Avatar billede rippie Nybegynder
20. oktober 2000 - 11:05 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

upload af filer

ja egentligt er dette her 2 spørgsmål, for ser i, jeg har denne form hvor jeg finder en fiul og skal uploade den til en mysql database. ingen problemer der, MEN i den input er der en ting der hedder NAME og den skal stå til den max tilladte filstørrelse i bytes. ok vi sætter den til hmm 500 kb.. så er det fikset. og hvordan gør jeg så hvis det skidt fylder mere end 500 kb så den skriver tilbage og siger at det der går ik lige......

en anden ting.. hvordan går jeg op og oploader filer til et bestemt bibliotek på serveren som jeg bestemmer ??

en trejde ting.. kan man få den til at sige at hvis der f.eks er over 5 mb i den mappe så giver den ik lov til at uploade ?

// Rippie
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:40 #1
Har du prøvet at hente hjælp på www.php.dk (mener adressen er sådan!)?
Avatar billede fico Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:47 #2
Eller www.php.net/manual/ eller downloade manualen.
Du kan også kigge på www.netcoders.dk, www.phpcenter.dk eller www.h-web.dk.
Den sidste ved jeg op virker endnu, men tjekker lige.
Avatar billede fico Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:50 #3
www.h-web.dk er ikke så aktiv mere, men prøv så www.anything.dk
Avatar billede fico Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:54 #4
Den virker
Avatar billede rippie Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:07 #5
men i kan ik hjælpe mig ?
Avatar billede mlykke Nybegynder
20. oktober 2000 - 15:33 #6
De første to ting kan du finde svar på hvis du gad kigge i manualen :))

Det sidste drejer sig om at tænke logisk....

Der må max være 5 mega i den mappe den skal uploade til... Jamen så gør du da bare det at du bruger PHP\'s fil/disk funktioner til at checke størelsen på samtlige filer i den mappe du vil uploade til... Så lægger du værdierne sammen og hvis tallet du får er størrer end xxxx(fx. 5 MB) så uploader den ikke.... Simpelt... For en nærmere definition af funktionernen kan du fint kigge i PHP manualen...Der står paramterne og med gode eksempler på det hele...
Avatar billede rippie Nybegynder
21. oktober 2000 - 00:39 #7
hmmmm nu sagde jeg ligsom lige at jeg ik var særlig meget haj... hehe så bare glem jeg spurgte. hvordan trække man et spørgsmål tilbage ?
Avatar billede rippie Nybegynder
21. oktober 2000 - 00:42 #8
hmmm
Avatar billede lojmann Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:12 #9
Admin, man kan vel sige at han har fået hjælp, ik\'? Så er det der vel snyd - eller?
Avatar billede mlykke Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:16 #10
Ja lojmann...Men det er så typisk at folk forventer at få det hele serveret på et sølvfad uden at skulle bruge 2 sekunder på at gøre npoget for at finde løsningen....
Samtidigt så er den kære rippie åbenbart så glad for sine dyrebare point at han ikke giver dme når han får hjælp..personligt syens jeg det er latterligt på vuggestue niveau....

rippie....Hvis man ikek er haj som du siger så kigger man sku da for helvede i manualen....jeg har fortalt dig hvordan...du skal bare finde ud af hvad funktionen hedder...og tilfældigvis er manualen så snedigt inddelt at den har et afsnit til disk/fil funktioner...
Avatar billede lojmann Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:19 #11
Giver mlykke ret... Rippie, opret et spørgsmål til, hvor du fordeler de point til dem som har svaret... Det må sku være fair!
Avatar billede mlykke Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:21 #12
Personligt er jeg ligeglad med pointene...jeg har ikke brug for dem og de betyder ikke noget...

Men ret skal være ret...pointene er tils om beløning for svar og da der er blevet givet svar så bør du også dele dem ud...istedte for at være nærig og fedte rundt med nogle point som ikke engang er 2 øre værd...
Så stik dem dog alle sammen til lojmann....
Avatar billede lojmann Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:35 #13
Det var ikke sådan ment, har ikke brug for dem - og har ikke svaret... Jeg ville bare lige minde alle om reglerne på eksperten.dk :)
Avatar billede mlykke Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:47 #14
Jeps...i know :)) Jeg synes sku også det er ved at ske for tit at folk ikke giver de point ud som de har lovet...I hvertfald når de har fået et svar...Det er som om at folk tror at et svar er det samme som at få sourcekoden til en løsning, men det er det altså ikke....

