Avatar billede roadkill Nybegynder
08. januar 2003 - 03:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Win2000 SP4 0> "unable to load device driver"

Jeg har i længere tid levet med, at min Win2000 under opstart lavede blå skærm og meddelte mig, at den var "unable to load device driver {<et-eller-andet>.sys} engang imellem, for med en 2-3 reboots kom maskinen ordentligt igang og når den først kørte, var der aldrig noget galt.

Nu har jeg så købt et nyt Geforce4 (MX440), som primært skal bruges til at spille under Win98 (jeg har dual boot), men naturligvis skal kortet osse virke under Win2000... Det ville det bare ikke, og til sidst greb jeg til Bill Gates' standardløsning nummer 1; geninstallation.

Det gik osse fint med at installere uden problemer, ingen blå skærme eller noget... indtil jeg downloadede og installerede ServerPack3 fra Micro$ofts hjemmeside. Så begyndte det igen, men nu HVER gang. Jeg kan simpelthen ikke starte min maskine mere, med mindre jeg kører i Safe Mode.

Her er mine observationer:
1) Hvergang maskinen startes, når den ca. 65% igennem installationen, førend der kommer blå skærm samt beskeden:
STOP: c000026c {Unable to Load Device Driver}
\SystemRoot\System32\DRIVERS\nv4_mini.sys device driver could not be loaded. Error status was 0xc0000221

2) Hvis maskinen startes i Safe Mode, sker dette ikke. Hvis maskinen startes i Safe Mode med netværksopsætning, resetter den bare uden fejl.

3) Hvis jeg afinstallerer GeForce-kortet under enhedshåndtering, kan jeg starte maskinen i VGA-mode...

4) Kortet virker fint under Win98, så det er ikke det. Jeg tror, det er tilfældigt, at det lige er nv4_mini.sys (som er en nVIDIA driver), der bliver nævnt i fejlmeddelelsen; før jeg installerede det nye grafikkort, var det mr-x<etellerandet>.sys, som fik skylden, og det var en netkortdriver.

5) Jeg har læst mig frem til på internettet, at jeg ikke er den eneste med dette problem; desværre har ingen bare postet løsninger...

6) Jeg er ved at være PISSETRÆT af det her. Klokken er 3:16 og den maskine skal bare snart virke, ellers får den faneme øksen. Grrrr.

7) Jeg havde tænkt mig at byde 3000 point for et svar, men det må man åbenbart ikke mere... Men hvis du fortæller mig, hvad der er galt, så må vi finde ud af et eller andet...
Avatar billede roadkill Nybegynder
08. januar 2003 - 03:43 #1
På nettet har jeg fundet et fif til at undgå "Unable to load..." fejl, nemlig at smide Win2000-CD'en i og boote fra den, så vælge Repair og Repair/Console. Derefter kan man i en prompt skrive disable <driver>. Det prøvede jeg med det temmeligt irriterende og mærkelige resultat, at repair consolen fortalte mig, at nv4_mini.sys ikke var kendt i registrationsdatabasen... Siger det nogen noget??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. januar 2003 - 09:08 #2
Måske denne artikel kan hjælpe ?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q315241

Prøv evt at rename nv4_mini.sys og start computeren igen, og se hvad der sker.
Avatar billede roadkill Nybegynder
15. januar 2003 - 18:26 #3
Ingen hjælp at hente? Øv!
Avatar billede mindless Nybegynder
26. januar 2003 - 14:20 #4
Jeg har lige reddet min W2K med denne artikel:
http://support.microsoft.com/?kbid=244905
Man skal skrive det navn som servicen bliver kaldt og ikke filnavnet.