Avatar billede sorteplov Nybegynder
08. januar 2003 - 13:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hukommelse og Mac OS 10.2.3 (...mere OS X)

Er der en måde man kan tildele programmer mere hukommelse som i OS 9, da de fleste af mine programmer arbejder urimeligt langsomt....jeg har en 733 mHz G4 med 640 MB ram.
Avatar billede tre Nybegynder
08. januar 2003 - 13:27 #1
Mener et af salgsargumenterne for OS X var at systemet selv kunne finde ud af at tildele den rigtige mængde RAM til en applikation. Jeg har heller aldrig fundet denne mulighed (har nu siddet på OS X i over et år)
Avatar billede macintosse Nybegynder
08. januar 2003 - 18:56 #2
Jeg har erfaret at Microsoft produkterne MSN og Entourage æder mellem 80 og 100% af systemresurcerne.
Prøv at starte din terminal og skriv top, så kan du se hvad der bruger POWER.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. januar 2003 - 19:56 #3
Hej Sorteplov, er det selve programmerne, eller er det at skifte mellem dem, der tager tid. Min erfaring siger at når man først er i et program, går det mindst lige så hurtigt som i OS9, men at skifte mellem dem kan tage tid. Og så er 640 MB desværre ikke lige så meget helt vildt meget, som det var i OS9.
Svaret er klart at der ikke er nogen mulighed at tildele mere hukommelse til programmer, da systemet selv sørger for det.
Men der er nogle ting du kan gøre. 1) find MacJanitor på www.versiontracker.com og kør alle oprydningsjobbene 2) defragmenter din harddisk 3) køb en hurtigere harddisk. 4) køb meget mere RAM.
Hvilke programmer mener du er specielt slemme?
Avatar billede sorteplov Nybegynder
09. januar 2003 - 12:17 #4
Hej macintosse og egonspock

Det er programmer som Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Flash, FTP-programmer og Quark Xpress når jeg kører OS 9 og OS X samtidig. Det er ikke så meget når jeg skifter mellem programmerne men simple opgaver som "save as", "open file" etc. Det er ligesom at computeren tager 20-30 sek. om at reagere inden den begynder at arbejde med at åbne eller lukke filer. Ang. Entourage så synes jeg faktisk at det er et af de få programmer der kører fint - jeg bruger ikke MSN.
Avatar billede macintosse Nybegynder
11. januar 2003 - 19:14 #5
Det lyder som Egonspock skriver, flere ram.
Har selv en G4 450 MHz og 1024 mb ram, og oplever ikke problemer under sys9.
Avatar billede tokere Nybegynder
20. februar 2003 - 22:44 #6
Sorteplov: det er IKKE din ram den er gal med. Jeg kører fino fino på en iBook med mindre ram (384) og en langsommere harddisk end din.

Der er  umiddelbart ingen mulighed for at ændre hukommelsestildelingen under Mac OS X. Det der svarer til det, er at tildele dine program-processer mere processortid. Det kan du f.eks. gøre vha. freewareprogrammet Proces wizard (http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13366&db=mac).

Det kan ikke passe at det skal tage så lang tid at læse fra harddisken, så det er måske den der er noget galt med?

Flere ting du kan prøve:

Kør Disk Værktøj på den først.

Prøv derefter at køre programmet Maintain your Cache (http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=17907&db=mac) og vælg "full system clean".

Desværre er der (selvom det gør ondt på en gammel macfanatiker at skrive det) derefter ikke meget andet at gøre end at prøve den gode gamle Windows-standardløsning: geninstaller styresystemet.

