Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 08:47 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Mærkelig A7N8X - XP 2400+

Hej.

Jeg har lige købt et Asus a7n8x en XP 2400+ og 2 stk. 256 mb 3.parts standard ram.
Men der er flere irreterende ting ved systemet:
1. I bios vises CPU'ens tempratur til at være ca. 60 grader, hvor Asus probe viser ca. 30 grader. Hvor kunne fejlen ligge? Og hvilken tal skal man stole på?

2. Jeg køre w2k som jeg anser for at være et af de mere stabile microsoft OS'er og det køre ret ustabilt, især nå jeg spiller Unreal Tournament 2003 laver den tit "General protection fault". Kan det have noget af gøre med at det er 3.parts standard ram, eller kan der være nogen indstillinger i bios som man skal være opmærksom på?

På Forhånd Tak.
-R
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 08:49 #1
Jeg glemte lige at sige at det er PC2700 ram, ved ikke om det kan have nogen betydning.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
09. december 2002 - 09:01 #2
jeg ville nok låne nogle 1.parts ram af en ven, for at se om det hjælper.
Avatar billede ebe Praktikant
09. december 2002 - 09:02 #3
Avatar billede ebe Praktikant
09. december 2002 - 09:12 #4
http://www.sommat.co.uk/thegame/console.shtml
prøv at se denne side, og søg efter general protection på den. UT har konsolkommandoer, og du kan i hvertfald teste for en "general protection fault". Jeg ved ikke om det hjælper, men det er da noget...
Avatar billede ebe Praktikant
09. december 2002 - 09:13 #5
Der er ogsp en masse forums, og de gange jeg har fundet "general protection fault" havde det noget med grafikdriveren at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 12:45 #6
er der ram-chip på kun den ene side skal du nok bruge dobbelt size ram (bytte)
bios til default
se om din hardware understøtter xp
http://www.microsoft.com/windows/catalog/    så kører den bedre på xp hvis den er "designet til xp!
deaktiver netkort i enehandtering
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 12:57 #7
Hej og tak for jeres tilbage melding! :o)

metal_hansen & ebe >> Jeg prøver idag eller i morgen og prøve at skifte ram/grafikkort driver.

xou >> Hvad mener du med dobbelt size ram (bytte) bios til default ??
motherboardet er endnu ikke så microsofts hjemmeside, men tror du virkelig at der kan være så stor forskel på WinXP og w2k nå de nu køre samme kerne?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 13:05 #8
mit bundkort er på listen,og kører perfekt - under win98 konstant fejlmedlinger.
når du tager ram`ne ud kan du se om der er chip på begge sidder eller om det hele er kun på den ene side,hvis vil jeg anbefale at bytte for måske kan den ikke kører med de ram.
inde i bios kan du sætte den til default dvs sætte farten på bundkortet ned,hvorved det kører mere stabilt.derefter kan du sætte det optimalt igen ved :load high peferance.
60 grader er alt for varmt,måske en en hardware fejl..
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 13:38 #9
Der er kun chip's på den ene side af mine ram, så jeg prøver lige at bytte. Har du et link eller noget til en forklaring om forskellen op dobbelt size og single size ram?

BIOS er sat til at køre optimalt hvilke er det mest stabile den anden valgmulighed er aggresiv. og jeg har ikke noget som hedder load high preference. Ja, 60 grader er nemlig ca. 10-20 grader for varmt, men 30 grader som Asus probe og Hmonitor viser er jo ikke for meget jeg er bare forvirret over hvilken jeg skal tro på, 60 grader er ikke særlig sansynligt da jeg køre en ThermalTake volcano 9(kan køle en XP2800+) ved fulde hammer samt at det er en 0,13micron die processoren har som har mindre varmeudvikling end den gamle e.g. XP2000+, det var mere hvis der er andre som er stødt på nogetlunde samme problem.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 13:48 #10
nej kun en erfaring !
da jeg købte en computer så ville den ikke kører ret godt ,den var temmelig ustabil - efter nogle månder gik jeg til forhanderlen og han byttede ramne da han sagde at det bundkort kunne ikke køre med de ram.det var iøvrigt ikke min computer men den gik osse ned i spil,over netværk.men hvis du bytter dem kan du jo bruge udelukkelsen metoden,da jeg undre mig over de 60 % varme måske køler sidder forkert på cpu(pas på med at rette cpu kan blive mast)har du prøvet andre spil ..
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:22 #11
Okay.

