Avatar billede brygger29 Nybegynder
16. januar 2003 - 18:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Terminal server

Hej, jeg er  færd med at sætte en terminalserver op som skal bruges til hjemmearbejdspladser. Det er imidlertid behov for at man kan se sine lokale drev når man er logget på terminalserveren. Jeg kan se at der er mulighed for at vælge automatisk tilkobling af lokale enheder så som printer, drev... men jeg kan ikke få den til at vise mit lokale drev. Jeg forestiller mig at det er muligt at overfører data fra klienten til server på denne måde, men er der en derude som har erfaring med denne del af Terminal server. Jeg læste på microsofts side omkring dette, og de skriver at denne funktion kun virker med Citrix ICA baserede klienter. Men en Citrixklient kan mig bekendt jo kun komme på en citrixserver?!? :o).
Avatar billede brygger29 Nybegynder
16. januar 2003 - 20:19 #1
Jeg har nu læst lidt videre, og fundet ud af at der er et lille program som hedder drive share i ressource-kittet til w2k-server. Det vil jeg prøve imorgen. Kommentarer til ovenstående modtages stadig gerne. Jeg lukker spørgsmålet imorgen hvis jeg selv har fundet løsningen.
Avatar billede webcon Nybegynder
17. januar 2003 - 00:27 #2
Hvis du skal bruge Terminal service til hjemmearbejdspladser, og de skal kunne se sine lokale drev og ikke netværksdrevene, så skal du gøre det med en
"group policy". Personligt syntes jeg det lyder farligt med terminal service, hvis de ex. skal kunne se C-drevet på serveren...

/webcon
Avatar billede webcon Nybegynder
17. januar 2003 - 00:29 #3
Det er korrekt, at Citrix ICA baserede klienter kun virker til en citrixserver, men det er også langt mere sikkert, idet brugeren får et virtuelt c-drev, og ikke det originale c-drev på serveren.
Avatar billede brygger29 Nybegynder
17. januar 2003 - 10:22 #4
Group Policies?, det er jeg ikke noget omkring i min søgen. Kan de se deres lokale diskdrev med en opsætning i Group Policies?

Jeg brugte ressourcekittet, men fungerede stadig ikke. Iflg Microsoft's side, kan terminalservere mappe de lokale drev, så de kan findes i "my computer" i deres remote session. Det er den funktionalitet jeg er ude efter. Skulle virke, men er tilsyneladende ikke sådan ligetil.
Avatar billede sysop Juniormester
17. januar 2003 - 11:30 #5
Har du tænkt på, at de med terminal server uden problemer og måske bare er uheldige, kan slukke serveren?
Avatar billede brygger29 Nybegynder
17. januar 2003 - 11:40 #6
ja, det har jeg. Virksomheden har kørt med Terminal serveren i lang tid, og dette er egentlig bare en udvidelse af dette da vi har 2 personer som skal kunne arbejde fra anden lokation og smide filer over til os.

Jeg har brugt en del tid på at læse, og kan se at der er group policy til xp mht terminal server - men synes ikke jeg kan se at der er til win2000. Men Remote desktop blev jo også udgivet med winxp så vidt jeg husker.

Men ja, risikoen for at man skal ud og starte serveren igen er der.
Avatar billede webcon Nybegynder
18. januar 2003 - 17:11 #7
Det er korrekt, at Remote Desktop blev udgivet med XP, men ikke terminal server. Hvis du skal have mappet et drev til brugeren, skal du bare lave et logon script med ex. net use F: \\servernavn\sharenavn

/webcon
Avatar billede brygger29 Nybegynder
19. januar 2003 - 12:18 #8
Ja, hvis det bare var serverens netværksdrev som skulle mappes så ville det ikke være så svært - men det er brugerens drev på den maskine (som er klient) der skal mappes. Jeg har testet det ved at bruge remote desktop på winxp her i fredags, og der figurerede brugerens lokale drev sammen med serveres så det var muligt at overføre filer fra f.eks en win2000 til winxp - men det er en funktionalitet i winxp.

Jeg har endvidere læst i ressourcekittet til win2000, at man imidlertid godt kan lave sådan et driveshare i win2000 - men at man der så skal bruge et lille program+dll fil som man ligger i den serverinstallation som terminalserveren skal køre på som så gør at den er istand til at mappe brugerens drev på hans maskine. Brugeren skal så tilsvarende ligge 2 filer på hans maskine for at det fungerer. Men det virkede sgu heller ikke :o).

Kunne være man efterhånden skulle vende tilbage til ideen om VPN :o)
Avatar billede webcon Nybegynder
19. januar 2003 - 16:30 #9
Hvad forventer du at en VPN forbindelse skulle gøre med det ??

VPN´en kan kun validere en given bruger/gruppe, ikke mappe til nogle drev.

/webcon
Avatar billede brygger29 Nybegynder
19. januar 2003 - 22:42 #10
Rigtigt, og udover dette ville vi give enkeltpersoner mulighed for at ssh'e indtil vores server hvis de har brug for at uploade...

Jeg synes bare at det kunne have været smart hvis jeg kunne få sat en terminalserver op i w2k som jo allerede er en del af windows. En mulighed kunne også være en .net server.
Avatar billede webcon Nybegynder
20. januar 2003 - 00:04 #11
Ja, det var da en mulighed med .net server, hvis du har en BETA udgave, ellers må man pænt vente.

/webcon
Avatar billede brygger29 Nybegynder
20. januar 2003 - 17:10 #12
Jeg fandt selv ud af en løsning, for at driveshare fra ressourcekittet kan fungere, skal brugerne være med i gruppen "terminal server users" - ellers har de ikke rettighed til at vise deres drev åbenbart. Nu vises deres lokale drev fint i serverens explorer/my computer.

Så ved man det :o)