Hvis DET ikke virker, så prøv at boote fra en anden harddisk og se om du trænger til en ny :-/
Avatar billede egonspock Seniormester
20. februar 2003 - 22:55 #7
Prøv for sjovs skyld at lade være med at starte OS 9(og dermed bruge Quark og hvad du ellers måtte have af Classic-ting) og se om det gør en forskel. Desuden er der et trick til, som ikke er blevet nævnt, nemlig at køre Disk Utility/Diskværktøj og foretag en "reparer disktilladelser" Det skulle i nogen tilfælde også hjælpe meget. Men prøv i øvrigt at åbne Terminal-programmet og skriv top og tryk retur, så kan du se hvad din processor bruger tid på, og læg her mærke til om programmerne også spiser CPU mens de ikke laver noget. TruBlueEnv er OS9, mener jeg at huske, og du stopper top ved at trykke på q.
Avatar billede sorteplov Nybegynder
20. februar 2003 - 23:10 #8
Hej egonspock og tokere

Havde faktisk glemt mit spm. - men har i mellemtiden fået mere ram i dyret - nu har jeg 1.12 GB. Det har ikke afhjulpet problemet. Jeg har også reinstalleret maskinen og formateret HD. Derefter har jeg smidt en ny HD i maskinen og kørt både programmer som MacJanitor, Cachecleaner, Proces Wizard og hvad de ellers hedder. Jeg starter altid kun op fra Mac OS 10.2.4 og kører kun OS 9 når jeg bruger Quark (som forhåbentlig snart kommer med den længe ventede version 6!). Til min G4 er tilsluttet en scanner via USB, en ekstern firewire HD, en ekstern firewire brænder og en Epson USB printer.

Nu kan jeg snart ikke finde på mere end selvfølgelig at købe en ny Mac - men den her er kun1 1/2 år gammel - og en ny stor model koster jo hurtigt 30.000,-

Øv :-(
Avatar billede tokere Nybegynder
20. februar 2003 - 23:35 #9
Du er på skideren. Har du prøvet nedenstående operation, der virkelig sletter i dybden ? :

Tag backup, sluk computeren og hiv strømkablet ud.

Nulstil PMU'en -- den befinder sig på motherboardet, inde i maskinen, oftest tæt på batteriet. Pas på ikke at røre noget andet end den lille knap. Hold knappen inde én gang og vent 10 sekunder før du fortsætter.

Sæt strøm til igen.

Boot i Open firmware ved at holde æble-alt-o-f inde når maskinen starter.

I Open Firmwarre skriver du "reset-nvram" og trykker return.

Skriv derefter "set-defaults" og tryk return.

Skriv derefter "reset-all" og tryk return, hvorefter maskinen gerne skulle boote. Ellers tryk crtl-æble-strømknap.

Indsæt din installations-cd, hold c-tasten inden og geninstaller MacOS X. Husk at vælge "slet harddisk", eller hvad der nu står.
Avatar billede sorteplov Nybegynder
20. februar 2003 - 23:44 #10
Puha - det lyder som noget der tager lang tid :-)

Der går nok lige et par dage inden jeg vover forsøget - kan maskineriet gå i stykker hvis jeg gør noget forkert?
Avatar billede tokere Nybegynder
21. februar 2003 - 00:03 #11
Øhhh... du kan teoretisk brænde komponenter af på motherboardet, hvis har tykke gulvtæpper og du derfor er fyldt med statisk elektricitet og/eller hvis du ikke har jord-forbindelse, bogstaveligt talt! - jeg plejer for en sikkerheds skyld at tage godt fat i en radiator. Ikke pille ved de små sjove farvede komponenter med svedige fingre!
Og.. Tryk kun én gang på PMU'en, f.eks. med en kuglepen eller lign.

Jeg kan naturligvis ikke garantere for noget. Jeg er jo trods alt kun en fremmed person du er kommet i kontakt med på nettet :-P

Hiv lige scanner osv. ud inden du går i gang.

Resten af proceduren skader ikke nogen.

- og tjek lige, om systemet kører godt, inden dy fylder photoshop mv. på .
Avatar billede sorteplov Nybegynder
21. februar 2003 - 00:08 #12
Jeg prøver.....om et par dage :-)

Tak for hjælpen