Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 15:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Netværk fungerer, men kan ikke se diske

Jeg har sat et netværk op med to computere via en switch. Det fungerer fint med adgang til Internettet og med deling af printer. Men ingen af computerne kan se den andens diske, som ellers er blevet installeret som 'delte'. Alle ping fungerer.
Tekniske data: W2000, automatisk IP-numre, HTTP-protokol.
Er der nogen, som har idéer til løsning?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 15:56 #1
Har du husket og dele drev samt oprette brugere eller gæstekonto aktiveret?
Avatar billede articfruit Nybegynder
13. januar 2003 - 15:56 #2
sæt alle diske til ikke del og gem og sæt dem derefter til delt igen og gem
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 15:58 #3
hov sorry, jeg overså det du skrev.

Prøv og installerer netBEUI hvis du har oprettet brugere og sat flueben i fildeling i fil og udskriftsdeling.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
13. januar 2003 - 15:59 #4
netBEUI? - ehm... det må du da aldrig anbefale i et rent w2k miljø...
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
13. januar 2003 - 16:00 #5
kan du se de andre diske på default shares, hvis du er logget på som Administrator?

feks. fra maskine1:

\\maskine2\c$

("maskine2" erstattes med maskinens navn)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 16:10 #6
der var bare en tidligere idag som havde nøjagtig det samme problem hvor det virkede med netBEUI men ikke med TCP/IP selvom alt er testet igennem. Så det var ment som en test på om de forskellige shares overhovedet virkede.
Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:11 #7
Drevene kan ikke ses. Derimod folderne med printer og planlagte opgaver.
Det der med at oprette brugere eller gæstekonto er jeg ikke så stiv i. Har oprettet lidt forskelligt, hvilket kun har betydet, at jeg selv skal til at skrive passwords.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 16:13 #8
det er vigtigt at under de shares du har lavet at du der har sørget for at de brugere du benytter har adgang til at læse.
Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:15 #9
De der shares, hvor indstilles de?
Protokollen netBEUI, kan den vel ikke fungere sammen med Internettet?
Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:18 #10
Er shares det samme som 'Gruppemedlemskab'? I givet fald har jeg givet alle rettigheder som Administratorer, men altså stadig uden at man kan se diskene.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 16:21 #11
netBEUI er en ikke routbar protokol som er udviklet af microsoft. Den kan give visse sikkerhedsmæssige problemer, men lad os ligge den til side indtil videre.

shares indstilles ved at du højreklikker på en mappe eller drev og vælger "deling". Herinde under kan du så bestemme hvilke og hvem som skal have rettigheder.
Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:26 #12
OK. Under diskene er angivet: 'Del denne mappe', i ruden C$, kommentar: 'Standardshare', Brugerbegrænsning: Hak ved Det maksimalt tilladte antal. Hvis jeg forsøger at trykke på knappen 'Tilladelser' siger den: 'Dette er blevet delt til administrative formål. Egenskaberne kan ikke ændres'
Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:41 #13
Der er ikke dukket nogle C$ eller andet op. Kan det være sket en forkert installering, hvis det er unormalt at man ikke kan ændre tilladelse (jfr. knappen)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 16:45 #14
under deling er der en som hedder "opret ny deling" eller så noget. Den skal du vælge
Avatar billede jorgen1 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:48 #15
Løsningen bestod ganske rigtigt i at rode med 'shares'. Efter højreklik på et drev skulle der dannes et 'Nyt share'. Dette kunne ses.
azzer var tættest på og får point. Tak for hjælpen.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. januar 2003 - 17:08 #16
np, skulle det være en anden gang