Avatar billede zoonax Nybegynder
12. december 2002 - 19:49 Der er 3 kommentarer

Infrarød (kan ikke finde)

Hej

Jeg har købt mig en IR (ChipIR) (infrarød modtager/sender) til min computer. Den skal sættes til en com port, og installeres manuelt! Det er ikke "Plug & Play"!
Jeg har installeret en IR driver som virker, men nede i bundlinjen, hvor der er et symbol for IR, kan den ikke finde min mobil telefon, som har infrarød!
Har prøvet det på en anden maskine, og der virker det perfekt!

Hvad kan årsagen være til det ?
Er det noget med com portene ?

På forhånd tak
Avatar billede spectual Nybegynder
12. december 2002 - 19:53 #1
hm.. tjae.. hvis det virker perfekt på en anden computer, hvor du gør præcist det samme som på din egen må du vist en tur ind i bios og lege lidt med indstillinger, der har med comporten at gøre..

Har du prøvet at skifte comport - helst uden at genstarte?
Avatar billede zoonax Nybegynder
12. december 2002 - 19:59 #2
ja, det har jeg!
Avatar billede zaphod Nybegynder
12. december 2002 - 20:34 #3
du skal ikke være ked af at din dims ikke er "plug & play" eftersom det slet ikke kan lade sig gøre med serielporten. RS232 standarten er nemlig 30-40år gammel (ret mig hvis den er endnu ældre) og er derfor uhyre simpel. Jeg har ingen erfaring med IRDA (infrarød) standarten, men så vidt jeg ved bliver signalerne omsat direkte til lys uden mellemliggende konvertering af protokollen.

Jeg kunne derfor forestille mig at du skal indstille baud rate, paritet osv. for serielporten så det passer til telefonen. Hvis det er tilfældet burde det stå i dokumentationen til telefonen.
Endelig skal du lægge telefonen ganske tæt på din IR-dims (ca. 5cm). Jeg vil tro den maksimale afstand faktisk kan variere fra computer til computer hvis elektroniken i IR-dimsen er lavet meget sjusket/billigt.