Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 16:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Beregning af beregnet felt i rapport 2

Jeg kan ikke beregne en sum på et beregnet felt i en rapport, nærmere betegnet har jeg et felt der beregner procenter, og dette felt har jeg brug for at få en sum på. helst i page footer, men jeg får at vide at mit beregnede felt :[Txt_Pct1] ikke eksisterer når jeg indsætter =Sum([Txt_Pct1]) i et nyt felt.
Er der nogen der kan hjælpe ?
Jeg heviser til http://www.eksperten.dk/spm/298846
Avatar billede hekla Nybegynder
28. december 2002 - 16:51 #1
Du skal lave sum på det felt i tabellen eller forespørgslen, som du bygger rapporten på.
Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 17:19 #2
Det er ikke der jeg har brug for det.
Avatar billede hekla Nybegynder
28. december 2002 - 17:44 #3
Du kan tage beregningen som du bruger til [txt_Pct1] og sætte ind i din sum-beregning. Jeg ved ikke, om man kan lave beregninger på basis af rapportfelter.
Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 17:45 #4
Det er præcis beregninger på basis af rapportfelter at spørgsmålet går på.
Avatar billede hekla Nybegynder
28. december 2002 - 17:52 #5
Er der nogen fordel ved at beregne på basis af rapportfelter
Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 17:57 #6
Ja!jeg slipper for at lave en masse komplicerede forspørgsler. Iøvrigt trækker det flere ressourcer at lave beregninger ind over flere forspørgsler frem for at kode sig frem til dem, som er mit endelige mål.
Avatar billede hekla Nybegynder
28. december 2002 - 17:59 #7
???
Avatar billede mugs Novice
29. december 2002 - 22:41 #8
Har i det oprindelige spørgsmål foreslået at checke feltnavnet i fanen Andre.
Avatar billede macjensen Nybegynder
30. december 2002 - 09:43 #9
Den nøjagtige fejlmeddelse er:
Microsoft Jet-databasemotoren genkender ikke [txt_pxt1]som et gyldigt feltnavn eller udtryk.
Som nævnt er feltet et beregnet felt, hvilket jeg dog ikke tidligere har haft problemer med.
Avatar billede fdata Forsker
30. december 2002 - 11:50 #10
Du beregner formodentlig [Txt_Pct1] i selve rapporten som
[Txt_Pct1]=<en formel>
Har du prøvet at erstatte =Sum([Txt_Pct1]) med =Sum(<en formel>)?
Access tillader ikke altid "mellemvariable".
Avatar billede hekla Nybegynder
30. december 2002 - 11:57 #11
Det er jo det samme som jeg foreslår.
Avatar billede macjensen Nybegynder
30. december 2002 - 12:43 #12
Svaret er da også det samme.
Avatar billede fdata Forsker
30. december 2002 - 13:07 #13
hekla> Det var ikke for at gentage dit spørgsmål. Det var for at få svaret specificeret.

macjensen> Hvad sker der, hvis du indsætter sum(<formel>)?
Avatar billede macjensen Nybegynder
31. december 2002 - 09:44 #14
Jeg får den samme fejlmeddelse.
Avatar billede fdata Forsker
31. december 2002 - 16:39 #15
Fejlmeddelelsen var: "jeg får at vide at mit beregnede felt :[Txt_Pct1] ikke eksisterer".
Hvis du erstatter [Txt_Pct1] med dens formel, kan Access da ikke brokke sig over [Txt_Pct1] (da det jo ikke længere findes i udtrykket).
Hvis det stadig sker, må der være andre referencer til [Txt_Pct1].
Avatar billede macjensen Nybegynder
02. januar 2003 - 12:14 #16
Problemet er løst.
Access hjælp gav svaret:
Hvis du vil beregne en løbende sum, der forøges for hver post, skal du føje en bundet tekstboks eller en beregnet tekstboks til detaljesektionen.
Hvis du vil beregne en løbende sum, der forøges for hver gruppe af poster, skal du tilføje en bundet tekstboks eller en beregnet tekstboks til gruppehovedet eller -foden.
Marker tekstboksen, hvis du vil have vist egenskabsarket. Klik herefter på Egenskaber  på værktøjslinjen.
Angiv egenskaben LøbendeSum (RunningSum) i henhold til den ønskede type løbende totaler:
Over grupper. Nulstiller i begyndelsen af hvert højere grupperingsniveau.
Over alle. Akkumulerer indtil slutningen af rapporten.
Når du angiver egenskaben LøbendeSum til Over alle, kan du gentage hovedtotalen i rapportfoden. Opret en tekstboks i rapportfoden, og angiv egenskaben Kontrolelementkilde (ControlSource) til navnet på den tekstboks, der beregner den løbende sum, f.eks. =[Ordrebeløb].
Avatar billede hekla Nybegynder
02. januar 2003 - 15:44 #17
Når du selv svarer på spørgsmlet, skal du angive det som svar og give dig selv pointene, så spørgsmålet kan lukkes.
Avatar billede macjensen Nybegynder
10. januar 2003 - 14:20 #18
ok