Avatar billede landesman Nybegynder
15. januar 2003 - 10:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PHP, MySQL hvor starter jeg ?

Hej

Jeg har lige invisteret 2 hæfter fra IDG, PHP og MySQL. Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal begynde, er der nogle der kan lave en "handlingsplan" ;o)

Mvh
Landesman
Avatar billede jensendk Nybegynder
15. januar 2003 - 10:58 #1
Start på PHP, brug evt www.webcafe.dk's sider om PHP til at kome igang.
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. januar 2003 - 11:04 #2
Mit bedste råd er som følger :

1. Læs hurtigt igennem de to hæfter. Bar sæt dig godt til rette og læs dem, helst et helt hæfte af gangen uden for meget pause. På den måde får du dannet dig et overblik.

2. Gå så igange med hæfterne forfra igen. Denne gang skal du dog gå i dybden med eksemplerne, de tilhørende forklaringer kan du fokusere mindre på nu. Det bedste er at lege med eksemplerne, så du får en bedre forståelse af hvordan det fungrer. Forståelse er vigtigere end at kunne tingene i hovedet, efter min mening.

3. Gå igang med forskellige små projekter, og fortsæt så med noget lidt større og så videre ind til du mener du er helt inde i det der står i bøgerne. I den omgang lærer du med garanti også en masse andet, bla fra dokumentationen på www.php.net/manual/en/ (den er din bedste og mest værdifulde ressource)

4. Gå igang med at finde mere på internettet. Der går nok en del til før du rigtigt kommer til dette punkt, jeg er først rigtigt nået her til efter ca. 2 år
Avatar billede coolby Nybegynder
15. januar 2003 - 11:07 #3
1. Hent PhpTraid
2. Køb Bogen "Start på PHP" (bestemmer du selv hvilken en)
3. Lær alle variablerne at kende først
4. Lav så eksempler, så du ved hvad de gør og ikke gør
5. Når du kan det så starter du med større projekter når du kan PHP

Mvh CoolBy
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. januar 2003 - 11:21 #4
Punkt 4 handler mest om større ting som andre databaser end mysql, XML/XSLT og relaterede teknologier, samarbejde med Flash og muligvis Java, og den slags som kræver at du går i dybden med nye emner/teknologier, og på nogen punkter helt starter forfra med det du allerede vidste fordi det ikke helt passer sammen med det nye. Lærer at tænke anderledes end før.

Angående punkt 3 vil du hele tiden finde nye ting du ønsker at studere, primært små ting som f.eks. sessions, sikkerhed, performance, objekt orientering og den slags som forbedrer dine evner, og som er nødvendige før du fortsætter med de større ting i punkt 4

Men med de par grundlæggende punkter at holde sig til skulle du være godt på vej :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. januar 2003 - 11:50 #5
Nu kender jeg ikke din niveau så dette er måske malplaceret, men en ting jeg ofte har lyst til at sige er:
  Lær HTML først og lær det godt.
Det du bruger PHP til er at lave en html-side. så uden at kende HTML kommer du ikke langt.

når html så er på plads kan du koncentrere dig om php, og så tilsidst mysql.

mvh JakobA
Avatar billede landesman Nybegynder
15. januar 2003 - 17:06 #6
tangeveje får point for hjælpen. Jeg er godt inde i HTML, jeg har brugt det i godt 3 år, så nu mente jeg tiden var moden til at begynde med dynamiske hjemmesider. Jeg ville dog ikke gøre den samme fejl som jeg har gjordt med HTML, men få sat lidt struktur på det.
Tak for hjælpen til alle
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. januar 2003 - 19:35 #7
Takker for points, og god fornøjelse