Men få så delt de point ud makker....rippie....og hvordan du gør det er jeg ligeglad med...bare lad vær med at fedt rundt med for dig selv når du har fået hjælp... At du ikke kan bruge svaret til noget er dit problem når det er fordi du er for doven til at læse i en skide manual
Avatar billede lojmann Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:48 #15
ENIG!

Jav_VAR_engang for doven til det selv, men DAMN hvor er den manual bare god. Jeg har ALDRIG set en som var så gennemført som den er, og online udgaven er for fed!
Avatar billede mlykke Nybegynder
21. oktober 2000 - 16:52 #16
Ja, online udgaven er den fedeste....
Jeg overvejer forøvrigt at skrive lidt artikler og sådan omkring PHP/MySQL/Posgresql etc. til min website.... De danske PHP sider er enten døde alle sammen eller indholder kun tekster der fortæller hvad en variabel er...
Avatar billede doeleman Nybegynder
22. oktober 2000 - 16:14 #17
lohmann >> Synes du virkelig, at der skal gives points for at skrive \"Kig i manualen\"?

Prøv dog at hjælpe manden lidt !
Avatar billede lojmann Nybegynder
22. oktober 2000 - 16:23 #18
doeleman ->

1. Beder han DIREKTE om sovsen, til det? NEJ
2. Er lidt ikke bedre end inden ting?
3. Får han ikke hjælp?

SVAR:
1. NEJ
2. JO
3. Jo

GODT SÅ!
Da han ikke beder om sovsen, så skal man da heller ikke forvente at få den på et selvfad. Rippie, spørger hvordan man kan gøre \"det og det\", og han får svar, i form at link til div. sider samt PHP manualen.
Hvis ikke PHP manualen er hjælp/svar, så aner jeg ikke hvad det så er!
PHP manualen, er den mest gennemførte manual jeg nogle sinde har set, og jeg har set en del efter hånden. Jeg mener, at hvis man vil have det hele færdig lavet, så må men enten give flere point eller betsle COOL CASH for det. Man kan i det mindste skrive det... Her et par eksempler:

1. Jeg er dogenm gider i lave det for mig?
2. Jeg fatter det sku ikke, kan i kode det for mig?
3. Jeg er ikke vildt skrap til \"advanceret\" PHP, kan jeg få en til at skrive det for mig?

osv...

SVÆRT? Nej da!!!

Nu kender jeg rippie, og ved lidt om hvordan han har det med HTML og PHP (måske har han forbedret sig lidt, aner det ikke) - men har man det på den måde, så må man sku melde klart ud, når man beder om hjælp!
Avatar billede doeleman Nybegynder
22. oktober 2000 - 16:35 #19
Jeg er enig i at manualen er virkelig god, men jeg kan huske, at da jeg startede på PHP, var den ikke altid så let at finde rundt i.

Jeg synes rasmus_h og ficos svar tyder på, at der er nogen, der bare prøver at tjene nogle hurtige points.

I det mindste kan man give ham det rigtige link:
http://php.net/manual/features.file-upload.php
Avatar billede lojmann Nybegynder
22. oktober 2000 - 16:42 #20
ENIG, men det er vel stadig et svar - ik?

Sæ\'fø\'li er din URL, frem for de andres, mere være - ingen tvivl, og jeg ville da også foretrække den, fren for URL\'en til en mailpage, med over 1000 under sider...

Jeg er sikker på at Rippie, og alle andre, kan finde ud af at søge der inde, og måske selv strikke noget halv førdigt kode sammen, inden man spørger... Med mindre man ikke ved hvad man skal søge efter...

Så til ALLE: Søg i manualen, inden i spørger... Prøv selv, inden i spørger og forvent ikke at få et helt potal serveret, bare fordi i har problemer med en SMS sender, tagwall eller lign.
Avatar billede subshaker Nybegynder
28. februar 2001 - 06:21 #21
nu kender jeg også rippie lidt
og jeg ved han har tendens til at ynke frem for at tænke sig om
så mon ikke han kunne have sparet alle for en masse tid og håbløse diskussioner ved at læse manualen... jo !