Avatar billede npryde Nybegynder
13. december 2002 - 21:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

HIFI Lydkort til Stereoanlæg

Hej alle. Jeg funderer på at bygge en pc, som skal bruges til at afspille cd'er, mp3 (+ divx filmer) i stuen. Den skal kobles til mit stereoanlæg. Mit spørgsmål er: hvilket lydkort skal jeg have? SB Live og Audigy fx giver god lyd til aktive høytalere, men har kun minijack-udganger. Giver de god nok hifi-lyd, eller skal jeg have et kort med "standard" stereo-udgang. I såfald hvilket? Det behøver ikke være surroundlyd.
Avatar billede madizone Nybegynder
13. december 2002 - 22:49 #1
"Vigtigheden" af lydkort er overvurderet, og deciderede "dårlige lydkort" hører fortiden til.

Jeg har efterhånden testet mange lydkort med mit anlæg (2x300w), og min computer har selv et Sound Blaster Live!, men af de kort jeg har testet, så er min personlige favorit nok Artis 738S1 lydkortet. Info : http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=738S1&lr= Anmeldelse : http://www.backshelf.net/default.asp?dir=reviews/738S1/ kortet kan købes hos bl.a. X-Data.

Lydkortet koster kun sølle 85 kr. hos X-Data, til trods for det efter min mening er fuldt på højde med Audigy (modsat de fleste andre lydkort til under 300 kr.)
Avatar billede Beach Mester
14. december 2002 - 06:02 #2
Ikke for at slå din glæde i stykker ved at gå ud og købe et lydkort til 85,- men tro mig, der er mega forskel på den slags lala (inkl. SB kortne) og så rigtige ludkort som er lavet til netop det formål du skal bruge det til.
Prøv at læse lidt med her omkring Delta 410 kortet:
http://www.midiman.net/products/m-audio/delta410.php

Kortet kan bla. købes hos Aage Jensen (DK´s mest brugte biks for HW til prof. musik produktion):
http://www.musikhuset.dk/fr_index.htm?/Shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Lydkort

Kortet koster godt nok 3,3K men så får du også dine efterlyste (læst mellem linierne) Phonostik, 2 indgange, 6 udgange og en masse data som også holder i den virkelige verden. Prøv at checke billedet af kortet ud her:
http://www.midiman.net/products/m-audio/images/delta410_lrg.jpg

Lidt data om kortet:
Delta 410 Specifications:
• 4x10 24-bit/96khz full-duplex recording interface.
• PCI card with break-out cable to gold-plated RCA jacks.
• 8 Analog Outs, -10dB unbalanced consumner signal levels.
• 2 Analog Ins, configured for -10dB unbalanced signal levels.
• S/PDIF digital I/O on gold-plated RCA connectors located on the PCI card. A variety
of settings, including AC3 or DTS surround and copy protection schemes, may be configured via the Delta Control Panel software.
• High dynamic range (A-weighted measured): D/A 101.5 dB, A/D 99.6 dB.
• Low distortion (measured THD @ 0dBFS): A/D and D/A less than 0.002%.
• Frequency Response:
22-22kHz, -0.2,-0.4dB @48kHz
22-40kHz, -0.2,-0.7dB @96kHz
• All data paths support up to 24bit/96kHz performance, no upgrades necessary.
• Comprehensive digital mixing, routing, and monitoring capabilities with included Delta Control Panel software.
• Hardware sample-accurate sync will allow linking of multiple Delta units.

Mange kroner ja........ Men hvis du har et ønske om at lytte til en kvalitet der ikke er dårligere end en mid-end DVD/CD spille igennem en mid-end forstærker så kan jeg da kun anbefale dig at slå et smut forbi en butik der har den sat i en maskine så du kan lytte til den i forhold til de billige og mange gange ret opreklamerede kort man ellers hører om!

--->madizone
Hvad har W med kvalitet at gøre?????
Du skriver at du har en 300W forstærker, og så oven i købet 2 gange. Men jeg må da så lige sige dig at de fleste mennesker i DK har over 10.000W i en stikkontakt, Lyden er en ganske fin brummen på 50Hz:-)

BTW så er store og voldlige AMP´s som regl ikke lige det som også ligger ud med en lydkvalitet der er til at holde ud at lytte til i længere tid. Jeg har da også et kælderrum fyldt op med noget af alt mit gamle discogrej. Jeg vil tro jeg kan komme ud med en effekt på omkring 6.000W i det hele. Det lyder da også skide godt i en sportshal eller lig. Men det var aldrig noget jeg kunne finde på at banke op i stuen for at "lytte" til musik!

