Avatar billede itarkiv Nybegynder
15. december 2002 - 20:18 Der er 7 kommentarer

Suse og Windows

Jeg har netop anskaffet mig Suse Linux, og jeg vil gerne have det installeret. Men kan det lade sig gøre at have både Windows Xp og Linux på pc'en samtidig? Hvis ja, hvordan gør jeg?
Avatar billede i-know.dk Nybegynder
15. december 2002 - 20:21 #1
xp skal være på C frevet og så lægger du bare suse ind på det efterfølgende drev så laver den selv en opstart hvor du kan vælge hvilket system du vil boote op på.
Avatar billede itarkiv Nybegynder
15. december 2002 - 20:22 #2
Ok, men jeg er jo nød til at boote på cd'en, så kan man da ikke vælge hvor det skal ligge?
Avatar billede i-know.dk Nybegynder
15. december 2002 - 20:24 #3
Du booter op på cden og derefter følger du den guide som kommer og læser dig frem så kommer det hele af sig selv.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2002 - 20:30 #4
Du skal naturligvis ha' en tom partition til SuSE - hvilken vers. taler vi om
Avatar billede yanit Nybegynder
24. december 2002 - 23:59 #5
lige en ting!! hvis du har Xp installeret og det ligger på en NTFS partion så vil jeg anbefale at købe en extra HD eller geninstaller på en allerede opdelt HD ellers vil XP brokke sig en hel del og da osse sådan gå helt i sort.. det er ikke noget den tåler at man roder med den plads den fik oplyst fra starten den havde.. ændre man det vil det sjovt nok ikke virke ;)
Avatar billede pmadsen Nybegynder
04. marts 2003 - 22:34 #6
Avatar billede markt Nybegynder
28. maj 2003 - 15:36 #7
Det du kan gøre er:

1- hvis du ikke har noget særligt på din XP partition, geninstallere XP og partitionere harddisken så du har to partitioner med flere Gigabite hver. Regn med op til 4Gb hvis du skal installere det HELE af Suse (har den selv) men 4 Gb er fint hvis du skal have plads til lidt mere. Du kan jo bare bruge Xp's partition igennem Suse hvis du får brug for mere plads ;-)
2- så installere du suse bagefter! her vælger du en bootloader (GRUB eller LILO, det er en smagssag)
3- så har du to OSer du kan bruge...
ps. SUSE er rimelig glad for at mappe XP drevet, så du kan bruge XP partitionen til at lagre data hvis du skulle løbe tør for plads...ellers kan du købe en ny HD