Avatar billede tuning.dk Nybegynder
08. januar 2003 - 12:28 Der er 12 kommentarer

webprotokoller?

HVilke former for webprotokoller findes der, og hvad bruges de forskellige til?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
08. januar 2003 - 12:30 #1
Hvis du tænker på kommunikations protokoller, så findes der kun TCP/IP (Transport Control Protocol/Internet Protocol)

mvh Carsten
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
08. januar 2003 - 12:31 #2
Dertil findes så applikationsprotokoller, som feks HTTP, FTP, SMTP og DNS
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
08. januar 2003 - 12:32 #3
se evt. www.net-faq.dk
Der står en hel del om næetværk mv.

mvh Carsten
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. januar 2003 - 12:33 #4
Der findes mange, her er nogle af dem

HTTP, Hypertekst transfere protocole, overførsel af hjemmesider
FTP, File transfere protokol, overførsel af filer up-, og download.
TCP/IP, Transfere controle protocole/Internet Protocole, Trafik og addresserings protokol på nettet
ARP, Adress resolution protokol, Adresseopløsning på internettet.
SMTP, Simple mail transfere protocole, Mail protokol
POP3, PostOffice protocole version 3, Mail protocol

Og en hel del flere
Avatar billede spe Nybegynder
08. januar 2003 - 12:33 #5
http til visning af hjemmesider med tekst og grafik i en browser
ftp til at overføre data fra en computer til en anden (op- og download)
smtp til e-mail
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2003 - 12:36 #6
mms - Microsoft Media Server er der også ....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2003 - 12:37 #7
rtsp - Real Time Streaming Protocol - Bruges af Real Player....
Avatar billede soreno Praktikant
08. januar 2003 - 12:41 #8
Generelt ser det sådan ud (TCP/IP)
De forskellige lag har forskellige protokoller.

Applikations Lag (FTP, TFTP, DNS, HTTP, SMTP, POP3, og et hav af andre)
Transport Lag (TCP, UDP)
Netværks lag (IP)
Datalink lag (CSMA/CD - ethernet)
Fysisk lag (her sendes data)
Avatar billede tuning.dk Nybegynder
08. januar 2003 - 12:49 #9
Jeg skal have allesammen (de genrelle), og så en forklaring dertil...
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. januar 2003 - 12:52 #10
Når du har navnene på de relevante protokoller kan du søge forklaring på dem her

http://www.whatis.com
http://www.howstuffworks.com
Avatar billede tuning.dk Nybegynder
10. januar 2003 - 08:29 #11
Har lige prøvet det... Men jeg ville gerne have en detaljeret forklare på disse:
Applikations Lag (FTP, TFTP, DNS, HTTP, SMTP, POP3, og et hav af andre)
Transport Lag (TCP, UDP)
Netværks lag (IP)
Avatar billede soreno Praktikant
10. januar 2003 - 10:02 #12