Avatar billede ast Nybegynder
11. december 2002 - 15:31 Der er 4 kommentarer

Wireless LAN og sundhed

Hej,

Jeg har netop installeret trådløst net i mit hjem... I manualerne til udstyret står der at det ikke udgør en sundhedsrisiko, men tvivlen nager alligevel.

Er der nogen der har læst undersøgelser om samme, eller ligger inde med almen viden om samme?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2002 - 15:40 #1
Tja - 802.11b (11Mbps) ved jeg kører på ca. samme båndbredde som mobiltelefonerne. (2.4 GHz). Dem ved man jo heller ikke helt, hvad de kan gøre. Nogen mener det ene, andre noget andet.
Avatar billede willi Nybegynder
11. december 2002 - 15:42 #2
Det er som med alt andet trådløst (og støj iøvrigt) ikke ufarligt.
For voksne antagelig mindre end for fostre og børn.
Der er ingen entydighed i forskningsresultater på dette område.
Men vil du vide mere kan det være en god infaldsvinkel at læse noget om fosterets udvikling. Det giver et indblik i hvor sårbar vi egentlig er.

Men trådløst netværk/mobiltelefon/radiomodtagning/ adskiller sig ikke nødvendigvis grundlæggende fra støj der opstår omkring køkkenmaskiner, computer kølere.
Avatar billede anuseren Nybegynder
12. december 2002 - 11:26 #3
hvis tingene var farlige og det var bevist...

så ville de sikkert ikke være lovlige... ;o)
Avatar billede willi Nybegynder
12. december 2002 - 12:13 #4
Så langt tilbage som i tresserne konstateredes det at støj påvirkede fostre i en grad så deres adfærd i forster stadiet afveg fra "normen".
Fostre både hører og ser. Men i det tidligste foster stadiet er der stadig  ikke forskning nok til at fastslå hvad der sker med hjerne- se og høre udviklingen under påvirkningen af det omfattende antal lyde(bølger/frekvenser) der er i luften.
Blot har man konstateret at fostre påvirkes.
Ser vi på f.eks. øjne og øre udvikles - "strammes" - de gradvist.
Således er de modtagelige for ikke blot nogle bestemte frekvenser i denne periode. Men for flere end vi antagelig kan forestille os.
Dette kan ikke umiddelbart overføres til udviklede voksne. Men der er indikationer på at vedvarende "støj" også vedvarende påvirker voksne.
Og her er det ikke støj som nødvendigvis umiddelbart kan høres eller "ses".

Det er en betænkelig konklussion at påstå farlige ting sikkert er ulovlige i vores samfund.
Det er netop karakteristisk for vores samfund at farlige ting kan være lovlige.
Hovedsagelig af økonomiske årsager.

Rygning er det f.eks.
Bilkørsel er det.
Listen er nærmest uendelig(f.eks. fødevarer).

Samfundet er ikke en osteklokke.