Avatar billede hbrieg Nybegynder
17. december 2002 - 15:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Integere Notes databaser i web miljø

Hejsa!

Jeg står og skal igang med uviklingen af et intranet, derfor har jeg lige et spørgsmål ang. notes og web.
Det skal lige sige at jeg er udemærket godt klar over at Notes databaser kan vises som web, men det er ikke det i ønsker, så et det ligesom slået fast.
1. Er det muligt fra PHP at bede klient pc'en åbne en DB i Lotus Notes, hvis Lotus Notes er installeret på maskinen?
2. Hvilke andre muligheder har man for at integere Notes i et web miljø med PHP?
3. Findes der nogle plugins eller lignende det kan benyttes?

På forhånd tak!

hbh
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. december 2002 - 20:34 #1
Nu kender jeg ikke meget til php - men hvis du linker direkte til en .nsf vil klienten jo åbne af sig selv..På præcis samme måde som et worddok, hvis og så fremt klienten er installeret.
Avatar billede jogii Nybegynder
17. december 2002 - 22:06 #2
Afhængig af hvilken version af Notes der er installeret på maskinen og hvilken browser du bruger disse tilsammen reagere på URL'er af typen NOTES://servernavn/Databasesti.

F.eks. åbner NOTES://Server/names.nsf adressebogen
NOTES://server/names.nsf/servers?openview åbner oversigten Servers i adressebogen
NOTES:///names.nsf åbner brugerens egen adressebog

Som browser kræves vist nok IE, Mozilla 1.1a virker også. Opera kan jeg ikke få til at virke.

Men hvis brugeren IKKE har Notes installeret, så KAN du jo prøve at erstatte
  NOTES://server/databasesti
med
  HTTP://server/databasesti :)

//Jörg
Avatar billede hbrieg Nybegynder
18. december 2002 - 08:13 #3
mmmtm -> Det er jo nøjagtigt det jeg IKKE vil, det vil resultere i at Notes DB'en vil åbne i browseren som en web database.
jogii -> Helt præcis korrekt, det var nøjagtigt det jeg ønskede! Kan du give en forklaring på hvad det er der sker når du skriver NOTES:// istedet for HTTP://, er det noget der er registreret i registreringsdatabasen eller hvorledes fungere det?
Avatar billede jogii Nybegynder
18. december 2002 - 10:39 #4
Jeg går ud fra at det har noget med Registry at gøre. Jeg har lige skimmet den igennem men fandt for mange hits på Notes. Så jeg kan ikke give dig den nøjagtige sti for hvad der sker præcist, men der sker nok det samme som når den møder en Telnet: eller FTP:.
//Jörg
Avatar billede mmmtm Nybegynder
18. december 2002 - 11:03 #5
Nu var det et hurtigt skud fra hoften, og ikke ordenligt forklaret (sorry :-). – Men jeg tror nu ikke jeg har misforstået dig. På det intranet jeg udvikler i Notes kan brugerne oprette direkte links til div. dokumenter i word, excell, -whatever, så de åbner i det program de er oprettet i. Det kræver blot at dokumentet/basen er gemt som $file Det jeg mente, var at hvis din .nsf ligger som en vedhæftning ($file) i notes og du bruger stien til $file adressen på basen, burde den åbne i Notes og ikke i browseren. Det er sikkert ikke så ligetil med opdatering, men var også kun en kommentar, og ikke et svar.