Jeg kunne selvfølge godt prøve at bruge en andet nic istedet for de to onboard nic's.

Det er bare også det at forhandleren hvor jeg købte motherboard + ram sagde at de ram var gode nok til normalt brug af computeren, det var kun hvis jeg ville over clocke jeg skulle have 1.parts ram, men jeg må nok indrømme at jeg ikke har så sindsygt meget tiltro til mange af de som stå og rådgiver folk.

Køleren har været af og på mange gange og jeg har påført articsilver kølepaste, så det kan næsten ikke være det. Nej jeg har ikke prøver andre spil, da UT2003 er det eneste jeg endlig spiller, men den er også generelt ustabil i windows e.g. laver den nogen gange deadlock i explorer.

Det er noget irreterende l*rt nå man lige har købt nyt udstyr og så det ikke virker som det skal, og det er møg svært at finde ud af hvor problemet er uden at have noget andet udstyr man kan teste med. Men jeg må bare se at komme igang.

Mange tak for hjælpen indtil videre. Hvis i kommer på noget mere, må i selvfølgelig med glæde skrive.

-R
Avatar billede johnbp Nybegynder
13. december 2002 - 13:10 #12
jeg har selv det samme bundkort og temp i bios er ca 60 og i asusprope 42 og jeg har vand køling så jeg tror ikke rigtigt på bios
john
Avatar billede janeks Nybegynder
16. januar 2003 - 10:25 #13
Der sidder 2 forskellige følere, den der befinder sig under CPU (30 grader) og en diode i CPU der måler de 60 grader (Palomino->), derfor den store forskel. Det er ikke farligt så længe den interne temp. holder sig under 75. Athlon XP burde kunne tåle kortvarig opvarmning op til 90-95 grader.
Avatar billede rvj Nybegynder
24. januar 2003 - 19:35 #14
Tak For jeres hjælp, jeg undskylder for mine langsomme svartider!
Avatar billede rvj Nybegynder
24. januar 2003 - 19:36 #15
Hvis der er andre der gerne vil have nogen point, skal i bare skrive. Ingen skal føle sig snydt. ;o)
Avatar billede fcbayern Nybegynder
21. februar 2003 - 22:32 #16
Det hjælper dig nok ikke meget at høre at min kører uhørt perfekt: A7N8X, XP2400+, 2X256mb pc 2700 DDR, GF4 TI4200 X8 - altså næsten lig din. Jeg bruger dog Silent Viking 2 køleren.

Jeg kører WXP og har iøvrigt købt Kingston ram......er det de eneste 2 forskelle?
Har også en temp-forskel - dog ikke så meget: Probe siger 46c og bios 55c....

Håber du efterhånden har fået løst dine problemer - ellers prøv dog XP!!
Avatar billede rvj Nybegynder
22. februar 2003 - 03:31 #17
Jo det er altid interssant at finde ud af det ikke er en generelt problem med motherboardet, men at det evt. kunne være mine ram, hvilke jeg mistænker lidt.

Jeg har stadig temp. forskelle men jeg har besluttet mig til at asus probe har ret.

Ja, jeg har også overvejet kraftigt at skifte til XP.

Men ellers køre mit system rimeligt godt nu her. Så jeg vil næsten sige at problemet, i hvert fald temp. problemet er løst! :o)

Mange tusind tak!
-R