så innfor denne en "grønn" LAN sone.

Dette kan man i prinsipp oppnå på to forskjellige måter:

A. Man benytter 2 stk firewalls. Den ytre firewall filtrerer bort uøsnket trafikk, men slipper gjennom trafikk til servere på mellomsegmentet/dmz/orange sone og den trafikken som skal videre inn på LAN. I enden av dmz/orange sone så finner man en ny firewall mellom dmz/orange sone/server sone og lan/grønn sone. Man tillater i prinsipp ingen trafikk in til lan/grønn sone bare ut. (Fargene Rød/Orange/Grønn er hentet fra beskrivelsene til smoothwall.)

B. Man bryker en firewall/router med tre nettverksporter, Port 1. Rød sone, Internett. Port 2 DMZ orange sone / servernettsegment Port 3 LAN intern sone. Igjen så gjelder prinsippet om at man tillater nødvendig trafikk inn til servernettsegmentet, men ikke inn til LAN

Dette er de "teoretisk rene løsninger". Det finnes selvfølgelig et utall mellomløsninger, eller anfdre varianter, for eksempel egene firewalls inn til serverne eller inn til workstations.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. januar 2003 - 20:54 #16
Smoothwall er ellers et eksempel på en firewall som baserer seg på 3 port løsningen for å skille mellom lan, dmz og wan/internett.
http://www.smoothwall.org/
Avatar billede webcon Nybegynder
21. januar 2003 - 03:40 #17
Hej jgrantzau ::)

Jeg tog for givet, at din 2000 server er en DC´er, eller hvad ??

Hvilket styresystem bruger du til dine klienter, NT4 W2000 ??

Hvis du skal have TDC til at foretage ændringer i din router, så koster det 1200 kr.

Du skal tilføje DNS som en service, men det er lidt mere langhåret.

/webcon
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
21. januar 2003 - 08:04 #18
serveren er 2000 server, familiy edition...

de andre bruger XP.

jeg har været i gang med at konfigurere DNS  - men gik fra det igen.. :) Det går nok med de 1200 - bare det kommer til at virke.

Jeg kan så når jeg ikke giver serveren en fast ip får den en adresse som f eks.:
192.168.0.9 og ikke 192.168.1.9 (eller andet endetal)

når jeg giver begge min netkortsforbindelser en ip virker internettet ikke, kun når jeg giver den ene eller ingen af dem IP manuelt. -  hvor kan jeg foresten se min interne IP - når den ikke, som i XP, bliver vist i Status for forbindelsen?
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
21. januar 2003 - 08:05 #19
(puh - det bliver et langt spørgsmål det her - skal nok oprette et mere med flere point hvis vi engang blive færdige :)
Avatar billede langbein Nybegynder
21. januar 2003 - 10:09 #20
Hvordan se sin ip (på den aktuelle maskin), kommando: "ipconfig"

Ip ut mot internett: http://www.myip.dk
Avatar billede langbein Nybegynder
21. januar 2003 - 10:15 #21
En server må alltid kjøre med fast ip. (Ellers så vil ikke de andre PC'er pluss internett router vite hvor den er.)

Dersom du ikke kan få tingene til å kjøre dersom du konfigurere manuelt så kan vel dette muliggens ha sammenheng med at du ikke har satt opp dens resolver rett.(KOnfigurering av dns resolver = å oppgi ip adressen til den eksterne dns serveren du benytter deg av. Denne settes ellers opp automatisk dersom du benytter dhcp, altså automatisk tildeling av ip.

Har du forresten 2 kort i serveren ?? Hvordan er dette koplet opp ?? Er det snakk om 2 stk pc med hver sitt nettverks kort ??
Avatar billede langbein Nybegynder
21. januar 2003 - 10:20 #22
For å sjekke om forbindelsen til internett + dns resolver fungerer:

"ping eksperten.dk"

For å sjekke om forbindelsen er ok, mes dns resolver funksjonalitet mangler:

"ping 195.184.98.141"  (Eksperten.dk sin ip.)
Avatar billede langbein Nybegynder
21. januar 2003 - 10:21 #23
For å se hvordan ip pakkene "jumper avgårde"

"tracert eksperten.dk"
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2003 - 10:36 #24
jamen sikke svært og indviklet i gøær det altsammen....

For at få www.call4u.dk til at virke på internettet skal port 80 forwardes til din server. Port 80 er Web, port 25 er normalt FTP - de andre kender jeg ikke.

Du skal kontakte TDC og sige hvilke porte du vil skal forwardes til hvilke IP-adresser.

Eksempel : port 80 forwardes til 192.168.1.3 - så skal din webserver have denne IP-adresse.
Forklaring : Når jeg i min Internet Eksplorer skriver www.call4u.dk vil min computer slå op i en "telefonbog", (kaldet DNS), for at få "telefonnummeret" (IP-adressen) til www.call4u.dk
Min computer får så at vide at IP-adressen til www.call4u.dk er 80.160.128.2
Min comp vil så forsøge at lave forbindelse til 80.160.128.2 ved at bruge port 80, som typisk bruges til hjemmesider. Denne forbindelse bliver så dirrigeret til (som du skrev) til 192.168.1.3 på dit netværk, hvilket derfor skal være den IP-adresse din webserver skal have :-)

For at dele internetforbindelsen skal du have en Hub eller en switch.
Du har nemlig en router, skriver du, så derfor behøver du ikke bruge serverens andet netkort til  at dele internetforbindelsen. Netstikket fra routeren skal blot sættes direkte i din hub/switch og ligeledes netstik fra alle dine computere - incl. din server.

Håber det er svar nok

//Hansi
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2003 - 10:41 #25
Ups.... fattede først nu, at du har www.call4u.dk hosted på et webhotel.
Det ændrer nu ikke meget - forklaringen er den samme.
PS. jeg anbefaler du venter lidt med at konfigurere DHCP, DNS og sager indtil din webserver virker.

PPS. jeg ved det - det skulle have været et svar og ej kommentar....

Held og lykke med det hele.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2003 - 10:50 #26
""domænet på serveren hedder call4u.dk - hindrer det adgang til domænet www.call4u.dk på nettet? det har jeg haft nogle problemer med nemlig..""

Hvis du mener fra hele verden ? nej, det gør det ikke :-)
Hvis din server heddder call4u.dk kan det give nogle problemer hvis du vil finde www.call4u.dk fra nogle af dine andre Pc'er.
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
21. januar 2003 - 17:24 #27
langbein: jeg har 2 netkort i een maskine.
jeg kigger på de ting du har sagt!

hansimann; tak for svaret! jeg mente nemlig om det ville give internet problemer med at nå www.call4u.dk og call4u.dk (da disse bruges til mail administration af website..)

jeg takker for alle jeres svar - sidder ikke lige med maskinen her nu, men vil vende tilbage hertil når jeg har afprøvet de forskellige svar.

mvh J. G.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. januar 2003 - 00:13 #28
Hvis spørsmålet ikke er forstått rett så er det ikke sikkert at svaret er helt bra.

Hvofor sitter det to nettverkskort i en maskin. Hva er grunnen til dette ?? For det dreier seg vel ikke noen form for routing eller proxy tjenester gjennom denne maskinen ???
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2003 - 10:56 #29
Held og lykke med det!

Langbein >> Jeg er helt enig, men jeg tror bare ikke det er så avanceret. :o)

Forresten - Langbein - er det ikke Fedtmule på dansk ? (altså Goofy ?)

Hilsen Hansi!
Avatar billede jgrantzau Nybegynder
14. juli 2004 - 13:57 #30
-