Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 16:04 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk mellem 3 pc'ere

Hej
Jeg har lovet at hjælpe med at stable et lille netværk på benene, hvor det vigtige er deling af en ADSL forbindelse mellem tre computere. For at undgå at trække kabler i huset, skulle netværket gerne være trådløst - uden det kommer til at koste en bondegård.
Jeg har ikke den store erfaring med lige præcis netværk. Derfor vil jeg meget gerne have lidt elementær viden om, hvordan man lige gør, når man skal lave et netværk.
Netværket behøver ikke være supersikkert, da jeg har fået en fornemmelse af, det smitter af på prisen.
Avatar billede game_tracker Nybegynder
26. december 2002 - 16:21 #1
det kommer da til at koste. brug bluetoot
Avatar billede game_tracker Nybegynder
26. december 2002 - 16:22 #2
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 16:23 #3
Hvis de ikke har en Router på ADSL-forbindelsen vil jeg foreslå denne:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824607901
Det er en kombineret ADSL-Router og WLAN-base-station.
Mere information kan findes her:
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWE52196

Alternativet er denne:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824607897
Det er kun en WLAN-base-station, men den er lidt dyrere.
Hvad du vil vælge er op til dig selv. Mere information kan findes her:
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWE20096A

Hvis det er stationære computere skal hver computer bruge én af disse:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824607900
Mere information kan findes her:
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRDW696

Hvis der er bærbare computere med i netværket vil jeg foreslå disse:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824607902
Mere information kan findes her:
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWE62092B

Alle enheder jeg har linket til bruger 802.11b-standarden.
Det er den mest udbredte standard, og den kan køre med op til 11 Mbps.
Andet er en del dyrere og sværere at finde, men kan have en fart på op til 54 Mbps.

Håber svaret kan bruges, held og lykke :)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
26. december 2002 - 16:23 #4
kommer vel til at kodte 3500,- du skal også he en fordeler til det (fra en tdc butik)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
26. december 2002 - 16:24 #5
glem lige det siste jeg sage
Avatar billede no_stress Nybegynder
26. december 2002 - 16:29 #6
Hvis det skal være trådløs er det nemmeste at bruge et Accesspoint og et trådløs netkort i hver computer.
Hvis du køber udstyr fra d-link(det eneste jeg har erfaring med) skal du bare bruge standart indstillingerne og du er klar.
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 16:50 #7
Kan jeg nøjes med et Accesspoint til computeren med ADSL forbindelsen og så et trådløst netkort til hver af de andre computere? Jeg har ikke brug en router og en switch? Eller er disse i et Accesspoint?
Avatar billede no_stress Nybegynder
26. december 2002 - 16:56 #8
I et accesspoint er der ofte en router. man kan få nogle hvor der indbygget en switch.
Avatar billede no_stress Nybegynder
26. december 2002 - 17:05 #9
Hvis du køber et accesspoint med indbygget switch, skal du kun have et trådløst netkort til de andre computere.
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. december 2002 - 17:11 #10
game_tracker: Bluetooth rækker kun 10 meter, så det er nok ikke et option her.

