Avatar billede cools Nybegynder
10. december 2002 - 22:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

IDE Harddisk vil ikke gå i DMA

Jeg har en HP Netserver E800.

Der er installeret Win2000 Server og SCSI RAID5.
Der sidder så en IBM GXP 120 Gb disk i som ekstra lagerplads.

Men den vil ikke gå i DMA, den vil kun blive i PIO Mode, selvom jeg i Device Manager under IDE controller, primær/sekundær, vælger "DMA i available".

Disken sidder tilsluttet med et ATA133 kabel og sidder i Sekundær/Master. Men det er ligemeget hvilken af de 4 muligheder jeg bruger.

Jeg har BIOS opdateret fra HP.com uden held, og de har ingen drivers til IDE controlleren.

Nogen som ved hvorfor????
Avatar billede sekam Nybegynder
10. december 2002 - 22:59 #1
Har du kørt Windows Update?

Ellers så prøv at gøre følgende. (Start – Kør > Regedit)

Find nøglen HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Under den nøgle skulle der så gerne være flere punkter startende med 0000, 0001 osv.
Find det punkt, hvor din harddisk controller er beskrevet.
Opret et nyt DWORD kaldet 'EnableUDMA66' og sæt den til værdi '1' Hvis den ikke allerede er der.

Genstart bagefter maskinen.
Avatar billede e.p. Nybegynder
10. december 2002 - 22:59 #2
Avatar billede cools Nybegynder
11. december 2002 - 09:46 #3
Har nu prøvet begge løsninger og det virker stadig ikke.
Det er ret irriterende, for disken kan ikke kopiere med mere end 3 Mbyte/sek.

Der var ingen problemer, da disken sad i min gamle server, som var en alm. pc.
Avatar billede sekam Nybegynder
11. december 2002 - 19:01 #4
Har du aktiveret DMA Mode i bios?
Avatar billede cools Nybegynder
28. januar 2003 - 21:27 #5
Jeg har købt en Promise ATA 100 controller og det virker perfekt med den.
Avatar billede mcgreed Nybegynder
08. april 2003 - 15:06 #6
Jeg læste i en anden post på sitet her at du skal prøve at slå "PIO Only" til for harddisken og så sige OK og derefter slå "DMA if avaiable" til igen, og så skulle det virke...har selv lige haft det problem, og dette løste det.