//Beach
Avatar billede madizone Nybegynder
14. december 2002 - 10:53 #3
Jo mere du forstærker lyden, og jo højere den bliver, jo tydligere bliver det hvis lydkortet producerer for meget støj, eller leverer dårlig diskant eller bass.
Avatar billede madizone Nybegynder
14. december 2002 - 10:57 #4
Det er muligt at dit 3.300 kort, leverer en minimal bedre kvalitet når det anvendes på et diskotek eller i en sportshal, men til hjemmebrug, så lyder netop 738S1 lige så godt som et Audigy.
De højtalere jeg bruger er nogen min storebror har "lånt" mig, som han anvender når han er ude og spille til fest-arrangementer. Og her bruges de til at spille et helt forsamlingshus op. "EV 300w" og "Dynacord PowerMate 600" hedder mixeren/forstærkeren.
Avatar billede hcma Novice
14. december 2002 - 12:35 #5
Benyt et hvilket som helst lydkort. Bare vær sikker på at der som minimum er stik til Line-In / Line-Out, og det er der på alle onboard- og indstiks-lydkort.
Det er kvalitetet af din stereo/HiFi-forstærker samt højtalerne der er altafgørende.
Så bare gå igang. Jeg har idag forbundet via onboard lydkort og har tidligere på en anden Pc gjort det via indstikskort og jeg kan ikke høre eller måle forskel.
Avatar billede jkragh Nybegynder
15. december 2002 - 16:31 #6
Beklager..... Dele af de foregående svar er decideret sludder!!!!! Lydkvaliteten fra dit pci lydkort, er afhængig af;

1. hvor gode convertere der sidder på kortet
2. kvaliteten af udgangsstikkene (spdif/minijack/phono/bal. jacks, osv.

Herefter kommer da kvaliteten af dit Hifi udstyr!!!

Jo "dårligere" enkelt dele, des "dårligere" er den samlede sum af lyd kvaliteten!

Led efter kortene fra RME. De er alle af høj kvalitet, som kan fås i forskellige "setups" og priser!
Avatar billede jkragh Nybegynder
15. december 2002 - 16:32 #7
øøøhh..... Jeg glemte at nævne kvaliteten af kabler og stik!! - sorry...
Avatar billede npryde Nybegynder
17. december 2002 - 10:10 #8
Hej alle, og tak for svar. Jeg tror også at det er vigtig med et kvalitetslydkort med rigtige udgange. 3.3k er dog for meget for et lydkort som ikke skal gøre andet end at lave et lydsignal til forstærkeren. Så hvis nogen af jer har noget brugt på lager, eller kender til et rimelig lydkort med phonostik, må I gerne give besked :)
Avatar billede madizone Nybegynder
17. december 2002 - 20:07 #9
Den der bruger mere end 600 kr. på et lydkort har mistet jordforbindelsen...
Avatar billede hcma Novice
17. december 2002 - 22:19 #10
Benyt dog det lydkort du allerede har i første omgang. Og hvis der kun er mini-jack-stik køber du har et omformerstik til Mini-Jack/Phono. Det koster ikke over kr. 50,-.
Prøv dig så frem med hvad du har og hvis du ikke er tilfreds med kvaliteten, kan du altid investere i et helt nyt lydkort og så har du jo i mellemtiden lært/prøvet lidt om hvad og hvordan man gør.
Avatar billede Beach Mester
18. december 2002 - 15:04 #11
--->madizone
Velkommen til klubben af folk med dårlig jordforbindelse!
Det lyder godt nok ikke som om du har ret meget teknisk forstand på hvad lyd og frembringelsen af denne består af. Du vil sikkert også mene at jeg har mistet jordforbindelsen fordi jeg har brugt 14.000,- på en effektforstærker på "kun" 90W, 4.500,- på en kontrolforstærker, ca. 2.500,- på en radio, 6.000,- på en cd-spille, 800,- på højtalerkabler og små 10.000,- på mine højtalere.
Men hvis man ikke ved bedere så....
Jeg vil anbefale dig at smutte en tur forbi en HiFi udstilling en dag, og ligge øre til hvordan musik også kan lyde. Tro mig der er en himmel til forskel på et bilkaanlæg til 1.998,95 og et rigtigt HiFi udstyr til omkring 40.000,-!!! Det samme gælder også med biler, telefoner, en tur på restaurent, kameraer, billeder, vin... Jeg kunne komme med tusinde af flere eks. men vil slutte af med..... Tja, lydkort:-)
BTW så er det faktisk rigtig rigtig vigtigt at sørge for at både computer OG musikanlæg er jordet (har jordforbindelse) da alt andet med garanti vil give en dejlig brommen i højtalerne!

//Beach
Avatar billede jkragh Nybegynder
18. december 2002 - 15:09 #12
Så ka' det vel næppe siges ret meget bedre!!! - godt gået Beach, jeg er helt enig!!!! :-)
J. Kragh
Avatar billede hcma Novice
18. december 2002 - 18:34 #13
Helt enig med Beach, men synes alligevel at NPRYDE bør benytte det han allerede har, for at få lidt erfaring og så derefter købe det bedste han har/får råd til.
HC
Avatar billede hcma Novice
18. december 2002 - 18:36 #14
og nu vrøvler jeg. Jeg skulle have læst det oprindelige spørgsmål igen og igen og igen  -  sorry.
Manden/Pigen ved jo hvad han/hun ønsker

HC