Avatar billede rjj100 Nybegynder
14. januar 2003 - 15:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rettighed på farveprinter

Hej Jeg har et problem med at få lov til at printe ud på min farve printer. Jeg har et windows 2000 netværk kørende og jeg er oprettet som almindelig bruger med lokal administrator rettigheder. Men dette giver mig ikke lov til at printe ud. Ændres min status så jeg får administrative rettigheder på netværket kan jeg printe.
Printeren sidder på en printserver, hvor der også sidder 2 andre printere.

Jeg har prøvet at installere printeren lokalt.
Jeg har afinstalleret og geninstalleret printeren.

Hvad kan jeg ellers prøve???

Mvh

Rene
Avatar billede ladyhawke Novice
14. januar 2003 - 15:29 #1
Så vidt jeg kan se tilgår du netværket for at printe, så medmindre du giver din egen bruger rettighed til at bruge/tilgå printeren (vha. netværksadministrator konto bør du kunne betsemme hvilke brugere der har adgang), så kan du ikke få lov, med mindre du tilslutter den direkte til den maskine du sidder ved...
Avatar billede rjj100 Nybegynder
14. januar 2003 - 22:34 #2
....og du ved ikke tilfældigvis præcist, hvor man bestemmer hvilke bruger der kan få adgang? Kunne det være i Active Directory somewhere?

Printeren sidder som sagt på en printserver der er forbundet til en windows 2000 server. Og printeren er installeret på serveren med porte og ip nummer........
Avatar billede ladyhawke Novice
15. januar 2003 - 07:51 #3
Hmmm, nu har jeg ikke den store erfaring mht. Win2000 (bruger XP til ldaglig på et netværk som jeg ikke har andet end brugerrettigheder til...)

Kan du "se" printeren fra din lokale bruger? (browse hen til den?)

I XP kan du højreklikke på forskellige mapper/drev og under properties få adgang til at bestemme hvilke brugere der har adgang til hvad og hvordan...

(jeg kigger lige efter lidt info...)
Avatar billede holtums Nybegynder
16. januar 2003 - 22:21 #5
Hvis printeren er installeret på serveren er det formodentlig herfra du skal installere den, idet det formodentlig også er herfra printserveren administreres.
Der skulle gerne være drivere m.m. lagt ind klar til installation for brugere, ligesom det er herfra man administrerer rettigheder til de forskellige printere.
Avatar billede rjj100 Nybegynder
20. januar 2003 - 23:27 #6
Tak for det, det er jo egentlig logisk !!!
Avatar billede rjj100 Nybegynder
22. januar 2003 - 08:45 #7
Jeg har ændret på rettigheder på printeren, på serveren.
Stadigvæk tager det lidt lang tid før printet kommer ud. Dvs. den står og tygger rigtig længe før end den kommer og nogle gange kommer der ingenting.
Avatar billede holtums Nybegynder
22. januar 2003 - 21:11 #8
Hastighed kan være et spørgsmål om mange ting, netværksopsætning udskriftsprioritering m.m. Det er næsten umuligt at give nogen fornuftige kommentarer uden at kende den konkrete opsætning (netværksprint kan give selv erfarne system folk kuldegysninger ;-) )