Men ellers, kan spørger jo købe et accespoint med router i, ved at zyxel lige har lanceret deres Zyair serie, som ser ret lækker ud, med en acccespoint/router til ca 1400 kr
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 17:12 #11
Hmm, men så bliver det vel næsten ligeså dyrt som at købe f.eks. Linksys BEFW11S4, som jeg har læst en del godt om...
Hvis det var muligt at gøre det for omkring et par tusinde, ville det være fedt, og et absolut maksimum er på 3000
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:14 #12
Hvis du køber den kombinerede Router/access-point som jeg foreslog ( http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824607901 )
kan du sætte computeren i den (den har en 4-ports switch indbygget) og så købe en PCI-adaptor til hver af de 2 andre computere. Så har du også plads til hvis der skulle komme nogle forbi der ikke har trådløst men gerne vil på nettet.
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. december 2002 - 17:14 #13
det kan jo godt gøres for 3000
3x500 kr til netkort til puterne
1500 for et accespoint med router og switch i...
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:17 #14
Alternativet er at du bruger en af computerne som accesspoint, men det er en lidt længere smøre at sætte den slags op. Men så skal du kun købe 3 netværkskort
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 17:22 #15
Ok, som jeg har forstået det indtil nu:
Jeg har brug for et acces point med indbygget router og switch
Desuden et trådløst netkort til hver af computerne (inkl. den hvor access point er tilsluttet?)
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:29 #16
Du tilslutter en dims som er kombineret Router og Access-point til ADSL-forbindelsen. Den har en 4-ports switch, så kan du tilslutte den computer der sidder ved kombi-tingesten via almindeligt netværk, så slipper du for at købe et WLAN-netværkskort til den. Så skal du købe et WLAN-kort til hver af de 2 andre netværkskort. Det kommer til at koste små 3000.

Alternativet er at du tilslutter computeren der sidder ved ADSL-forbindelsen til ADSL-forbindelsen og køber et WLAN-kort til hver af de 3 computere. Så deler du ADSL-forbindelsen over det trådløse netværkskort så de 2 andre computere også kan komme på nettet. Det er ca. 200 kr. billigere men det er sværere at sætte op og det kræver så at computeren ved ADSL-forbindelsen er tændt for at de andre kan komme på nettet
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 17:35 #17
Tak, Hologram :-)
Det var skåret ud i pap - lige hvad jeg havde brug for...
Jeg tror min løsning bliver at købe en kombi router/switch/access point, og derefter de 2 trådløse netkort.
Kan I anbefale nogle mærker? Hvis man eg. køber et Access Point i et mærke, skal de trådløse netkort så nødvendigvis være samme mærke? Taber man hastighed/kvalitet ved at kombinere mærker?
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. december 2002 - 17:39 #18
jeg vil anbefale dig zyair serien, den er ikek så dyr, men det er kvali, og der er en meget god kryptering på (så folk ikke kan hacke sig ind på dit netværk)
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:47 #19
Mærker kan sagtens kommunikere på tværs af hinanden, så længe de bruger samme standard (802.11b), hvilket langt de fleste gør.
Selv foretrækker jeg 3COM, der efter min mening er utroligt billige i deres WLAN-løsninger. Jeg smed links til produkter i mit første svar, der kan du også se priser.
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 17:50 #20
Ja, har set dine links... Men kan man i 3com få en løsning til under 3000? Desuden har TDC reklameret med oprettelse og et compaq access point samt et netkort for 2000 kr - er det mon værd at smide penge efter?
Jeg spørger lige igen ang. Linksys, som jeg har læst en del godt om .. nogle af jer, som kender til Linksys produkter?
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:55 #21
Jeg holder mig væk fra alt der hedder Compaq, jeg har aldrig haft positive med dem, whatsoever.

X-Data kan klare tilbuddet med de 3COM-produkter jeg foreslog for 2.890 kr.
Oveni kommer så fragt på 50-100 kr. alt efter om du vælger at betale med dankort eller efterkrav.
Ellers kan du lege med "Indkøbsliste/Ønskeliste"-funktionen. Den har en smart funktion der finder den billigste forhandler for de produkter du har puttet på listen.
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 17:58 #22
Jeg siger foreløbig tak :-) Vil gå videre med hvad i har givet mig.. Hologram får pointene
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:58 #23
Jeg mener at have hørt om Linksys at de skulle lave nogle udemærkede produkter.
Ifølge EDBpriser.dk kommer den samme løsning til at koste 3.009 kr. (excl. fragt og gebyrer) hos Morgen Computers A/S
Avatar billede hologram Nybegynder
26. december 2002 - 17:59 #24
Takker for points ;)
Avatar billede wireless Nybegynder
26. december 2002 - 18:02 #25
Håber jeg har givet dig dem... første gang jeg er her... :-) Så skal liiiige lære stedet at kende