Avatar billede logout Nybegynder
10. januar 2003 - 11:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny IDE controller / HD giver problemer ved boot

Hej,

Håber i kan hjælpe - har prøvet alt...

Har købt en 80 Gb Maxtor disk og en High-Point IDE controller, da jeg har brug for mere plads.

Mit motherboard har allerede en primary master og slave HD samt en DVD og en brænder.

Jeg har partitioneret den nye disk - den detekteres fint i windows (2000 adv server), men problemet kommer når jeg tilslutter den den nye controller.

Lige meget hvad så VIL den nye controller have at den disk, der sidder på den skal være boot device. Så længe der sidder en disk på den skriver den bare "operating system not found" ved boot. Så snart jeg tager disken af - booter den normalt som før ... Jeg kan tilsyneladende ikke finde noget i bios indstillingerne, da controlleren tager denne del over.

Hvad gør jeg???
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2003 - 12:00 #1
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
Avatar billede logout Nybegynder
10. januar 2003 - 12:08 #2
Mit eksisterende system virker PERFEKT sålænge den nye HD ikke sidder på den nye controller - jeg tror derfor ikke en repair er løsningen ... tror nærmere det er en eller anden konflikt med mit motherboard (4 år gammel Compaq) og den nye controller ...?
Avatar billede scb Praktikant
10. januar 2003 - 12:08 #3
I bios skal du være sikker på at den indbyggede controller på dit motherboard står som 1. bootdevice.
Hvis dette ikke hjælper har High-point IDE controlleren sansynligvis en bios som oftes kan ses ved at taste ctrl-a eller alt-a ved opstart, herefter må der være et menupunkt hvor man kan disable at der skal bootes på controlleren.
(Sådan er det ved adaptec controllere)
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2003 - 12:15 #4
når jeg foreslår en Repair er det fordi systemet skal inkorporere den nye hardware.
Avatar billede scb Praktikant
10. januar 2003 - 12:25 #5
retaxes> det er ikke operativsystemet der bestemmer hvad der bootes på, men indstillinger i bios.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2003 - 12:32 #6
ja ja, det er jeg godt klar og det skal selvfølgelig være i orden først, men når man skifter noget hardware ud så kan systemet ikke genkende det og vil brokke sig.
Avatar billede logout Nybegynder
10. januar 2003 - 12:32 #7
Hmmm ... selvom jeg har kigget 1000 gange var det SCB der fik mig til at kigge endnu engang og der var sgu en fejl i bootorder på motherboardets bios ....
Avatar billede logout Nybegynder
10. januar 2003 - 12:32 #8
Virker nu !!