Avatar billede stc Nybegynder
08. januar 2003 - 21:37 Der er 4 kommentarer

Scanning af mit fotoalbum til fremvisning på TV

Hej

Jeg syntes det kunne være sjovt at få scannet alle mine gamle "familie-fotos" og så vise dem for uskyldige forbipasserende på mit TV via min nye palmbutler. Problemerne er følgende:

Hvilken opløsning skal der skannes i til dette formål ?

Hvilket udstyr skal man bruge. Jeg har en HP OfficeJet T65 samt en flatbed scanner. Er de brugbare hvis kvaliteten skal være rimelig for en ikke-foto-entusiast ?

Hvordan gøres opgaven overkommelig ? Det er jo en pæn del fotos og mine forsøg med mine scannere er gået gaaab langsomt ?

Kan det gøres "proffessionelt" for en rimelig pris ?

Skal man skanne selve billedet (print'et) eller negativet ?
Avatar billede flowerdead Nybegynder
16. januar 2003 - 21:43 #1
Jeg tror det letteste vil være at tage alle dine negativer med til fotohandleren og få dem til at lægge dem over på en Photo-CD. Det koster ikke alverden.
Avatar billede stc Nybegynder
18. januar 2003 - 12:52 #2
Hmm, jeg kan ikke rigtig finde nogle priser på nettet. Jeg tror også, at en alm. scanner kan scanne gansk OK til TV-brug.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. februar 2003 - 10:37 #3
Du kan sagtens bruge en almindelig scanner, og hvis du kun vil vise billederne på tv-skærmen er der ingen grund til at have en opløsning højere end 720 pixels på den brede lede og 576 pixels i højden i 72 PPI (billederne skal naturligvis ikke være 720x576 men endte 720x? eller ?x576

Sørg derfor også for at din scanner er indstillet til at scanne i 72 PPI, en indstilling som den måske kalder at "Scanne til skærm".

Men hvis du har mange billeder, og det hele er lidt uoverskueligt da vil jeg klart anbefale at tage dine negativer med til Photocare bede dem give et samlet tilbud på at smide det hele på en cdrom som også >flowerdead< er inde på. På den måde når du ikke at opgive inden processen er færdig.
Avatar billede dosmer Nybegynder
10. juli 2003 - 16:14 #4
Jeg tager mange billeder med mit dejlige spejlreflekskamera - det er nu engang stadig bedre end digital foto! Og jeg scanner for det meste alle de bedste billeder i en almindelig flatbedscanner. Jeg scanner og gemmer altid i 300 dpi for at få en ordentlig kvalitet til print og til billedarbejde i det hele taget. Hvis de skal præsenteres på en skærm, kan man selvfølgelig sagtens klare sig med en meget lavere opløsning, men på den anden side er der ingen grund til at gå ned i størrelse (med mindre det er til internettet!!!) - hvis man gemmer i jpg-format fylder de vel i snit 300 kb stykket hvilket giver plads til omkring 200 billeder på en almindelig cd, hvilket vel skulle være nok (flere gider folk vel ikke se på en enkelt aften). Lav det som en video-cd for at kunne vise billederne v.h.a. en dvd-afspiller.
Men selvfølgelig tager det tid!!